Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > pratende grijze roodstaart Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : pratende grijze roodstaart
Ramon
Website Member
Posts :476

Website Member
2004-11-28 - 23:09:02 send message to Ramon

Ik heb een Grijze roodstaart die nu net één jaar oud is. Wat mijzelf verbaasd is het imitatievermogen van deze vogel. Nu één jaar oud kan ze al zo'n 70 woorden en namen, waarbij hele zinnen geen uitzondering zijn. Zelfs kun je vaak aan de tonatie horen van wie ze het woord of de zin opgepakt heeft. Ook de snelheid van het in zich opnemen van nieuwe woorden/geluiden is verbazend. Een voorbeeld, je wilt dat ze een liedje leert, een aantal keren per dag als je in de buurt van de kooi bent,zing je haar enkele zinnen voor. Binnen een week zingt ze al redelijk het liedje na. Komt dit veel voor, of heb ik hier te maken met een hele goede imitator.


Hawkeye_nl
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-11-28 - 23:19:35 send message to Hawkeye_nl

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

De grijze roodstaart staat alom bekend om het imitatie en spraak vermogen. Jouw vogel is hier (gelukkig) niet echt een uitzondering in.
(* niet verkeerd bedoeld!)

In Amerika zit een grijze roodstaart in een universiteit die onderzoek doet naar deze dieren. Deze vogel beheerst een extreem ruim woordenschat. Uit onderzoek is zelfs gebleken dat ze niet alleen goed de stem kunnen immiteren maar dat ze ook de woorden begrijpen. Zo kunnen ze nl gemakkelijk kleuren onthouden en herkennen + bij naam noemen. Aantallen aangeven en zelfs vormen herkennen en aangeven. Ik zou zeggen maak er gebruik van en je beleeft een heleboel meer met je vogel.

Mijn Coco heeft zelf ook een ruime woordenschat in zowel de nederlandse als de engelse taal. Daarnaast kan deze ook goed liedjes fluiten.

Erwin


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-11-29 - 06:11:21 send message to Jacqueline

happy :)

Gewoon fantastisch als je een grijze hebt die het zogoed op pakt.
Zelf hebben we een baby gehad die met de tien weken al zijn naam zei en lekker,dag,hallo,wat is zij mooi.
Het was dat deze al gereserveerd was anders hadden we haar zelf door gehouden.

Onze jongste dochter heeft een nakweek maracana man, en deze praat en zingt je de oren van je hoofd.
Regelmatig komt hij hier op vakantie voor een weekje.
Jacqueline heeft hem op drie dagen tijd het volledige liedje hoedje van papier geleerd, gewoon tijdens de dagelijkse beslommeringen in huis het liedje gezongen en hij pakte het wonderlijk heel vlug op.

Maar dat zijn uitzonderingen, denk dat menig ander ook wel dergelijke wijsneuzen heeft meegemaakt.

wink ;)

Peter.


Ramon
Website Member
Posts :476

Website Member
2004-11-29 - 09:50:01 send message to Ramon

Wat Erwin schrijft, dat weet ik ook wel. En dat zijn papegaai al een aantal woorden en geluiden kan nabootsen komt omdat zijn papegaai al een stuk ouder is. Wat Peter schrijft, dat dit uitzonderingen zijn, dat is wat ik vroeg, of je aan een Grijze roodstaart als ze jong zijn al kunt merken of ze een goede of minder goede prater worden. Mij zijn ook vogels bekent, die na een aantal jaren maar enkele woorden of geluiden kunnen nabootsen. Ik heb het hier over een jonge vogel van krap één jaar oud, met dus al een flinke woordenschat (plm 70). En Peter, ook mijn vogel begon zo rond een week of 10 haar naam en enkele woorden te brabbelen. Als ik het echt zou willen leert ze een woord binnen een dag of twee. Dit is dus al een enkele keer gebeurd. Zeker klopt het dat ze dingen en woorden aan elkaar gaan koppelen en misschien wel begrijpen. Als ik met de computer bezig ben, en dus vlak bij haar zit, heb ik vaak hele gesprekken met haar. Wat we dan zoal samen bespreken, slaat vaak nergens op. Maar ik geniet op zo'n moment. Prachtig.

Ben


Hawkeye_nl
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-11-29 - 09:56:28 send message to Hawkeye_nl

Ben, coco is niet mijn enige ervaring met grijze roodstaarten. Ik heb voorheen ook al grijze gehad en ze konden allemaal min of meer perfect praten.

Nu heb ik altijd geleerd dat een vervelende vogel spraak sneller oppakt dan een vogel die zich de hele dag vermaakt met andere dingen. Doordat de dieren zich vervelen gaan ze geluiden nabootsen en merken dan dat wij daarop reageren. Zo begint meestal het spel tussen mens en dier. Hoe beter wij ermee omgaan hoe beter de vogels blijken te reageren.

Ik heb vandaag ook twee andere grijze zitten (ivm bezoek aan dierenarts) en dit zijn twee jonge vogels. Ook deze twee kunnen al behoorlijk veel zeggen en laten verschillende geluiden horen.

Erwin


Ramon
Website Member
Posts :476

Website Member
2004-11-29 - 10:25:41 send message to Ramon

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Nou Erwin, wat dat betreft ben ik het niet met je eens, dat een vogel die zich verveelt dit eerder oppakt dan een vogel die veel met andere dingen bezig is. Ik zal dan wel een zeer aparte hebben. Die van mij is gewoon de hele dag bezig met van alles en nog wat. Maar ook als zij bezig is, zit ze veel te houwehoeren, volgens mij heb ik een vogel met ADHD.laugh :D
Ben


Hawkeye_nl
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-11-29 - 11:13:52 send message to Hawkeye_nl

laugh :D Ben, zoals bij alles met papegaaien zijn uitzonderingen de regel. Maar zonder dollen! Het is een regel die ik ooit ergens heb opgevangen en in de loop der jaren heb ik bij veel vogels die ik heb gehad of getraint voor anderen gemerkt dat dit redelijk betrouwbaar blijkt te zijn. Natuurlijk kan het ook zijn dat ik met die regel in het achterhoofd gemakkelijker hiermee rekening houd en hierdoor niet verder kijk. Hoe dan ook, ik ben blij dat je een lekkere kletskous hebt. Ik ken er ook die de klep nooit opendoen en dan mis je een stukje plezier die je soms makkelijk extra kunt hebben.

Praten bij papegaaien blijkt toch vaak een kwestie van willen te zijn en mag nooit als eis voor de aanschaf staan.

Erwinwink ;)


Ramon
Website Member
Posts :476

Website Member
2004-11-29 - 12:37:28 send message to Ramon

================================================
Praten bij papegaaien blijkt toch vaak een kwestie van willen te zijn en mag nooit als eis voor de aanschaf staan.
================================================

Erwin, daar ben ik het helemaal mee eens. Toen mijn kinderen opzich zelf gingen wonen, en hun vogels ook mee namen, had ik zelf een kaketoe in huis willen nemen, gewoon als tamme vogel en niet als prater. Mijn vrouw was niet zo'n voorstander van een Kaketoe. Ik heb toen maar een Grijze genomen. Achteraf blijkt dit een goede keus te zijn geweest.

Ben


Cheetah
Website Member
Posts :174

Website Member
2004-12-03 - 16:48:30 send message to Cheetah

Hallo,

Mijn grijze roodstaart is nu 8 weken oud.
Wat mij opvalt is dat hij heel erg brabbelt en zelfs al hallo zegt en zijn naam jodie al probeert te zeggen.
Het is nog niet duidelijk er zit nog wel ruis en storing in zijn stem.
Ik dacht dat ze pas na een jaar konden praten, maar deze zegt nu al (8wkn) al hallo


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-12-04 - 11:20:44 send message to Jacqueline

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

happy :)

Cheetah.

Welkom bij de praatclublaugh :D
Prima toch dat ook jouw baby het zo vlug op neemt.
Het brabbelen is oefenen op woordjes, we horen het hier regelmatig.
Zodra ze het geoefende woordje goed uitspreken voor de eerste keer staan ze zelf versteld en hoor je de eerste dagen niets anders dan dat woordje.
Maar een compliment hoor, is gewoon duidelijk dat je er goed mee omgaat, aandacht/verzorging.
Je bent aardig opweg om het pakketje baby papegaai uit te pakken.


Heel veel plezier en succes.

wink ;)
Peter&Jacqueline.


Cheetah
Website Member
Posts :174

Website Member
2004-12-04 - 20:59:13 send message to Cheetah

Hoi,

Ja bedankt,
Het probleem is alleen, vandaag is hij 9 weken geworden, maar hij is in ene heel actief, echt Hyperactief.
En hij ziet mijn vinger aan als eten.
Ik zal wel een topic openen hierover


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-12-04 - 21:29:54 send message to Jacqueline

happy :)

Voer je met een spuitje.?

wink ;)
Peter.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 242 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede