Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Camera broedblok Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Camera broedblok
Elderbroek
Website Member
Posts :104

Website Member
2014-05-15 - 23:50:41 send message to Elderbroek

Ik ben al een aantal gesprekken tegengekomen over dit onderwerp (camera in broedblok) maar wat ik me afvraag is hetvolgende.
Als je gebruik wilt maken van een camera in het blok zal je gebruik moeten maken van infrarood, aangezien je anders niks kan zien.
Zou dit rode licht de vogels niet storen in het blok? Of is een klein beetje licht juist fijn? Mijn (jonge) koppel is bijvoorbeeld nog nooit het blok ingegaan en had het idee dat dit ook komt omdat ze vrijwel niks kunnen zien.

Het zijn een beetje 2 vragen in 1 maar hoor graag wat jullie ervaringen hiermee zijn!


Vogelen
Website Member
Posts :506

Website Member
2014-05-16 - 07:07:45 send message to Vogelen

Ik vraag me af of de vogels dit rode licht wel kunnen zien. Bij mij is het nooit een probleem geweest.


roseland
Website Member
Posts :51

Website Member
2014-05-16 - 08:28:21 send message to roseland

dit licht is niet te zien voor de vogels


Elderbroek
Website Member
Posts :104

Website Member
2014-05-17 - 11:13:59 send message to Elderbroek

Ok dat vermoede ik al, bedankt!!


ceetje
Website Member
Posts :29

Website Member
2014-05-19 - 17:44:50 send message to ceetje

bij mij zit er een camera zonder infrarood en ik zie alles dus niet te donker (bij mij toch)


Eelke
Website Member
Posts :144

Website Member
2014-05-19 - 19:05:26 send message to Eelke

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Uit onderzoek bleek dat de vogels vooral last hadden van de rode component in het witte licht. Niet onlogisch, want vogelogen zijn voor rood licht (infrarood en ultraviolet) extra gevoelig. Om trekvogels te beschermen is er daarom een speciale TL-lamp ontwikkeld die licht geeft zonder rode component erin.
Bron: http://www.natuurinformatie.nl/nnm.dossiers/natuurdatabase.nl/i006310.html

http://school.van-soest.info/NLTdoc/Mod1-ForensischOnderzoek/NLT-FO-H1-Kijken-in-het-donker.pdf

Vogels zouden misschien zieke planten kunnen gaan mijden omdat het (reflecterend) infrarood spectrum dat wordt uitgezonden door vegetatie in geval van ziekte kan wijzigen. bepaalde soorten zouden dit misschien kunnen waarnemen.

Het kunnen waarnemen zal o.a. afhangen van vogelsoort, de frequentie van het infrarode licht, enz.
Daarnaast zouden een flink aantal vogels niet alleen in de ogen lichtgevoelige cellen hebben.


Elderbroek
Website Member
Posts :104

Website Member
2014-05-24 - 09:56:04 send message to Elderbroek

Toch niet zo slim om te doen dus.. En misschien netzoals Ceetje eerst proberen of het misschien zonder kan.

Leerzame artikelen, bedankt!


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2014-05-24 - 14:07:22 send message to Karel

Mooie informatie Eelke. Overigens is ultraviolet licht geen rood licht. Uv licht bevindt zich aan de andere kant van het spectrum, maar kan idd door bepaalde vogelsoorten worden waargenomen.


Eelke
Website Member
Posts :144

Website Member
2014-05-24 - 21:02:30 send message to Eelke

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Dat klopt Karel, dit was een citaat van "de bron".
Infrarood kan ook staar veroorzaken: http://www.beroepsziekten.nl/node/343
Eventuele schade zal ook afhankelijk zijn van de frequentie van en de duur van blootstelling aan het infra-rood.

Ik vermoed dat jonge vogels gevoeliger zijn voor beschadiging van de ogen (in dit voorbeeld van mogelijke schade).
Dit misschien omdat de celdeling sneller gaat of omdat het systeem "nog op gang moet komen" en nog niet overal even effectief op kan reageren?
http://www.nvmbr.nl/WMSDownload/Download?file=Rpad%2FRFZg0DIhIlhe7vJRwNaRXrrcb2sCYngqJMsgX6EIhAJp9T6AuMwdyL8sWjW9D%2F0KNTo1eDsCLo0GYd4BA%3D%3D§ionName=Nieuws%20-%20Persberichten&type=files

Bij gezonde mensen schijnt de snelheid van de celdeling afgestemd te zijn op de snelheid van de "slijtage".


Wil men dit eventuele risico uitsluiten zou ik persoonlijk geen "infrarode camera" in een nestkast hangen.




Elderbroek
Website Member
Posts :104

Website Member
2014-05-29 - 23:48:07 send message to Elderbroek

Ik ben je daarom ook zeer dankbaar voor deze informatie, deze gok neem ik zeker niet.

Nogmaals bedankt!



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 206 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede