Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > rose kaketoe vs edelpapegaai Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : rose kaketoe vs edelpapegaai
Timon.feys
Website Member
Posts :125

Website Member
2018-01-02 - 21:38:02 send message to Timon.feys

hallo allemaal,
in mijn vorige topic "welke vogels" zei ik al dat ik een nieuwe vlucht wou bouwen. met wat aanpassingen zou deze uiteindelijk 4*2*2m (l*b*h) zijn. mijn oog is nu vooral gevallen op edelpapegaaien en rose kaketoe's. maar ik kan niet kiezen. het zijn beide 2 prachtige soorten.
maar hoe zit het qua geluid?
agressiviteit tegen hun partner?
ik had het idee om bij edels 2 mannen bij 1 pop te zetten omdat de pop de dominante is, is dit een goed idee?
ik hoor graag jullie mening en ervaringen


jeffke kweker
Website Member
Posts :250

Website Member
2018-01-02 - 22:39:31 send message to jeffke kweker

2 mannen bij een pop nooit doen een man is de dood


Timon.feys
Website Member
Posts :125

Website Member
2018-01-02 - 23:18:14 send message to Timon.feys

is niet hetzelfde als kakarikis hoor wink ;)


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2018-01-03 - 14:50:30 send message to wiechmann

jefke u heb duidelijk geen ervaring met edels . edels is mijn ervaring kan je in kolonie keweken mits voilere groot genoeg is . en in wat kleindere voilere is het beter 2 mannen bij 1 pop te plaatsen edels zijn namelijk niet monogaam de pop als ze broeds is is het een hoertje die laat zich treden door de eerste de beste man die ook broeds is . kan zelfs gebeuren dat in 1 nest 2 jonge zitten en van 2 verschillende vaders zijn . wat men wel moet doen is op 2 plaatsen voer aanbieden
o ja en dit is niet van horen zeggen maar door eigen ervaring .


Timon.feys
Website Member
Posts :125

Website Member
2018-01-07 - 23:41:38 send message to Timon.feys

niemand met ervaring?


Sam&dave
Website Member
Posts :211

Website Member
2018-01-08 - 11:40:37 send message to Sam&dave

Ik las een tijd geleden in de PS een artikel over edelpapegaaien. In het wild bleek tijdens een observatie een paar poppen door een groep mannen gevoerd te worden. Een pop werd door 7 verschillende mannen gevoerd. Klopt dus zeker dat Edels niet monogaam zijn. Edels en rose's zijn niet te vergelijken. Verschillend in gedrag en karakter. Ik zou zelf voor de edels kiezen omdat rose's toch wat algemener zijn.


Sjerab
Website Member
Posts :1

Website Member
2018-01-08 - 13:19:42 send message to Sjerab

Mijn pop is duidelijk de meest dominante. Qua lawaai heeft (vooral de pop) elke ochtend en elke avond haar 'kwartiertje'. In vergelijking met mijn andere papegaaien (nobilis, bonte boeren, maracana) en andere grote parkieten (alexanders, derbyans)eerder apatische vogels die weinig interactie opzoeken met mij als verzorge.


Timon.feys
Website Member
Posts :125

Website Member
2018-01-08 - 23:00:54 send message to Timon.feys

@sjerab en qua geluid, hoe luid is dit? beetje zoals amazones?


Ann*
Website Member
Posts :134

Website Member
2018-01-09 - 18:22:36 send message to Ann*

Mijn amazones maken veel meer lawaai dan mijn edels. De 'alarmroep' van een edel is wel luider dan het geschreeuw van een amazone, maar komt veel minder vaak voor. De amazones maken geluid omdat ze het leuk vinden, de edels alleen als ze het nodig vinden.


Timon.feys
Website Member
Posts :125

Website Member
2018-01-12 - 22:48:22 send message to Timon.feys

iemand anders nog extra info? ook over roses?


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2018-01-14 - 14:07:37 send message to Rik

Rosékaketoes zijn niet agressief en maken geen lawaai. Je kunt ze zelfs prima in een woonwijk houden.

Qua gedrag zijn het eigenlijk meer parkietenachtigen dan papegaaien. Ze zijn vliegensvlug dus zorg dat ze niet kunnen ontsnappen.

Ik heb heel wat vogels weggedaan om hun geluid, maar de rosé is geen enkel probleem.

Ik zeg altijd: eigenlijk is de rosé een uit de kluiten gewassen valkparkiet.


mreyder
Website Member
Posts :608

Website Member
2018-01-14 - 14:36:19 send message to mreyder

Heb zelf jarenlang Edels gehad. Ik heb ook zo'n 30 koppel Aratinga's, de Wagleris maken veel geluid. Maar mn Edels kwamen met kop en schouder boven alle Aratinga's uit. Bij mij vooral de man die het leuk vond om vrolijk op een zitstok zitten te schreeuwen.... Op zich geen enkel probleem. Maar toen de pop ooit sneuvelde, heb ik de man verkocht. Vind het erg mooie vogels maar zal ze niet snel weer nemen. Heb 3 poppen (na elkaar, niet tegelijk!) bij deze man gehad. Alle poppen zaten zodra ze broedrijp waren bijna het hele jaar in het broedblok, je zag ze zelden. Ze waren zeker niet bang, waren alle3 erg mak.


Timon.feys
Website Member
Posts :125

Website Member
2018-01-14 - 21:00:45 send message to Timon.feys

spijtig om dat te horen over edels :/ zijn zo'n mooie vogels



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 192 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede