Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Dierenwinkel gesloten vanwege uitbraak papegaaien ziekte. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Dierenwinkel gesloten vanwege uitbraak papegaaien ziekte.
Sam&dave
Website Member
Posts :211

Website Member
2016-06-19 - 00:28:47 send message to Sam&dave

Nu op de nos site. Dierenwinkel in Den Haag gesloten vanwege uitbraak papegaaien ziekte. Dramaverhaal van een gezin dat daar een papegaai kocht die binnen 11 dagen dood ging en 2 kinderen die in het ziekenhuis belanden. Welke handelaar of winkel zou dit kunnen zijn? Schaadt weer heerlijk het imago van de verkoop


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2016-06-19 - 01:25:00 send message to Antonia

Echt zwaar triest dit sad :(

Maar hij zal er wel weer met een sisser vanaf komen, GRRR


hookbill
Website Member
Posts :108

Website Member
2016-06-19 - 11:33:09 send message to hookbill

Dat valt te bezien. De NVWA wil in ieder geval alle vogels die bij de verkochte in dezelfde lokatie hebben gezeten testen. Daarnaast zal hij schadevergoeding moeten betalen. Strafrechtelijk zal hij niet vervolgd worden tenzij uit onderzoek blijkt dat hij wist van de ziekte.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2016-06-19 - 12:14:10 send message to henkdelaat

Is het ook bekend welke dierenwinkel het is??

Er zijn verschillende dierenwinkels in Den Haag.

Is wel belangrijk om dit te weten voor mensen die in Den Haag een parkiet of papegaai gekocht hebben.

Of die de laatste tijd een parkiet of papegaai particulier gekocht hebben die uit de betreffende dierenwinkel komt of met vogels uit deze winkel in aanraking zijn geweest.


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2016-06-19 - 14:34:19 send message to wiechmann

je mag geen namen noemen hier doe ik ook niet .
hij zit in de torenstraat


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2016-06-19 - 14:55:21 send message to henkdelaat

Klopt Hermann ik heb even op Google gekeken en kwam toen uit bij het Papegaaien Paradijs in Den Haag.

Als het geen eigen kweek is zal hij toch de afkomst van deze papegaai moeten vertellen aan de onderzoekers.


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2016-06-19 - 21:22:18 send message to P.Rooth

Zelfs bij bezoek van deze winkel is het oppassen geblazen wordt iemand wat grieperig gelijk naar de huisarts en vertellen dat je in die zaak geweest bent waar papagaaienziekte uitgebroken schijnt te zijn anders krijg je ongetwijfeld verkeerde medicatie en das gevaarlijk voor je eigen en met wie je omgaat


unknown
Website Member
Posts :82

Website Member
2016-06-20 - 02:24:41 send message to unknown

Je mag de privacy niet schenden door namen te plaatsen, maar je mag wel de zaak en de straat waarin deze gelegen is publiceren. Begrijpe wie kan.


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2016-06-20 - 12:18:18 send message to Rik

Privacy gaat in dit geval niet op omdat de winkel landelijk in meerdere kranten met naam en toenaam wordt genoemd.

http://www.metronieuws.nl/xl/raar/2016/06/kinderen-ziek-na-aankoop-papegaai

In geval er in een winkel een besmettelijke ziekte heerst is het onverstandig om de naam niet te noemen. Het belang van de bezoeker en de mogelijke gevolgen van deze ziekte gaat boven het belang van een winkelnaam.


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2016-06-20 - 12:31:25 send message to Daniel

Het gaat hier om een winkel die in meerdere media met naam en toenaam genoemd wordt. Daarom is er geen enkel probleem met het noemen van de naam ook aangezien de bron van die naam de VWA authoritieit is die de ziekte hebben vastgesteld bij deze winkel.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2016-06-20 - 13:24:33 send message to rupicola

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

Er geldt zelfs een wettelijke meldingsplicht in geval van papegaaienziekte, waardoor het openbaar maken van wie en waar geen steekhoudende juridische gevolgen zal krijgen.
Er zal vervolgens nader onderzoek worden/zijn uitgevoerd (door de beruchte witte pakken) en er zal wellicht een en ander worden geruimd.

Persoonlijk vind ik dit een erg zwaar instrument, maar zo is de gang van zaken geregeld.

In de media wordt de boel weer flink opgeklopt door te vermelden dat papegaaienziekte zelfs fataal kan aflopen.
Naar aanleiding daarvan zou ik bijzonder graag willen weten hoeveel mensen er de laatste eeuw daadwerkelijk aan papegaaienziekte zijn bezweken.

Nu wil ik de gevolgen van papegaaienziekte niet geheel bagatelliseren, maar het wordt vanuit specifieke hoek wel steeds heel erg aangedikt en dat wordt zo langzamerhand ook knap vervelend.

De realiteit is dat een griepje ook fataal kan zijn, . . . evenals even niet opletten in het verkeer.





hookbill
Website Member
Posts :108

Website Member
2016-06-20 - 15:21:51 send message to hookbill

Als er mogelijkheden waren om anoniem je bestand te testen, dan kon deze ziekte behoorlijk ingedamd worden. Nu hebben alle labs de meldingsplicht bij een positief sample.


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2016-06-20 - 17:32:41 send message to Antonia

Waarom zou het anoniem moeten ?
Een vogel die tijdig positief blijkt kan ervoor worden behandeld.
Juist door het door veel handelaren niet laten testen blijven deze gevolgen bestaan.


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2016-06-20 - 18:23:44 send message to Daniel

Papegaaienziekte is perfect behandelbaar en een positieve melding leidt niet tot een ruiming, maar tot een verplichte behandeling. Het is dus helemaal niet nodig om niet te testen.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2016-06-20 - 19:16:45 send message to rupicola

Het gegeven dat papegaaienziekte in principe behandelbaar is vormt mede mijn bezwaar tegen de nogal zwaar aangezette beeldvorming rond deze aandoening.

Hadden we recent nog de wild roepende vet, hebben we nu slachtoffers die overal roepen dat ze wel dood hadden kunnen gaan.
Doe daar de wettelijk meldplicht bij en je hebt een aardige voedingsbodem voor paniekbeleid.

En dat paniekbeleid wordt wel degelijk gevoerd, want er blijken (particuliere) gevallen, waarbij men de betreffende vogels wel degelijk in beslag heeft genomen en vernietigd.


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2016-06-20 - 20:39:46 send message to P.Rooth

Nou Rupicola heb wel voorbeelden waarbij papagaaienziekte bijna fataal was . Je geeft aan .

Nu wil ik de gevolgen van papegaaienziekte niet geheel bagatelliseren, maar het wordt vanuit specifieke hoek wel steeds heel erg aangedikt en dat wordt zo langzamerhand ook knap vervelend.

Pagagaaienziekte gaat mij vervelen want het komt ook bij kenaries , duiven enz voor .

1 geval is me erg bijgebleven waarbij een volwassen vrouw wekenlang verschijnselen had van longontsteking en gewone medicatie niet hielp en ze op de rand van de dood gehaald is doordat haar man woest werd op die kloot van een huisarts en zij met spoed opgenomen werd in het ziekenhuis en uit onderzoek bleek dat ze papagaaienziekte had en gericht de juiste medicijnen kreeg anders was dat einde verhaal geweest . De bron was een tortelduif daarbij werd haar man ook ziek met dezelfde diagnose papagaaienziekte van een duif .

Denk nooit te licht over deze ziekte want er gaan wel degelijk mensen aan dood .

Paul



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 234 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede