Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > maten/materiaal broedkooien Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : maten/materiaal broedkooien
jansbrouwer
Website Member
Posts :14

Website Member
2015-02-10 - 21:58:54 send message to jansbrouwer

Hallo allemaal,

aller eerst zal ik mezelf even voorstelle.

mijn naam is Jans ben 27.jaar en kom uit omgv Emmen(drenthe)

ik ben vanplan turquoisines aanteschaffen, en hiermee mijn eigen lijn op tezetten.

10jaar geleden ben ik ivm verhuizing gestopt met het houden van vogels, ivm ruimte gebrek.
destijds woonde ik nog thuis, en hadden we roodruggen bourkes en andre parkieten.

nu ik zelf weer wil beginnen met het kweken van vogels hier dus een aantal vragen.
zelf had ik het idee om in de blokhut tebeginnen. hier heb ik ruimte over de gehele achterwand. 236breed 220hoog
hier wil ik een kooi van ongv 80.hoog 60diep en 236 breed vanaf de grond teplaatsen voor de jongen. hier boven op 4kooien van 118 breed bij 60 hoog en diep, tevens wil ik het zo maken dat ik van deze4 kooien ook twee kan maken van 120 hoog.

als materiaal zat ik tedenken aan witte hardboard achterwand en de anderewanden van mdf, de fronten uiteraard van alluminium komer.

wat zijn hier de ervarings mee, en wat voor gaas moet ik gebruiken. of als iemand andere ideeen heeft hoor ik dit ook graag. tevens zou het fijn zijn om met turq kwekers in contact tekomen uit omgv emmen. of niet te verre afstand.

in afwachting op reactie

mvg Jans


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2015-02-11 - 17:43:01 send message to Antonia

En daar moeten ze 365 dagen per jaar in zitten ??


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2015-02-11 - 18:31:05 send message to molineti

Ik zou het dan zo maken: niet de mogelijkheid voor 1.20 hoog maar de mogelijkheid om er een tussen schot uit te halen zodatze 2.38 lang worden.vogels vliegen nu eenmaal in de lengte.

Succes met de bouw


jansbrouwer
Website Member
Posts :14

Website Member
2015-02-11 - 18:42:12 send message to jansbrouwer

hier zullen de vogels inderdaad in blijfen,
het is wel zo dat ik in de toekomst nog vluchten wil bouwen.

het idee van om het tussen schot verwijderbaar temaken waa ik al vanaf gestapt.

hoogte lijkt me enkel belangrijker als je grootere vogels hevt, maar deze doe je uiteraard niet in kooien.

het tussen schot word verwijderbaar dat de kooien dan 237 worden, net als de kooi voor de jongen.

ik heb nog even op het forum rond gekeken, nu twijfel ik om mdf tegebruiken.
heeft iemand hier ervaring mee?
is het misschien verstandiger meubel panelen te nemen.

bedankt voor de reacties



Home of Amazone
Website Member
Posts :75

Website Member
2015-02-12 - 21:22:39 send message to Home of Amazone

Waarom niet alles van aluminium profiel met kunststof plaat, kijk eens in Ruinerwold, keuze in materiaal genoeg en betaalbaar


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2015-02-12 - 22:41:52 send message to P.Rooth

Wordt mdf vochtig ben je zuur


jansbrouwer
Website Member
Posts :14

Website Member
2015-02-12 - 23:25:58 send message to jansbrouwer

Hallo, ik was vandaag optijd vrij dus ben even aan het rond kijken geweest.
en heb tevens een begin gemaakt.

ik wou eerst mdf of meubel paneel gebruiken, dit werd mij meerdere keren afgeraden.

12mm mdf word al snel 20 mm als het vochtig word, ik kreeg de tip om eens bij de lokale houthandel langs tegaan, was voorheen enkel bij de bouwmarkt geweest.
multiplex kost bij de praxis het dubbele als wat deze hier kost.
dat besluit staat dus vast.

heb 2frames besteld van alluminium koker, hier op worden de bodemplaten gemonteerd, heb vandaag panlatten aan de achterwand geplaatst van de blokhut, hieraan monteer ik de bodemframes (2stuks boven elkaar, dan komt tegen de achter en zijkanten multiplex 9mm. en komen op de bijde frames 12mm multiplex.

en dan kunnen de fronten besteld worden.
6stuks van ongeveer 90x60. (de blokhut bleek breeder tezijn als wat ik dacht) het worden er 3.naast elkaar, 2.lagen kooien met onderaan 1of 2.kooien voor de jongen, als tussen wanden gebruik ik verwijderbare trespa die door de welbekende kokerprofiel met flens word geschoven.

nu weet ik enkel nog niet als ik voederplateaus moet gebruiken of losse schaaltjes?

laat gerust weten wat jullie hier van vinden.
de reden dat ik niet alles van kunstof maak is het budget



J.ten Wolde
Website Member
Posts :229

Website Member
2015-02-13 - 08:55:44 send message to J.ten Wolde

Nu achteraf zou ik meer geld uitgeven en voor RVS gaan.


Johnson
Website Member
Posts :34

Website Member
2015-02-13 - 18:52:07 send message to Johnson

Ik zou er rekening mee houden, dat wanneer je voor een voerplateau zou kiezen, de vogels waarschijnlijk het ook als badwater gaan gebruiken. Aangezien je hout gaat gebruiken is het niet de bedoeling dat alles nat wordt lijkt me. Plus het voer wordt daardoor nat en je hebt een dikke smeerboel.

Aangezien er maar 2 vogels per kooi komen zou ik kiezen voor een badje (voor aan de buitenkant) en gewoon losse bakjes voor het voer, en flesjes voor het drinkwater.

Hopelijk heb je hier wat aan en succes met de hobby!


arjandaf
Website Member
Posts :980

Website Member
2015-02-14 - 09:33:33 send message to arjandaf

was je nog van plan de platen af te kitten en te lakken ?


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2015-02-14 - 14:12:32 send message to P.Rooth

Ga voor betonplex das beter tegen vocht bestand wel de gezaagde delen behandelen zodat er geen vocht in kruipen kan


jansbrouwer
Website Member
Posts :14

Website Member
2015-02-14 - 23:35:19 send message to jansbrouwer

hallo,

de voerplateaus moet ik nog goed overdenken,
als ik die gebruil zouden deze enkel voor het voeren zijn.
water uit de fles zeg maar.
zie er nog niet echt de voordelen van, enkel dat de vogela in een voor hen rustiger omgeving zitten, aan gezien ik dan niet telkens met mijn handen in de kooi moet.

wat betreft de betonplex...
in de wintermaanden is het altijd vochtig in een blokhut,
en ben ik er bankvoor dat betonplex condensvorming geeft.
voorbeeld, als ik nu een emmer op zijn kopzet..
is deze van de binnen kant naar enkele dagen nat.

en dan nu het lakken en het afkitten,

ik wil ze vandebinnenkant met goede witte grondverf behandelen.
dit is ook water afstotend.
kitten is dat nootzakelijk?
ik weet dat het bij kanaries wel veel voordeel bied

bedankt voor de info.. hier kan ik wel mee verder..

zijn er nog mensen die uit de omgeving van drenthe komen?
wil graag in contact komen met turquiosine kwekers

gr Jans


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2015-02-15 - 01:00:53 send message to Karel

Jans, als je in de linkerkolom klikt op "ledenlijst", kun je vervolgens "gebruikersnaam per provincie" en "Drenthe". Daar krijg je alle Drentse leden te zien met hun volières, mits ze die hebben aangemaakt.
D'r zit vast wel een turquoisinekweker bij...


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2015-02-15 - 19:53:56 send message to P.Rooth

Wanneer het erg vochtig is in de ruimte waar de broedkooien moeten komen zou ik persoonlijk daar prioriteit aan geven is erg slecht voor je vogels en zeker de neophema's


jansbrouwer
Website Member
Posts :14

Website Member
2015-02-15 - 21:15:02 send message to jansbrouwer

Hallo Karel,
bedankt voor de tip.
ik ben alle leden langs geweest maar geen mutaties gezien wel een enkeling die over de wildkleur spreken.

P.Rooth ik ben me zeker bewust dat hier iets aan moet gebeuren.
afzuiging en kieren dichten, tevens had ik iets last van lekkage, dit is inmiddels verholpen.
(misschien was dat de boosdoener)


mreyder
Website Member
Posts :608

Website Member
2015-02-16 - 12:29:37 send message to mreyder

Ik heb broedkooien van geplastificeerd meubelpaneel: al 25 jaar in gebruik, de vogels hebben waterbakken die groot genoeg zijn om in te baden en ik was de kooien regelmatig uit: geen enkel probleem met "dik worden" van de plaat door water. Geef de neophema's alsjeblieft waterbakken die groot genoeg zijn om in te baden. Als je dat niet doet en je houdt ze binnen, zullen ze na enkele maanden een veel minder mooie bevedering hebben!! Ze moeten kunnen baden. Als je elke dag de waterbakken schoon maakt en water ververst, is een speciale drinkbak of -fles onnodig: ze drinken per slot van rekening gewoon van het badwater, zelfs al heb je er een drinkflesje naast staan/hangen....

Ik zelf m=ben geen voorstander van een voerplatoo (draaibaar): de vogels smeren het metaal waar de voerbakken in vallen onder: beter is de bakken op de grond zetten OF zelf een draaibaar systeem maken: neem een strevel multiplex (of een stuk alumunium), draai daar oogjes in en koop de bekende metalen voorbakken die in een ring van metalen draad vallen, die ringen kun je dan in de oogjes laten zakken: veel hygienischer en makkelijk te onderhouden/schoonmaken.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 145 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede