Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > eivoer geven Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : eivoer geven
RITA***
Website Member
Posts :5

Website Member
2017-05-01 - 02:34:42 send message to RITA***

Hoi,

Ik was verleden week op een voordracht van ziektes bij papegaaien van Bjorn Geeroms.
Bjorn zei onder andere dat te veel eivoer geven en zeker buiten de kweek de vogels opzadelde met een te veel aan eiwitten in het lichaam, ik dacht bv de lever.
Mijn vraag is nu, wat is te veel??

Ik geef elke dag 400 gr fruit en groentes met 100 gr eivoer en 100 gr kiemzaden, en in verhouding 1:1 zaden, soms wat pellets.
Dit wordt verdeeld onder 15 kweekkoppels. Als ik dus even de rekensom maak, 100 gr eivoer : 15 koppels = 6.66 gr voor 2 vogels, eivoer met een percentage van 22%.

Is dit te veel tijdens de kweek en groei en is de helft (3.33 gr dus voor 2 vogels tijdens de rust maar dan elke dag ook teveel van het goede?


KeesdeJongh
Website Member
Posts :267

Website Member
2017-05-10 - 17:56:36 send message to KeesdeJongh

Hallo Rita,alles waar te voor staat is te veel maar je moet je ook weer niet bang laten maken.
Ik weeg niks af en voer mijn vogels gewoon op het oog en dat gaat al 50 jaar goed. Tijdens de kweek krijgen mijn vogels elke dag geraspte winterpeen met gekiemde katjang en stukjes appel met 1 lepeltje honing erdoor ( bij erg warm weer laat ik de honing weg i.v.m. met bederf) en daar doe ik dan een paar schepjes eivoer doorheen. de hoeveelheid hangt af van het aantal jongen dat er zijn. Het zacht-voer/eivoer mag niet te lang blijven staan i.v.m. verzuring. Buiten de broed en rui-periode krijgen mijn vogels 2x per week eivoer met dezelfde samenstelling als hierboven. Ook in de rui-periode krijgen mijn vogels elke dag nog zacht-voer. je hoeft niet op de gram nauwkeurig te voeren, gewoon op het oog en met verstand, het zacht-voer mag niet te lang staan i.v.m. kans op bederf ( vooral bij warm weer uitkijken). Heel veel succes, mvg kees de Jongh


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2017-05-10 - 20:28:24 send message to Daniel

Het ligt ook aan de soort. Sommige soorten nemen nu eenmaal meer proteine in dan andere. Bij Australische soorten was ik een stuk strikter dan bij mijn Zuid-Amerikaanse soorten, welke ik het hele jaar eivoer geef en dan tegen de kweek ook nog eens meelwormen. En dat is iets wat je ook zelf in de gaten moet houden. Welke soorten heb je en wat hebben jouw vogels nodig.


mreyder
Website Member
Posts :608

Website Member
2017-05-11 - 14:50:17 send message to mreyder

Ik ben geen voedselwetenschapper, maar heb wel 35 jaar ervaring. Ik voer elke dag, zomer en winter, eivoer. Zoals mijn vader altijd zegt: je jonge vogels moet je in het winterseizoen al verdienen: vogels moeten goed in conditie het kweekseizoen ingaan. Sommigen eten buiten het kweekseizoen (bijna) geen eivoer (maar krijgen het wel elke dag), anderen eten het ook buiten het kweekseizoen.


tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2017-05-11 - 15:14:26 send message to tropic

mreyder, ik volg je redenering, en denk er ook zo over, maar ... heb je geen last dat je vogels te vet zijn als het seizoen begint??


RITA***
Website Member
Posts :5

Website Member
2017-05-11 - 18:36:36 send message to RITA***

bedankt voor de reacties! Het wordt een interessante topic. Er wordt ook wel gezegd dat de dieren slimmer zijn dan wij en eten wat ze nodig hebben, dus als ze in de winter geen behoefte hebben aan eivoer laten ze het staan; aan de andere kant kunnen ze maar eten wat wij hen voorschotelen.
Ik ga toch uitzien aar eivoer met minder procent eiwitten al geef ik maar ongv 1/8 van het zachtvoer in eivoer-vorm.
En niet elke dag geven in de winter, ik kweek hoofdzakelijk met Aziatische parkieten, denk niet dat al vermeld te hebben. Bij deze.


RITA***
Website Member
Posts :5

Website Member
2017-05-11 - 18:38:32 send message to RITA***

@KeesdeJongh, ik weeg het af om voldoende te hebben voor al mijn vogels en om niets te moeten wegwerpen zou er over zijn na bedeling.


marti
Website Member
Posts :303

Website Member
2017-05-11 - 21:39:27 send message to marti

Ik voer zomer en winter eivoer , in de winter alleen wat minder vaak per week.. je moet echt al forse hoeveelheden gaan voeren voordat je overmatig voert volgens mij.. koppels nemen het ook domweg niet op als ze het niet nodig hebben,..


mreyder
Website Member
Posts :608

Website Member
2017-05-14 - 22:58:27 send message to mreyder

@ tropic: nee, geen last van. Is natuurlijk ook afhankelijk van ruimte die ze hebben om vet te verbranden en de temperatuur in de winter. Ik verwarm in de winter niet bij en de meesten zitten in ruime vluchten. Overigens krijgen ze naast zaad en eivoer ook groenten en fruit.


parrotmaniak
Website Member
Posts :581

Website Member
2017-05-29 - 21:12:00 send message to parrotmaniak

ik ben er van overtuigd dat er meer problemen komen door te weinig eivoer OPNAME (vogels niet in conditie ,onbevruchte eieren ,niet uitkomen van de jongen door vit AD gebrek,matig uitgroeien van de jongen ) dan door te veel eivoer.
let wel, van het eivoer dat je geeft wordt het meeste niet van opgenomen.
een teveel aan eiwit is idd niet goed maar dat heb je niet zomaar
ik meet al jaren mijn voer af en weet hoeveel ze opnemen
een kwart hiervan voer ik aan kiemzaad en eivoer en in de kweek onbeperkt kiemzaad en eivoer ,en dit bevalt mij goed.


giorgioo
Website Member
Posts :55

Website Member
2017-06-06 - 01:00:42 send message to giorgioo

Misschien past mijn vraag hier niet, maar wou ik weeten, of gekochte eieren ook goed zijn voor een kaketoe koppeltje, de 2 babys (1 week oud) hebben. Ik geev hunn bijna elke dag 1 gekocht ei, Nutribird P 15 trop.en veel fruit...druiven, appels, peren, bananen, watermeloen, aardbijen, kersen, etc.
Bedankt allemaal.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 102 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede