Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Verplicht eu cites certificaat voor o.a. Grijze Roodstaart Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Verplicht eu cites certificaat voor o.a. Grijze Roodstaart
Fredje15
Website Member
Posts :123

Website Member
2018-01-28 - 13:36:01 send message to Fredje15

Worden er wel vogels in beslag genomen bij iemand die een advertentie plaats van een lijst 1 vogel waarbij een verplicht cites certificaat hoort,en dit er vervolgens niet bij zit ?
Ik zie zoveel van dit soort advertenties van vooral Grijze Roodstaarten,Kaketoes e.a. waarbij de cites niet voorhanden is. Veel vogels zijn niet eens geringd of gechipt en volgens mij doet de rvo er weinig tot niets op uit.Als wij als kweker,hobbyist een vogel in ons bezit hebben met vaste ring ,en de cites zou na afspraak met de verkoper later bezorgd worden omdat de papegaai zogenaamd van een broer was die op dat moment op vakantie zou zijn. En dan vervolgens niet gebracht wordt omdat deze er achteraf helemaal niet bij zit en de verkoper spijt heeft van de verkoop.Zogenaamd van de papegaai van de broer van de verkoper Wordt hij bij de koper in beslag genomen door overtreding van artikel 13 van de Flora en Fauna wet. De papegaaiben je dan kwijt,en je moet dan ook nog eens een boete betalen voor de overtreding van art. 13 en moet betalen voor de tijdelijke opvang.Als dan vervolgens de boete van justitie wordt kwijtgescholden omdat de officier vind dat je misleid bent door de verkoper is dit terecht. Maar de papegaai zie je nooit meer terug. Zelf niet als de verkoper een hoger beroep bij de Raad van State verliest,en zelfs nog op "Hart van Nederland "durft te komen met een zielig verhaal.
Desbetreffende verkoper was aan het huilen om aandacht te krijgen van de media. Ze had in een opwelling twee papegaaien verkocht omdat deze zo schreeuwde nadat ze de 2e papegaai bij haar eigen papegaai had geplaatst die zogenaamd van haar broer was . Bij één vogel zat wel de eu cites.
Ze viel gelukkig door de mand en heeft veel commentaar via Facebook e.a ontvangen.
Maar de koper die met deze groenwang amazone wilde fokken krijgt hem ook niet terug. Dus mensen let goed op als u op dit moment één van de vele Grijze Roodstaarten koopt zonder vergunning,waarbij sommige verkopers zelf nog schrijven dat de cites is aangevraagd voor een ongeringde,niet gechipte vogel en verhalen van de rvo komt toch niet controleren !


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2018-01-28 - 14:32:34 send message to Antonia

Ik vind dat je als koper evengoed op de hoogte moet zijn als de verkopern
En als je een onbekende zomaar op zijn woord gelooft ben je niet slim.


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2018-01-28 - 14:37:30 send message to Daniel

Ik zou sowieso geen CITES vogel meenemen waarbij de verkoper zegt dat de papieren zijn aangevraagd maar nog niet binnen zijn. Dan kom ik over een paar weken wel terug en neem de vogel met de papieren mee. Zelfs als het verhaal klopt ben je in overtreding.


Dorian
Website Member
Posts :60

Website Member
2018-01-28 - 20:05:13 send message to Dorian

héél juist Antonia en Daniel; de CITES is het persoonlijke paspoort van de vogel en moet steeds bij de vogel aanwezig zijn ter aller tijde.
Dus ook als je naar de DA gaat of zo, je weet nooit dat douane of politie wegcontroles doen.
Omdat ik zelf besef dat je in een noodsituatie niet direct denkt op dit papier uit je map te vissen en mee te nemen, heb ik als voorzorg er een foto van staan op mijn gsm. Ik hoop dat de overheidsdiensten dan wat begrip hebben en volstaan om in de volgende dagen het origineel te gaan voorleggen op het bureel ipv de vogel aan te slaan.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2018-01-28 - 21:22:47 send message to henkdelaat

Dorian,

Leg er als je een foto maakt van je Cites bewijs je Identieteit of rijbewijs naast dan zien de controleurs dat je goedwillend bent.


ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2018-01-28 - 22:56:34 send message to ineznick

Ik heb de laatste maanden ook diverse mensen ,die een advertentie hadden staan op MP, gevraagd of er ook cites papieren bij zaten.
Bij de meeste kreeg ik te horen dat de vogel van voor 2015 was en er dan geen cites nodig waren...
De ander mensen hadden er nog nooit van gehoord en toch zijn al die grijze roodstaarten verkocht!!!!!!
Ra ra ra, hoe kan dat......


Fredje15
Website Member
Posts :123

Website Member
2018-01-28 - 23:06:52 send message to Fredje15

Blijkbaar wordt mijn reactie op adverteeerders die zonder cites adverteren niet goed gelezen ! En vooral niet door Antonia die waarschijnlijk niet eens weet waar hij over praat. Hij leest alléén wat hij wil zien ,en moet gewoonweg altijd een negatieve reactie geven op elk bericht in dit forum.Ik had duidelijkgeschreven dat er veel papegaaien zonder eu cites certificaat ,vaak ongeringd en zonder chip op verschillende sites te koop worden aangeboden.De rvo schijnt daar niets aan te doen,en ik heb nog niet gehoord dat er vogels zonder verplichte eu cites bij adverteerders in beslag worden genomen, Als waarschuwwing voor een eventuéle koper heb ik mijn ervaring op papier gezet. Ik weet ook wel dat zowel de koper als verkoper in overtreding is als er zonder cites wordt verkocht of gekocht. Alléén is niet iedere koper op de hoogte van de grijze roodstaarten op lijst 1. Als de verkoper de vogel heeft verkocht zonder cites heeft hij de centen al in zijn portemonaie. Bij controle bij de koper is deze dus weer de pineut,en wordt er gezegd dat iederéén de wet hoort te kennen. De verkoper die dezelfde overtreding van artikel 13 van de Flora-en Faunawet maakt wordt dus niet bestraft.
Als je melding doet van een adverteerder die zonder cites verkoopt doet de rvo en A.I.D hier niets mee. En dat vind ik onterecht. Hopelijk is dit nu duidelijk voor iedere lezer !


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2018-01-28 - 23:41:34 send message to Antonia

Fredje 15.....
Mocht je het verschil niet kennen tussen jongens en meisjesnamen...
Hij is een Zij.

En schrijf eens wat minder onsamenhangend, leest wat fijner.


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2018-01-28 - 23:43:21 send message to Antonia

Verder zou ik zeggen.....test het zelf uit en bel ze met wat namen.


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2018-01-29 - 13:44:26 send message to wiechmann

de meeste huiskamer eigenaren weten nog niet eens wat cites is . en hebben dus voor hun grijze ook nooit aangevraagd . en verkopen hem zonder dat ze zelf weten dat ze fout zijn .

er zijn ook vogels die nu verkocht worden omdat de cites is afgewezen .ondanks dat ze vaste voetring hebben . dit is vooral in belgie het geval .


Fredje15
Website Member
Posts :123

Website Member
2018-01-30 - 16:56:37 send message to Fredje15

Geen persoonlijke aanvallen op het forum


Dit bericht is door moderator Daniel aangepast

Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2018-01-31 - 00:23:56 send message to Rik

Persoonlijk koop ik liever helemaal geen citesvogels meer. Veel te veel gedoe.

Momenteel wordt er al wel grijzen gecontroleerd of citespapieren aanwezig zijn.

Het zou mooi zijn als iedereen eens wat meer geld zou besteden aan kwalitatief goede stalen ringen. Niet meer de goedkope aluminium ringen voorzien van coating. Hiermee ALLE vogels ringen. Ook bijvoorbeeld Bonte Boeren. Dan hoeven deze dieren over 5 jaar niet gechipt te worden als ook hiervoor een citesregeling voor van kracht gaat.


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2018-02-01 - 14:27:36 send message to rajar

De aluminium ringen en dan niet de gecoate blijven langer leesbaar dan de RVS ringen. De nummers in de alu ringen zitten veel dieper dan in de rvs en blijven daardoor langer zichtbaar (uiteindelijk zijn de op allebei de ringen niet meer leesbaar) Sinds vorig jaar vraag ik pas de cites aan als er ook een chip inzit. Dit voorkomt gezeik om toestemming te krijgen om je vogels te laten chippen. Zit dus al 6 weken te wachten op toestemming om een aantal vogels te mogen chippen omdat de RVS ringen niet meer leesbaar zijn waarvan 1 vogel pas 4 jaar oud is en waarvan de rvs ring al bijna niet meer leesbaar is.


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2018-02-02 - 00:41:45 send message to Rik

Het mooiste zijn de stalen ringen met een ingeslagen opschrift. Die blijven lang leesbaar.

Ik maak regelmatig mee dat vogels de aluminium ringen gewoon afbijten.

https://ringen.parkietensocieteit.nl/index.php/ringen-bestellen/stalen-ringen-ook-voor-cites-soorten/stalen-ringen-opschrift-ingeslagen


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2018-02-02 - 15:22:34 send message to henkdelaat

Rik,

Die stalen ringen die jij bedoeld op die site die je noemt deze (stalen)ringen mag je niet gebruiken voor cites vogels.


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2018-02-02 - 21:43:51 send message to rajar


Die stalen ringen die jij bedoeld op die site die je noemt deze (stalen)ringen mag je niet gebruiken voor cites vogels.


Ik lees toch echt wat anders.
Ik bestel deze ring altijd.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 149 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede