Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Vochtigheid laatste dagen voor het uitkomen ? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Vochtigheid laatste dagen voor het uitkomen ?
Fredje15
Website Member
Posts :121

Website Member
2014-07-13 - 20:42:20 send message to Fredje15

Wie kan mij vertellen wanneer de laatste dagen van het broedproces de relatieve vochtigheid van de broedmachine omhoog moet doen ?
Of moet ik wachten totdat het ei is aangepikt ?
Deze week kan er weer een ara ei uitkomen vanuit de broedmachine.
Heb weer een grafiek gemaakt voor het uitkomst gewicht.

Er wordt weinig informatie gegeven op sites en in boekjes over het hele broedproces in een broedmachine.
Ik bedoel het verschillend instellen van de vochtigheidsgraad bij teveel of te weinig gewichtsverlies.
Hoe hoog mag maximaal de vochtigheidsgraad ingesteld worden bij een te hoog gewichtsverlies van het ei,en hoe laag bij te weinig gewichtsverlies.
Moet het instellen dan geleidelijk aan gebeuren.
Of mag dit bijvoorbeeld van 40 % relatieve vochtigheid naar als voorbeeld 55 % bij teveel aan verlies ?
Hoop dat iemand het hele broedproces op papier kan zetten ?
Ook bijvoorbeeld het ideale gewichtsverlies van een ei tijdens de hele broedperiode.
De één zegt tussen 13 en 15 %.
De ander verteld minimaal 18 % bij ara.s
Wat is nu juist,en waarom ?
Alvast bedankt, fred


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2014-07-14 - 12:06:38 send message to Karel

Fred, ik weet niets van het kunstmatig broeden met ara's, maar in de roofvogelkweek ken ik mensen, die altijd twee machines laten draaien: Een "droge" en een "natte". Het verschil zit 'm uiteraard in de vochtigheidsgraad.
Op die manier kun je altijd eieren overleggen die correctie nodig hebben, zonder dat je tussentijds aan de instellingen hoeft te knutselen.
Er zijn er die met succes een dag voor het uitkomen de temperatuur een graadje laten zakken. Hierdoor neemt het vochtigheidsgehalte iets toe en bestaat er minder kans op uitdroging tijdens het uitkomen.

Mogelijk zijn er arakwekers die iets meer specifieke informatie kunnen geven?


mreyder
Website Member
Posts :607

Website Member
2014-07-14 - 12:38:15 send message to mreyder

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik had verwacht dat de moderatoren deze thread zouden gaan sluiten, per slot van rekening is de kans heel groot dat een ei in een broedmachine leidt tot een jong dat met de hand opgefokt gaat worden en handopfok bij niet-noodzakelijke situaties is sinds kort verboden. Een ei dat gelegd is en misschien niet bebroed wordt is geen noodzakelijke situatie: het vers gelegde ei lijdt niet itt een jong dat na verloop van tijd bv verstoten wordt. In de thread over de Grijze baby heeft de moderator het sluiten van de thread als volgt onderbouwd:

"Het is inderdaad op de site verboden om niet zelfstandige papegaaien aan te bieden of te vragen. Of dit nu in Nederland, Belgie of ergens anders is. Het geven van tips mbt handopfok is gewoon toegestaan op het forum in het geval van noodgevallen. In dit geval sluit ik het topic, met de opmerking dat als je in oudere topics gaat zoeken je vast en zeker het antwoord op je vraag gaat vinden".

Ik persoonlijk vind het discutabel om dit soort threads te sluiten: antwoord geven is niet verboden, alleen het met de hand opfokken als er geen dringende reden voor is. Maar ik vind tevens, dat er wel uniform op dit soort vragen gereageerd zou moeten worden.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2014-07-14 - 13:54:25 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
per slot van rekening is de kans heel groot dat een ei in een broedmachine leidt tot een jong dat met de hand opgefokt gaat worden


Dat zou kunnen, maar dat blijkt (nog) nergens uit. Als we gaan speculeren, kunnen we het samenzetten van twee vogels voor de kweek al verdacht gaan vinden, want ook dat kan tot onnodige handopfok leiden. Zover moeten we maar niet gaan.

@mreyder
Niettemin dank voor je reactie. Dit houdt ons als moderatoren scherp. Je geeft aan, en begrijpt dus, hoe moeilijk het in feite is om in het "grijze" gebied de bounderies van de regels te bepalen. Daar zal ongetwijfeld wat tijd overheen gaan.



arakweker
Website Member
Posts :45

Website Member
2014-07-14 - 14:11:49 send message to arakweker

Daarnaast is het niet de 'handopfok' die verboden wordt per wet. De wet verbiedt om 'JONGE dieren op te vroege leeftijd van de ouders te scheiden'. Dat laat ruimte voor een heleboel intepretatie, om het nog maar niet te hebben over de VERPLICHTING in dezelfde wet om het welzijn van de jonge dieren voorop te stellen.

Verder is de wet juridisch dermate zwak dat die waarschijnlijk bij een eerste confrontatie bij een rechter onder uit gaat (net als de wet voor het verbod op het fokken van nertsen onlangs heeft mogen ervaren).

Dus laten we vooral normaal blijven doen op Vogelarena.


arakweker
Website Member
Posts :45

Website Member
2014-07-14 - 14:31:30 send message to arakweker

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Nu even 'on topic' voor Fred.

Zorg dat je het volgende boek te pakken krijgt.
Rick Jordan - Parrot Incubation Procedures: A Methodical Guide to Incubation, Hatching, and Problem Hatches for the Aviculturist.

Dat is het 'standaard werk'. Bij Amazon.com is het tweedehands nog wel eens te koop.


Fredje15
Website Member
Posts :121

Website Member
2014-07-14 - 17:57:24 send message to Fredje15

Even een bericht terug op de noodzaak van het uitbroeden van eitjes in de broedmachine.
Eerst de noodzaak : in de natuur zijn nog maar enkele koppels van deze beschermde ara,s.
Elk jaar probeer ik met verschillende methoden om de pop zelf te laten broeden.
Omdat de man zeer broeds is,wil hij nog wel eens eitjes kapot maken.
Ik heb al verschillende keren getracht om dit probleem op te lossen door de eitjes van de ara,s direkt na het leggen te vervangen door kunsteitjes,duiveneitjes,kippeneitjes.
Zelfs bevruchte kippeneitjes zodat de pop de hartslag van het embryo al voelt.
Soms krijg ik het voor elkaar dat de pop vast gaat broeden op de vervangen eitjes,en geef ik aan het eind van de broedtijd de eitjes terug.
Dan moet ik nog de jongen na een aantal weken weg halen omdat vooral het laatste jong te weinig voeding krijgt.
Helaas lukt het vaak niet om de pop zelf te laten broeden en probeer ik inderdaad de eitjes vanuit de broedmachine uit te broeden.
Lijkt mij ook een normale reactie.
Ik vind dat een ieder zelf moet beslissen hoe hij of zij jongen op stok kunnen krijgen.
Maakt ook niet uit of dit nu een grasparkiet,beo of papegaai is.
Vind het ook de grootste flauwekul dat er nog zogenaamde hobbyisten tegen het broeden vanuit de broedmachine zijn
En vooral tegen het fokken zijn van vogels zelfs beschermde cites vogels,waar er nog maar weinig van zijn.
Denk aan de spix ara,lears ara,buffons quiaguilensis,cumanensis,manilata enz.
In het Lorro park,Walsrode,Aufifauna ,Phillepijnen en vele andere parken wordt er ook veel met de broedmachine gebroed.
Volgens mij zijn er verschillende personen die door afgunst negatief reageren.
Mijn mening is dat zulke personen beter met hun hobby kunnen stoppen.
Hoeven ze zich ook niet meer te bemoeien met andere liefhebbers.
Maar vaak zijn dit van die mensen die overal problemen mee hebben.
Ik fok al mijn hele leven met vogels,en moet zeggen er is altijd wel afgunst.
Jammer op dit moment zijn er meer zeikerds dan liefhebbers.


Fredje15
Website Member
Posts :121

Website Member
2014-07-20 - 16:46:38 send message to Fredje15

Toch nog een ara geboren vanuit de broedmachine.
Bedankt voor de positieve reacties.
Lees ook de berichten van hobbyisten waar gisteren jonge vogels dood zijn gegaan door de extreme warmte.
Ik had vorig jaar een ventilator op het blok gericht van de ouders.
Vorig jaar is dat bij mij goed gegaan.
Maar zo zie je maar weer.
Maar nu !!!! Je weet dat het bloedheet is,en dan doe je een dag later pas nestcontrole !!!
Niet zo slim lijkt mij.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 200 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede