Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Koppel Roestkop Caiques Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Koppel Roestkop Caiques
Arya
Website Member
Posts :15

Website Member
2017-02-23 - 17:36:06 send message to Arya

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag ivm mijn koppel caiques.

Een 5 tal maanden geleden hebben we een heel mooi koppel roestkop caiques gekocht.
Ze zijn beide van 2012 (onverwant natuurbroed).

We hebben ze tijdelijk in een kooi gestoken met een ovale bovenkant in de garage. Elke keer we de garage binnenkwamen begonnen deze te roepen, we hebben daar opzich geen last van tenzij we de kooi gingen kuisen, was het wel pijnlijk happy :)

Ik had besloten een maand geleden om deze koppel in een ander kooi te stoppen waar ik een broedblokje aan kon hangen. Sindsdien was het schreeuwen gestopt. We horen ze niet meer buiten af en toe wat piepgeluidjes. ze kruipen graag in hun blok en kunnen daar wel een hele dag door spenderen. Wanneer ik eten geef blijft de pop in de blok en de mannetje komt eruit, eens ik de deur uitga (sleutelgat happy :)) gaat mannetje de pop voederen. Al bij al vind ik het echt een prachtig koppel.

Nu is het zo dat de pop sinds eergisteren wat dik is geworden, alsof ze elk moment een ei gaat leggen. Ze blijft wel redelijk actief.

Nu is mijn vraag, hoelang blijft een caique dik voor ze gaat leggen?

De vorige eigenaar vertelde wel dat ze in een ander half jaar 11 eieren hebben gehad in drie ronden, de eerste 4 waren onbevrucht, de 2de 4 waren deels bevrucht maar niet op gebroed en de laatste 3 waren allen bevrucht maar half op gebroed geweest.

Dus ik vrees ervoor of ze dit keer de eieren zullen broeden.

Enige tips?

Grtjes


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2017-02-24 - 13:43:50 send message to henkdelaat

Zijn nu op een leeftijd dat ze eigenlijk pas rijp zijn om te broeden.

Zoals vaak met (te)jonge vogels zijn er problemen of met de bevruchting of met het broeden of met het groot brengen van de jonge.

Gewoon afwachten en zoveel mogelijk met rust laten dan komt het wel goed.


Kilian
Website Member
Posts :151

Website Member
2017-02-24 - 15:53:29 send message to Kilian

Zoals henk al aangeeft, lekker rustig laten zitten en afwachten. Geduld wordt beloond!

Ook als je straks bevruchte eieren hebt en de eieren komen uit, dan is het de vraag of de jongen op stok komen. Mijn ervaring met jonge koppels caiques is dat de eerste keer enkel 1 jong of zelfs niets op stok komt.


Arya
Website Member
Posts :15

Website Member
2017-02-24 - 17:05:14 send message to Arya

Merci voor de reacties, weten jullie ook hoelang het normaal duurt voor ze leggen eens haar buik de vorm van een ei heeft?

Het is nu de derde dag en maak me wel wat zorgen. zou ik wachten tot morgen om de vogelarts te bereiken?

grtjs


Kilian
Website Member
Posts :151

Website Member
2017-02-26 - 00:18:38 send message to Kilian

Mijn ervaring daarin is dat dat soms wel een week tot 2 kan duren alvorens het eerste ei gelegd wordt


Arya
Website Member
Posts :15

Website Member
2017-02-26 - 09:40:01 send message to Arya

Ah ok, afwachten dan maar, bedankt voor de geruststellend reactie.

gr


robbunschoten
Website Member
Posts :117

Website Member
2017-02-26 - 22:15:20 send message to robbunschoten

dat klopt mijn pop was bijna 3 weken dik en nu zit ze op eieren, valt me op dat dit de laatste jaren zo is .maar brengt probleemloos de jongen groot,.


Arya
Website Member
Posts :15

Website Member
2017-02-28 - 08:33:08 send message to Arya

Super blij om dit te horen allemaal, ze is nu exact een week dik en goed actief.
Bedankt voor de info, hou jullie op de hoogte.

Grts



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 91 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede