Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Poicephalus rueppellii Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Poicephalus rueppellii
Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2015-09-10 - 17:04:51 send message to Daniel

Van de kleine Poicephalus behoort de Ruppel papegaai tot een van de minst voorkomende. Nu zijn er officieel weinig uit Namibie geexporteerd al is de soort wel volop te zien in Zuid-Afrikaanse volieres. Is dit dit oorzaak dat we de soort weinig zien of wijkt de verzorging significant af van die van de Meyer papegaai en is de soort dus gewoon lastiger te houden?



dundee
Website Member
Posts :57

Website Member
2015-09-10 - 17:25:42 send message to dundee

Ik denk dat er genoeg ruppels gehouden en gekweekt worden. Ik heb zelf 6,5 koppel, heb 1 x een dode vogel gehad, de laatste jaren en dat kwam door n uil.( we zagen 3 bloedpunten achterop de schedel)
Ik denk dat er toch regelmatig 1 omvalt, wat vaak te verwijten is aan stress.Ruppels zijn duidelijk stressgevoeliger dan Meyers of Roodbuiken.
Ook zijn poicephalussen gevoelig voor PDD/KDS, PBFD en schimmel.


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2015-09-10 - 21:32:35 send message to Daniel

Bedankt Robin, dat is mooi om te horen dat je zo veel vogels hebt. Ik vermoed dat het qua Poicephalus net als bij Pyrrhura is, als je in het wereldje zit is het makkelijker om bepaalde soorten te vinden.

Het is een mooie soort en ik hoop dat we ze vaker gaan zien.


swanny
Website Member
Posts :312

Website Member
2015-09-11 - 17:49:52 send message to swanny

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ruppels zijn zeker niet stressgevoelig muv import ruppels. de kweek is ook niet lastig en vraagt niet om extra inspanningen. verzorging hetzelfde als meyer en roodbuiken.
poicephalussen zijn niet extra gevoelig voor PDD, PBFD en schimmel. Dat misverstand komt omdat men de vogels niet wil laten testen vanwege het extra geld. Ze worden veel binnenshuis gehouden en omdat ze in een binnen ruimte zitten is dat besmettelijker dan in een buitenruimte. Dus via testen voorkomt men die ellende.
Schimmel komt door een vitaminen gebrek, dus als ze de juiste voeding krijgen is dat geen probleem.


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2015-09-11 - 21:49:09 send message to Daniel

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Bedankt Eric en nu weet ik dat er in het verleden een grote collectie Poicephalus besmet met PDD op export gezet is vanuit Engeland naar continentaal Europa en als je dan inderdaad niet test heb je prijs.

Waarom denk jij dat je de soort relatief weinig ziet zeker in vergelijking met meyers of zelfs roodbuiken. Of is dat een verkeerde perceptie van mijn kant?


swanny
Website Member
Posts :312

Website Member
2015-09-12 - 15:09:11 send message to swanny

ik denk niet dat je ze relatief weinig ziet, er zijn wel heel veel meer meyers. dat ligt aan de oude import van vroeger. de ruppel is heel gewild en daarom staan ze relatief kort te koop.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2015-09-14 - 14:16:17 send message to rupicola

kan me echter niet aan de indruk onttrekken dat het relatief hoge uitvalpercentage bij poppen rueppellii en rufiventris een rol moet spelen bij het voortbestaan van deze soorten in avicultuur.


swanny
Website Member
Posts :312

Website Member
2015-09-14 - 19:51:28 send message to swanny

Of er een relatief hoog uitvalpercentage bij poppen rueppellii en rufiventris weet ik niet. als ik op VA op dit moment kijk worden 2 mannen ruppel gevraagt en een pop rufriventris aangeboden. is een moment opname, maar bewijst momenteel wel het tegendeel.


dundee
Website Member
Posts :57

Website Member
2015-09-16 - 17:49:19 send message to dundee

Ik geloof dat Swanny het er niet helemaal mee eens is :0)

Ik probeerde n paar redenen te verzinnen waarom je ze niet veel ziet. Dan noem ik n paar redenen ( valkuilen ) voor de beginnende liefhebber, waar het aan zou kunnen liggen.
Voor liefhebbers zoals mij of Swanny is dat natuurlijk heel anders. Wij hebben al jaren deze vogels en weten onderhand wel hoe we ermee om moeten gaan.
Ik laat bijv ook alles overal op testen en qua voeding hebben ze het bij mij ontzettend goed.
Veel diversiteit in groenten,kiemzaad/noten/vijgen/mais/rosebottles/ wilgentakken etc etc



dundee
Website Member
Posts :57

Website Member
2015-11-18 - 12:59:45 send message to dundee

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

hier een goed verhaal over ruppels:

Let even op de titel van t stuk.

http://birdhouse.be/2009/03/22/de-ruppels-papegaai-poicephalus-ruppellii/


swanny
Website Member
Posts :312

Website Member
2015-11-18 - 19:45:24 send message to swanny

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Je laatste post is in mijn ogen een beetje stemming makerij en niet objectief over de vogels die we tegenwoordig in de volières tegen komen. Je refereert alleen naar de titel en leest niet inhoudelijk om welke "soort" vogels het gaat. IMPORT vogels. (lijkt wel de reclame van die krant)
lees de 1e zin in mijn 1e reactie: Ruppels zijn zeker niet stressgevoelig muv import ruppels
De vogels omschreven in het artikel zijn import vogels. Ja ik weet dat ze destijds een gesloten grotere ring omhadden. Ik heb destijds zelf zo'n koppel gehad. Ze hadden het gedrag van een pure schuwe wildvang vogels, niet te vergelijken met de huidige nakweek.


dundee
Website Member
Posts :57

Website Member
2015-11-19 - 11:53:16 send message to dundee

Ik laat het hier even bij.
Groet Robin



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 251 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede