Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Kweken pruimekoppen in kolonie Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Kweken pruimekoppen in kolonie
sander Bunskoek
Website Member
Posts :30

Website Member
2015-08-26 - 14:13:20 send message to sander Bunskoek

Zijn er mensen die ervaring hebben met het kweken van pruimekoppen in kolonieverband?

Ze zullen in een volière van 4x4 + nachthok van 1 bij 2 gehuisvest worden en de planning is om in 1x 3 paar jonge vogels op te zetten van 2015.
Groet sander


michielhartjes
Website Member
Posts :71

Website Member
2015-08-26 - 21:58:32 send message to michielhartjes

Ik heb geen ervaring met pruimekoppen, wel heb ik enkele jaren ervaring met het kweken in kolonie met pyrrhura's. Elke kweker die ik spreek en gesproken heb raad het mij af, maar ik heb er toch goede ervaring mee. Ik begin inderdaad met jonge vogels (meer mannen dan poppen) en zorg dat ik na de koppelvorming 3 koppels over hou.

Ik kweek met 3 koppels per volière met de afmeting van 4x3,5 en 2,5 hoog. (dit voor 3 koppels pyrrhura) Daarnaast hang ik bij 3 koppels 5 broedblokken op, op de zelfde hoogte verspreid door de volière.

wat mij opvalt is dat als de vogels niet broeden zij met zijn alle overnachten in één broedblok, en met zijn alle eten op één voederplaats. Als de vogels in broedstemming komen zoeken zij hun eigen blok uit, maar moet ik ook op meerdere plaatsen voeren.

Ik heb er zelf goede resultaten mee, en ik vind het geweldig om te zien. Ik denk dat het met meer vogelsoorten moet kunnen. Ik zou het in jouw geval altijd gaan proberen.


sander Bunskoek
Website Member
Posts :30

Website Member
2015-08-27 - 13:16:31 send message to sander Bunskoek

Dank je wel voor je heldere reactie michiel
Ik geloof dat ik het idd ga proberen en ben benieuwd of het gaat lukken.

Ik hoor het graag wanneer er mensen zijn die dit specifiek met pruimekoppen of andere soorten (die volgens de literatuur minder geschikt zijn om in kolonieverband te kweken) realiseren.



marc1
Website Member
Posts :413

Website Member
2015-08-27 - 17:37:37 send message to marc1

Ik merk dat de pruimkopmannen tijdens de kweek best flink kunnen kibbelen, en ben dat altijd maar blij dat er dubbelgaas tussen zit...maar ik zie bij sommige kwekers ook vaak genoeg meerdere vogels bij elkaar zitten, maar of dat kweekt?..


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2015-08-28 - 01:19:52 send message to Karel

Ik zou het niet durven adviseren. Dominante pruimenkoppen kunnen zomaar de tenen afbijten van soortgenoten.


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2015-08-28 - 20:48:51 send message to P.Rooth

tezamen in een voliere is vragen om problemen heb ze zelf naast elkaar maar dubbel gaas is geboden tijdens broedseizoen ook de plaats waar de broedblokken hangen ( nachthok ) kunnen ze elkaar niet zien om enige rust te creëren anders geen nateelt


horselover19
Website Member
Posts :2

Website Member
2015-08-29 - 18:45:00 send message to horselover19

een vriend van mij had in een ruimte van circa 10x5 meter 15 koppels pruimenkoppen.
hij had elk jaar zo,n 30 jongen op stok.
ging prima dus.
ik heb al meerdere koppels geprobeerd tussen mijn valkparkieten in een ruimte van 8x6x4,5m en dat gaat dan weer niet, de pruimenkoppen laten zich verjagen door de valken.


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2015-08-29 - 21:21:00 send message to P.Rooth

30 jongen van 15 stel is een slecht seizoen aangezien ze gemiddeld 3 jongen op stok brengen.

Vechten en tenen eraf vermeld je niet en dat is erg belangrijk .

Ik heb bij een normale kweek van 8 stel 40 jongen maar dan wel 1 stel per volière


horselover19
Website Member
Posts :2

Website Member
2015-08-29 - 23:43:59 send message to horselover19

het is idd niet veel.
en wat betreft vechten en tenen er af weet ik niets van.
per koppel is altijd toch het beste



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 164 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede