Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Ringmaat pionussen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Ringmaat pionussen
Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2017-03-02 - 22:44:19

Een vraag:

Binnenkort wil ik ringen bestellen voor mijn pionussen (Maximilianen en Bronsvleugels).

Van een kweker heb ik vernomen dat de Maximiliaan een ring van 8.5 mm nodig heeft. Bij een kleinere ring bestaat de kans dat deze ingroeit.

Als ik mijn vogels ring met 8.5 mm, kan ik ze dan nog wel verkopen in het buitenland? Bijvoorbeeld Duitsland? De voorgeschreven ringmaat is daar 8.0 mm.


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2017-03-03 - 00:33:58

Alleen bij citesvogels is een bepaalde ring(maat) verplicht


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2017-03-03 - 20:00:40

Dat is niet mijn vraag.

In Italië worden alle vogels nagenoeg behandeld als zijn cites-vogels.

Ook in Duitsland is er een strengere regelgeving.

Is een ring die afwijkt van de voorgeschreven ringmaat een probleem voor deze landen of eventuele export buiten Europa?



Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2017-03-03 - 22:50:55

Dan moet je ze binnen Nederland verkopen.
Je kan niet het risico nemen dat de ring ingroeit.
Volgens mij zijn de regels in de hele eu hetzelfde, maar jij blijkt meer te weten. Dan zou je het in die landen moeten informeren.
Ik weet niet beter dat waar dan ook alleen cites-vogels voorwaarden hebben.


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2017-03-03 - 23:25:51

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

In ieder geval bedankt Antonia!

Ik zal nader proberen te informeren en als ik info heb zal ik het hier plaatsen.


Onlangs heb ik een Italiaan geholpen met een geelvoorhoofd vanuit Nederlands daarheen te krijgen. Daar ben ik van geschrokken.

Niet cites:
Voor iedere vogel moet daar een uitgebreid overdrachtsformulier worden ingevuld.

Wel cites:
In cites-vogels hebben Italianen geen interesse. Reden: het duurt daar meer dan een jaar voor de cites-papieren binnenkomen. Verder wordt er bloed van de jongen afgenomen om te checken of het jong daadwerkelijk van de ouders afkomstig is.


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2017-03-04 - 11:45:50

Dan is het daar beter geregeld dan hier wink ;)


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2017-03-04 - 11:52:26

Rik,

Overdracht formulieren geef ik altijd mee aan een koper uit het buitenland.

Dit doe ik uit voorzorg want als deze koper in een politie controle terecht komt kan hij aantonen dat deze vogels niet van e.v.t. diefstal o.i.d.afkomstig zijn.


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2017-03-04 - 15:34:52

Even op de website van de Parkietensocieteit kijken geven een goede maat ring aan


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2017-03-04 - 18:57:44

Even ter aanvulling, alle Pionus soorten staan op CITES net als de meeste kromsnavels al gaat het dus om CITES II en niet CITES I. Je moet dus nog steeds legale herkomst kunnen aantonen. Dit kan via een vaste voetring of door een overdrachtsverklaring. Er is echter geen maximum ringmaat voor CITES II soorten. Verder heb je voor de meeste soorten in Belgie ook een overdrachtsverklaring nodig en moeten we een inkomend en uitgaand register bijhouden voor de meeste soorten.



Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2017-03-05 - 01:12:25

Wat ik tot nu toe heb vernomen:

De Maximiliaan wordt bij voorkeur geringd met 8.5 mm (groter dan de voorgeschreven ringmaat). De voorgeschreven ringmaat (8.0 mm is te klein).

Italië
In Italië is 8.5 mm geen probleem. Als de vogel vanuit Italië naar het buitenland wordt geëxporteerd is het wel een probleem.

Duitsland
In Duitsland zijn de ringmaten een voorschrift. Het is een geen wettelijke verplichting. Pionussen met 8.5 mm zouden probleemloos verhandeld kunnen worden naar Duitsland.


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2017-03-05 - 01:49:56

Waarom zou 8.5 mm een probleem zijn voor vervoer naar het buitenland in Italie? Binnen Europa wordt dit niet gecontrolleerd en waarom zou je wel een Pionus met 8.5 mm ring kunnen exporteren van Nederland maar niet vanuit Italie?



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 142 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede