Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > vererving Grijsvleugel Catharina's Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : vererving Grijsvleugel Catharina's
mreyder
Website Member
Posts :607

Website Member
2017-06-13 - 03:10:29 send message to mreyder

Ik dacht altijd dat de Grijsvleugel mutatie bij Catharina's dominant vererft. Nu las ik in de Parkieten Sociëteit het artikel van Ehlenbroker en daarin staat: SL Grijsvleugel, geslachtsgebonden dus. Wie weet hoe Grijsvleugel echt vererft?


dundieje
Website Member
Posts :234

Website Member
2017-06-13 - 13:16:48 send message to dundieje

http://www.nbvv.nl/download/standaardeisen/Catharinaparkieten.pdf

De grijsvleugel mutatie.
Bij de kromsnavels is de Catharinaparkiet de eerste soort waarbij de mutatie grijsvleugel is ontstaan. Deze
mutatie vererft geslachtsgebonden en incompleet dominant en is de enige mutant bij de kromsnavels, met
deze wijze van vererving. De mutatie veroorzaakt een kwalitatieve melaninereductie. Gezien de wijze van
vererving kennen we bij de mannen twee verschijningsvormen. De enkelfactorige vogels met een reductie van
zo’n 50 %. Gezien het oorspronkelijke eumelanine bezit geeft dit nog steeds een zwartgrijze kleur. Bij
dubbelfactorige vogels is de reductie zo’n 80 %. Dit geeft een kleur welke omschreven wordt als beige grijs.
Gezien de wijze van vererven kennen we uiteraard geen dubbelfactorige poppen. Het Z chromosoom, waar
deze factor op gelegen is, is bij poppen immers maar enkelvoudig aanwezig. De verschijningsvorm van
poppen is derhalve gelijk aan die van dubbelfactorige mannen, dus de lichte vorm.


mreyder
Website Member
Posts :607

Website Member
2017-06-13 - 14:39:34 send message to mreyder

Bedankt voor je reactie! Echter: ik heb nog wel wat vragen... Ik heb een kweekkoppel bestaande uit een DD Blauwe Grijsvleugel (volgens de info in de PFD is dit een DF) MAN en een D Blauwe pop. Deze hebben nu 5 jongen in de kleuren: D Blauw, DD Blauw, DD Blauw Grijsvleugel (identiek aan de oude man, dus een DF) en een D Blauwe Grijsvleugel, volgens mij een EF. Grijsvleugel vererft SL dominant, als ik de PDF van de NBVV goed begrijp moeten de jonge Grijsvleugels dus allemaal POPPEN zijn en de niet-grijsvleugels allemaal MANNEN. ECHTER: volgens de PDF moeten de poppen net zo opgebleekt zijn als de DF mannen. Dat is bij de DD Blauwe DF-Grijsvleugel ook het geval, alleen de D Blauwe Grijsvleugel lijkt toch een EF. Hoe zit dit? Of heb ik de PDF verkeerd begrepen?


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2017-06-13 - 15:52:48 send message to Daniel

De EF grijsvleugel is dan een man. De vogels die eruitzien als DF zijn dan inderdaad poppen.


dundieje
Website Member
Posts :234

Website Member
2017-06-13 - 17:15:05 send message to dundieje

hierbij wat afbeeldingen:
http://www.catharinaparkietenstudiegroep.nl/standaardeisen.html

als de man DF grijsvleugel is,dan zouden toch alle jonge vogels EF grijsvleugel moeten zijn?
hoewel de poppen er uit zien als DF.


bva118
Website Member
Posts :289

Website Member
2017-06-15 - 00:18:44 send message to bva118

De 'DF' poppen zijn genetisch EF grijsvleugel. Zoals gezegd betreft het een geslachtsgebonden mutatie. Mannen hebben twee Z-chromosomen en poppen één Z-chromosoom (en een W-chromosoom). Omdat deze mutatie op het Z-chromosoom ligt kunnen mannen dus nul, een of twee keer deze factor bezitten, poppen alleen nul of een keer.
Het is overigens een misvatting dat deze verervingswijze als eerste bij de catharina's zich heeft voorgedaan. We kenden deze verervingswijze sowieso al van de Gould amadine maar was ook al aanwezig bij de halsbandparkiet. Daar heet deze mutatie gezoomd. Daar is deze verervingsvorm lang niet goed begrepen. De laatste tijd ziet men in de advertenties steeds vaker SL gezoomd aangeboden. Kennelijk is nu ook het besef doorgebroken dat deze mutatie niet simpelweg dominant vererft.


dundieje
Website Member
Posts :234

Website Member
2017-06-15 - 22:36:18 send message to dundieje

De verwarring is wel te begrijpen.
Er zijn 4 manieren van vererven.
Autosomaal dominant.
Autosomaal recessief.
Geslachtsgebonden recessief.
Geslachtsgebonden dominant.

Als er alleen wordt gesproken van geslachtgebonden,ben je geneigd automatisch aan geslachtsgebonden recessief te denken.
Omdat dit de meest bekende geslachtsgebonden mutatie is.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 198 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede