Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Noodkreet voor echte vogel liefhebbers Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Noodkreet voor echte vogel liefhebbers
Marlon schipper
Website Member
Posts :3

Website Member
2016-01-24 - 16:02:04 send message to Marlon schipper

Mijn naam is Marlon Schipper ik ben 55 jaar en kweek vanaf mijn 6e levensjaar vogels ik kweek op dit moment forpussenen citroenparkieten.
Ook veel andere soorten heb ik gekweekt in de loop der jaren waaronder de grasparkiet.
Hier ben ik toe der tijd mee gestopt want ik wil gezonde,strak in de veren, vogels kweken die kunnen vliegen.
Het leden aantal loopt terug,shows worden nouwelijks nog bezocht,op de grote landelijke show na dan.
Zou het kunnenzijn dat de echte vogelliefhebbers hebben afgehaakt om volgende reden.
Op de show je alleen nog mee doet als je ' kwaliteit' vogels hebt dat houd in dat je voor een paar honderd euro een vogel moet kopen bij een top kweker.
Maar wat blijft er over voor de vogelliefhebbers die niet zo'n ruime portemonnaie hebben.
Naar mijn mening word de vogelliefhebberij kapot gemaakt door geld en de bonden die een vraagprogramma samen stellen waar maar enkele kwekers aan kunnen voldoen.
Ik zal als voorbeeld de grasparkiet nemen maar dit geld ook voor andere soorten.
Toen ik er mee startte kwamen de echte vogels uit Engeland,ik wist er een paar te bemachtigen en starte met de kweek, veel onbevrucht eieren.
Waarom? De man kon de pop niet treden vanwege het verenpakket ik moest ze de kont kaal plukken.
De veren werden steeds losser naar mate de vogel groter werd.
Na verloop van tijd waren ze zo log dat ze niet meer konden vliegen.
Ik krabde mij achter de oren en dacht waar ben jij nou mee bezig.
Ik ben toen onmiddellijk gestopt met het kweken van grasparkieten.
Nu 30jaar later kwam de kleine parkiet weer in het vraag programma dat trok mijn aandacht want de liefde voor de grasparkiet was er nog steeds.
Toch eerst maar eens een rondje bellen hoe het nu gaat met de Engelse grasparkiet,nou ze zijn wakker geworden 'volgens de liefhebbers'ze moeten nu kunnen vliegen.
Oké goed begin dacht ik,vervolgensafspraken gemaakt met verschillende kwekers.
Dat was schrikken, de top vogels zagen er niet uit, ruw in de bevedering niet fier op de stok, gedrochtenzijn het als je zo'n vogel in de natuur tegenkomt dan zeg je gelijk die is ziek die moet je uit zijn lijden verlossen.
En dan de prijzen 200,00 euro voor een koppeltje ( sorry ik wil ze niet op mijn hok bang voor de dierenbescherming).
Goed dan maar naar de kleintjes dat ziet er redelijk uit je wilt alleen niet weten hoe de Engelse kwekers hier over praten.
We zijn weer terug bij af en deze kwekers snappen niet dat deze vogeltjes toegelaten worden op de shows.
Ik wel heren deze vogels zijn kleiner en wat nerveuzer maar zien er wel goed uit en gezond.
Misschien een idee om toch in het middenvelder gaan zitten qua formaat.
Dan volgt de volgende uitdaging wat de bonden ver onderschatten . De kleuren.
Het is voor een minder groot of een beginnend liefhebber bijna niet uit te komen " help".
Ik denk als dit wat simpeler word gemaakt in het vraag programma dat er meer vogels op de shows komen en er meer liefhebbers zich weer aansluiten bij een vereniging.
En oh ja heren keurmeesters keur elke vogel die op de show komt.
Dus in een verkeerde klasse ja dat kan maar keur ze dan in de juiste klasse en zet dit op het keurbriefje zodat we wat leren van jullie. We hebben voor deze vogels ook keurigeld betaald.
Maar ja om dit te veranderen moet het in de vergadering besproken worden en daar zitten hoofdzakelijk broodkwekers die zeker niks willen veranderen anders dalen de prijzen van hun vogels.
De echt liefhebber zit thuis of in zijnschuurbbij zijn vogels en zal het durven om dit bespreekbaar te maken tussen alle dure heren.
Toch probeer ik via deze weg om deze vogelwereld weer toegankelijk te maken.
Ik heb ideeën genoeg maar moet wel medestanders krijgen die ook ideeën hebben zodat de echte liefhebber weer liefhebber kan zijn.
Ik ben de echte wildkleur kwekers vergeten als er nog wildkleur vogels bestaan deze zijn ook zwaar onder gewaardeerd en worden nooit kampioen .
Oh ja sorry er zijn gelukkig nog vogelsoorten waar geen mutaties in zijn daar maak je nog kans.
Vr Gr Marlon schipper
Mail me als je goede ideeën hebt dan kunnen we gezamenlijk bekijken wat onze mogelijkheden nog zijn.

Ps misschien toch de algemene bond niet laten fuseren met de Nederlandse bond kunnen we de algemene bond gebruiken voor de echte liefhebbers.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2016-01-24 - 19:14:46 send message to henkdelaat

Beste Marlon,

Zit een kern van waarheid in en daarom doe ik ook al 10tal jaren niet meer met TT's mee.

Ik wens je veel succes met je onderneming maar je zal op veel tegenstand stuiten.

Henk.


johnveraart
Website Member
Posts :77

Website Member
2016-01-24 - 19:57:51 send message to johnveraart

mij zul je mijn vogels niet bloot zien stellen op een tentoonstelling aan de huidige risico's op een besmetting door een ziekte dat is voor mij de reden omdat ik een gezond bestand vogels wil houden.


parrotmaniak
Website Member
Posts :581

Website Member
2016-01-24 - 20:17:48 send message to parrotmaniak

Marion,ik ben een echte vogelliefhebber ,maar zal er niet over denken om mijn vogels op een tentoonstelling te zetten,in een klein kooitje,waar drie dagen lang mensen met hun hoofd voorzitten ,volop in de stress ,hoge temperaturen ,lang licht ,kans op ziekteses ,en dan later weer in de kou ,en in de winterverlichting.
Wat een ander verhaal is dat ik om mij heen wel heel veel liefhebbers zie die stoppen met de hobby,dat is wel heel jammer ,temeer omdat er vrijwel geen jonge aanwas bijkomt.


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2016-01-24 - 20:22:16 send message to P.Rooth

Een heel verhaal zeg poehee maar ik lees frustratie over idiote gedoe om vogels niet vogel te laten blijven .
Ook ik houd ruim 40 jaar vogels en grasparkieten waren en blijven favoriet en omdat ik de ruimte heb enkele jaren geleden geen weerstand kunnen bieden aan Engelse Grasparkieten die ik tegenkwam op de vogelmarkt van Zwolle dus enkele stellen uitgezocht van een Brit die ik al wat langer ken en deze in een voliere gezet . Wat ik dacht klopte die stakkers konden nog geen meter vliegen . Na 3 maanden trainen konden ze dat heel goed en deden niet onder voor de gewone grasparkieten die ik vroeger had pas daarna broedblokken opgehangen en laten ze dat nou leuk vinden , zodat er eieren gelegd werden waarvan 60% bevrucht en die jongen kwamen ook op stok en de dames waren alweer met volgende broed bezig en daaruit kwam 80% op stok waarna de blokken eruit gehaald want je wil die beestjes niet uit gaan putten en de rui werd vlot doorlopen en na de winter in Maart de blokken weer opgehangen en na 2 broedrondes waarvan 90% van de jongen op stok gekomen is en geen mannen de veren geplukt omdat Lutino heet dat de bevedering te lang zou zijn niets gewoon laten gaan en er enorm van genoten . Prijzen die genoemd zijn ken best kloppen mij werd 80 Euro per stuk gevraagd zodat ik de jongen niet weg ga geven maar 80 is al een stevige prijs en gaan bij mij voor een stuk minder weg . Tentoonstelling laat ik voor wat ze zijn ben daar niet in geïnteresseerd en ik heb de grasparkieten voor de lol want heb je vogels alleen voor de centen is het hart uit de hobby gesneden en ik geloof dat dat bedoeld wordt

Paul


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2016-01-24 - 21:40:03 send message to Rik

"Naar mijn mening word de vogelliefhebberij kapot gemaakt door geld en de bonden die een vraagprogramma samen stellen waar maar enkele kwekers aan kunnen voldoen."

Daar ben ik het niet mee eens. Je krijgt wat je kweekt.

Kweek je rommel dan gaat je nakweek ook weg als rommel. Ben je een serieuze liefhebber met een duurzaam bestand dan krijg je vaak ook echte liefhebbers aan de deur die je nakweek willen overnemen.

Het is je eigen keuze om postuurvogels te kopen en te kweken en je in te laten met de onzinnige eisen die de bonden stellen.


marc1
Website Member
Posts :413

Website Member
2016-01-24 - 21:43:24 send message to marc1

Mooi verwoord Rik!


Marlon schipper
Website Member
Posts :3

Website Member
2016-01-24 - 21:57:07 send message to Marlon schipper

Deze angst heb ik ook ook ik ben voorzichtig vogels die terug komen van de TT houd ik zeker een week appart van mijn andere vogels.
Neemt niet weg dat ik het jammer vind dat dit steeds meer gebeurt dat vogels om deze reden niet ingestuurd worden .
Ik zelf vind het leuk om mijn kweek successen met andere te delen ook leer ik van andere kwekers .
Ook vind ik het leuk om mijn hobby te delen met beginners
Ik vind de shows wel de plek om elkaar te ontmoeten.
Maar wat de kleine kooitjes betreft ook daar ben ik het mee eens ooit wel eens bij de show van de PS Twente geweest zij hebben grote kooien vaak nog gevuld met koppels de opzet van de show is ook geweldig en de kooien zijn groot genoeg zodat er geen pennen of aanwijsstokken in de kooien ogestoken word .
Ook worden er te veel foto's gemaakt met flitsers stoppen met dat gekke gedoe.
Maar opgeven moeten we nooit verbeteringen moeten er komen en zullen er komen.
Ik wil leuke oplossingen horen voor deze problemen zodat we de achteruitgang kunnen stoppen.
En ik ga mij daar hard voor maken niet geschoten is altijd ......


Marlon schipper
Website Member
Posts :3

Website Member
2016-01-24 - 22:08:11 send message to Marlon schipper

Beste Rick heb je wel eens goed gekeken naar de grote winnaars ik kan mij niet voorstellen dat dit je doel kan zijn dit doel is menig kweker opgelegd anders doe je niet mee de keurmeesters beoordelen deze vogels veel te goed de kwekers krijgen een schouder klopje dus willen we allemaal dit type vogel .
Ik loop een poosje mee maar volgens mij worden er steeds minder Engelse ten toongesteld de vraag is waarom ik weet het antwoord en dat heeft niks maar dan ook helemaal niks met angst voor ziektes te maken maar wel met kwekers die zich distancheren voor de vogels die gevraagd worden


gerrit1950
Website Member
Posts :785

Website Member
2016-01-30 - 15:16:06 send message to gerrit1950

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Mischien wat uitleg over het ontstaan van een vraagprogramma:

Vraagprogramma's worden samengesteld door een technische commissie die op haar beurt de desbetreffende speciaalclubs vertegenwoordigen.

In die clubs zijn meestal mensen actief die "kwaliteit" kweken of proberen iets bij te leren om hun kweek ook op te waarderen.

Tevens wordt geprobeerd om nieuw ontstane postuurs of mutaties een erkenning te geven. Er wordt een kweekrichtlijn opgesteld en na enkele probatiejaren kan dat lukken. Hoe ontstaat die verscheidenheid? Al wat vetkleur is (geen tekening vertoont) kan moeilijk vergeleken worden met een gepigmenteerde. en in die gepigmeteerde komen ook moeilijkere vergelijkbare tekeningen naar voor en de uitsplitsing begint. Sommige bezitten dan al zodanig veel combinaties in hun lijfje dat ze minder worden van postuur, of houding verandert,... en er komt weer een opdeling.

Meestal weer op aandringen van de speciaalclubs en hun technische commissie. Want elke kweker wil waardering voor zijn kweekvogels. Eenmaal die er is is er ook waardering voor het kweekhok, stamboom,...


Let op: ik ben zeker niet tegen speciaalclubs, technische commissies e.d. want die leveren goed werk voor de liefhebbers die zich willen verdiepen in een of andere soort. Die groepen zijn ontstaan toen er nog geen internet was en men enkel tijdens bijeenkomsten over de problemen kon praten en bijleren. Heden ten dage werkt het anders: enkele drukken op een knopje of vegen over een scherm en men weet de nieuwste nieuwtjes van over de ganse wereld door de grote netwerken. Een beginner staat er nu niet meer alleen voor! vroeger wel.

Dit heeft ook zijn weerslag op de bonden. men vraagt zich al af of ze er nog moeten zijn. Waarom zouden ze moeten verdwijnen? zolang ze positief bijdragen aan de hobby, betekenen ze iets voor beginneling en gevorderde. Mee-evolueren dat is voor hen mss het moeilijkste.. want ze zijn gebonden aan hun eigen opgemaakte wetten en geboden van tientallen jaren terug (huishoudelijke reglementen)... eens schoon schip maken en de basisprincipes aanpassen aan deze tijd zou mss helpen.
Maar ja.. wie zijn de mensen aan het roer? ja, de oudgedienden.. jongeren vinden moeilijk de weg naar initiatief en opoffering voor de andere liefhebbers. Dus jongere mensen beneden de 40, zet uw schouders eens onder zo'n projecten. Het zou een enorme steun zijn voor die bestuursleden van de bonden!

(en weet ook, eens je daar iets uit de grond stampt, er zeker weer kritiek zal zijn. Men doet nooit voor iedereen goed. Zolang je 75´% goedkeuring haalt ben je een topper!)


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2016-01-30 - 21:50:49 send message to Rik

Misschien allemaal leuk voor mensen de kanaries, grasparkieten, zebravinken of tropen kweken.

Toch ben ik van mening dat tentoonstellingen geen meerwaarde heeft voor mensen die vogels in een ander segment kweken. Wat heb je daar te zoeken met bijvoorbeeld een grijze roodstaart, edelpapegaai, poicephalus, caique of amazone? Helemaal niets toch?


gerrit1950
Website Member
Posts :785

Website Member
2016-01-31 - 00:32:54 send message to gerrit1950

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Kan zijn Rik, zo zie je maar dat de hobby(gelukkig) uit meerdere segmenten bestaat en ieder zijn ding er wil in terugvinden. Elk zijn meug zeker, elk kweekt of houdt waar hij zich het best in thuisvoelt. Men doet aan TT of niet... eigen keuze... (ik deed het een 10-tal jaar in een liefhebbersloopbaan van 55j)

Wie een zadelpaard heeft kon ook kiezen voor dressuur, jumping, military, mennen... maar uiteindelijk kiest hij wat hem het best uitkomt (op alle vlak)

Zo is het ook met vogels.
Het is niet omdat men niet van hoenderachtigen houdt, dat men die liefhebbers niet kan appreciëren als vogelliefhebber, integendeel, zij vormen een onderdeel van de hobby en we moeten elkaar steunen vind ik. We worden zo al genoeg geplaagd. Ook tentoonstellers zijn een segment uit onze hobby...


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2016-01-31 - 14:20:25 send message to Rogert

Wat mij heel erg triggert in dit verhaal is dat je praat over 'echte Engelse logge parkieten' die in 'de natuur' zouden voorkomen........

Naar mijn weten komen grasparkieten niet in de Engelse natuur voor. Zijn Engelse grasparkieten sowieso een kweekvorm die geselecteerd is door de mens.

Dat je bonden en kwekers verantwoordelijk houd voor slechte kwaliteit vogels kan ik enigszins nog begrijpen. Je doet daar zelf ook aan mee omdat je de Engelse kweekvorm ergens heel mooi vind.

Misschien mag je je gaan inzetten om de echte grasparkiet op de kaart te gaan zetten en deze te kweken volgens de natuur? En alle kweekvormen, kleuren en maten los te laten. Bonden en kwekers er van te overtuigen dat er maar één echte vorm is en dat is zoals deze in de natuur voor komt!

Voel mijn reactie niet als kritiek maar als motivatie om nog iets veel mooiers neer te zetten.


gerrit1950
Website Member
Posts :785

Website Member
2016-01-31 - 14:53:58 send message to gerrit1950

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

de natuur grasparkiet wordt weer volop gekweekt: http://www.bush-budgies.net/

Een lovenswaardig project van Harrie van der Linden waaraan ieder die zich geroepen voelt kan meedoen.


colly
Website Member
Posts :2

Website Member
2016-02-08 - 13:57:31 send message to colly

ben het hier gedeeltelijk mee eens.
keurmeesters vragen te grote vogels waardoor de kwaliteit zorgzaam wordt.
dit ligt ook gedeeltelijk aan buitenlandse bonden die aangesloten zijn bij het COM en niet specifiek aan de NBVV.
de echte fout ligt toch echt bij de mensen die dit soort vogels blijft kweken en die mensen die het kopen.
maar ik ben wel blij met dit soort artikelen en hoop op goede reacties en niet op zgn. wraakreacties.
o ja, niet TT waardige vogels zijn en blijven vogels en noemen we geen rotzooi


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2016-02-08 - 14:47:59 send message to Rik

Ik vind net een mail in mijn postvak waarin mij wordt duidelijk gemaakt dat ik niet-TT waardige vogels als rommel bestempel. Dit is ten onrechte.

Nogmaals, dit is niet mijn insteek. Wat ik heb willen zeggen: Als jouw nakweekvogels door een koper op dezelfde manier worden behandeld als een zak aardappelen moet je eens nadenken over wat je kweekt.

Op mooiere en meer bijzondere vogels (waardevol) wordt vaak op een andere manier omgegaan dan met 25 rosecollies die voor de handel gaan.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 159 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede