Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Ondergrond voliere welke? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Ondergrond voliere welke?
roul rouls
Website Member
Posts :93

Website Member
2017-07-02 - 23:28:43 send message to roul rouls

Ik heb een aluminium volière gekocht, die ik nog moet gaan plaatsen. En ben benieuwd naar jullie ervaringen,wat betreft de bodem waar die op staat.
- Hebben jullie de volière bijv. hoger geplaatst dan de tuin?
-Waarop staat het frame op bandjes of op tegels? Ik wil in de volière een putje plaatsen, zodat het water weg kan wat via het deel dat open is binnen komt. Alleen is dat niet gevaarlijk voor de jonge vogels. Alle tips en ideeën zijn welkom
Er komen valkparkieten en parkieten in. Misschien ook nog kwartels.


kamervoliere
Website Member
Posts :516

Website Member
2017-07-04 - 14:43:06 send message to kamervoliere

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

opzetbandjes en als je ooit met de kwartels wilt kweken een maat hogere bandjes en de vloer van de voliere een stukje lager anders gaan de jonge kwartels door het gaas naar buiten ik zou het overdekte gedeelte bestraten en het open gedeelte schelpen of kiezel zodat het water de grond ingaat.


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2017-07-04 - 15:54:38 send message to P.Rooth

Wanneer je de voliere op de bodem wil plaatsen graaf dan onder de bodem op een 30 cm gaas in tegen ongedierte wat door de bodem kan komen . Zet je de voliere op opsluitbandjes of iets in die richting bedenk dat muizen makkelijk in de voliere kunnen komen en ik persoonlijk zou bij een nieuwe voliere een barricade maken waarop de voliere geplaatst kan worden van glad materiaal . Aluminiumplaat b.v. of trespa met aan de bovenzijde een lip van 3 á 4 cm naar buiten gericht waardoor muizen de voliere niet in kunnen komen . Wat er in de voliere als bodembedekking kan is legio gewoon grond of zand tis wat je makkelijk en mooi vind .


roul rouls
Website Member
Posts :93

Website Member
2017-07-06 - 22:06:36 send message to roul rouls

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Dank jullie wel voor je reactie.
De bedoeling in eerste instantie is de gehele voliere te betegelen, tegen ongedierte.
Ik was vergeten aan te geven dat er een spatrand van trespa rondom de voliere zit. Zouden jullie de voliere dan als nog de op bandjes zetten?


kamervoliere
Website Member
Posts :516

Website Member
2017-07-07 - 13:51:28 send message to kamervoliere

ja zou de voliere zowiezo op bandjes zetten om de panelen aan vast te maken zodat die niet van de grond komt mocht het hard waaien heb 1 voliere met alu panelen op liggende tuinpalen staan(verankerd met hardhout) maar dat hout begint te werken swinters waardoor de deur soms moeilijk open gaat ik heb het zogemaakt achter huis dat alles bestraat is en heb daarom de volieres onbestraat ook buiten om de schuttings is alles bestraat tegen de steeg aan.


joan1966
Website Member
Posts :5

Website Member
2017-07-19 - 14:24:35 send message to joan1966

op afsluitbandjes zetten bodem bestraten met evt een putje (altijd makkelijk), onderkant van de voliere +/- 25cm glad materiaal maken tegen het gaas (morsrand) tegen muizen. ik had hem bestraat alleen rondom de planten niet, resultaat muizen in de voliere (zaten onder de bestrating) en kwamen er langs de planten uit. op de bodem heb ik metselzand (kost 2 euro per 25 kg in de bouwmarkt) gebruik dit al 20jaar. flinke laag +/- 5cm, iedere week poep op harken en klaar is kees. dit zand komt nat uit de zak maar is in een overdekte voliere binnen 2 dagen droog, poep die erop valt komt meteen laagje zand om , werkt echt perfect. 1 a 2 keer per jaar haal ik al het zand weg en verschoon alles.


KeesdeJongh
Website Member
Posts :264

Website Member
2017-08-04 - 20:16:00 send message to KeesdeJongh

Beste medevogelliefhebber, Ik heb mijn volières op opsluitbandjes staan en heb daarnaast op de hoeken een mal gemaakt van plastic buis van ongeveer 10 cm doorsnee en 50 cm lang met daarin een draadeinde die ik aan de onderkant heb omgebogen, de bovenkant van het draadeind heb ik door het frame van de volière geboord en vastgezet met een moer, de buis heb ik volgestort met beton.
Mijn volières staan in buitengebied waar de wind redelijk veel vrij spel heeft, vandaar dat ik het niet aandurfde om hem enkel op opsluitbandjes te zetten, de binnen volières staan op een fundering van 50 cm diep.
In mijn buiten volières heb ik een laag van ongeveer 30 cm dik vloerzand liggen , ik vind dit gemakkelijk in onderhoud, je harkt het een keer door en klaar is kees.
Ik vervang dit zand ongeveer om de 5 jaar en 1x per jaar na de kweek en rui periode en wanneer de meeste jonge vogels verkocht en weg zijn ga ik daar nog met een grote onkruid brander doorheen om eventuele schimmels en wormeneitjes te doden, ik zorg dan wel dat de brandslang binnen handbereik is.
Bij een kleinere volière is het handiger om het zand te vervangen maar bij mij is het niet handig om elk jaar een vrachtwagen zand te laten komen is geen probleem maar om het vuile zand af te voeren is lastiger.
Fijn gaas onder het volière zand maakt het de muizen een stuk lastiger maar een muis heeft werkelijk maar een piepklein gaatje nodig om er doorheen te komen, voorkomen is vrijwel onmogelijk en bestrijden blijft nodig.
Ik denk dat je wanneer je alle tips hier bij elkaar ziet zelf wel kunt kiezen wat jou het best lijkt, veel succes en veel plezier met je hobby.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 221 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede