Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > nestkasten hangen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : nestkasten hangen
Seranne
Website Member
Posts :14

Website Member
2014-02-16 - 20:43:25 send message to Seranne

besten, ik heb pruimkopparkieten, rode rosella's, rubino rosella's, blauwe pennanten en aymara's die kweekrijp zijn.

Mits het redelijk warm is, en het weer goed meevalt, zijn er al een paar kwekers die mij voorstelden om mijn nestkasten te hangen.

Ook raadden de heren mij aan om het opfokvoer in kleine dosissen toe te dienen vanaf nu. Ik zou er echter nog twee weken mee wachten.

Wat zouden jullie doen?


jp sluis
Website Member
Posts :40

Website Member
2014-02-16 - 20:56:27 send message to jp sluis

Wachten zou ik zeggen

Het kan nog wel koud worden al ziet het er niet naar uit


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2014-02-16 - 21:47:03 send message to denegon

Ik kan alleen spreken over aymara's en pruimekoppen
bij de pruimekoppen hang ik de blokken altijd februari en dan begin in ook met elke dag met eivoer te mengen met kiemzaad en fruit / groenten. ik begin dan ook met vijgen te voeren 3 keer per week.
voor de aymara's hier heb ik nooit de blokken weg gehaald hier sliepen ze ook in.
de aumaras kregen dezelfde voeding als de pruimekoppen behalve de vijgen.

ik heb pruimekoppen gehad die elk jaar eieren hadden tussen 21-02 en 27-02 dus vandaar. als je ze echter op 1 maart hangtzuleen de vogels ook wel kweken.
groetjes egon


Seranne
Website Member
Posts :14

Website Member
2014-02-18 - 17:11:51 send message to Seranne

Voor mijn aymara's hangt er ook heel het jaar door een nestkast, maar tijdens de kweek hang ik altijd een extra kast.

Bedankt voor de info, maar bij de pruimkoppen heeft het weinig zin om eivoer te geven. Zou iemand weten hoe het komt dat mijn pruimkoppen zo weinig eivoer eten? Het is gelijk welke soort ik ze aanbied, zowel rood als geel worden zelden geheten.


KeesdeJongh
Website Member
Posts :264

Website Member
2014-02-18 - 18:12:50 send message to KeesdeJongh

Het ligt eraan voor welke soorten, voor de Rosella's e.d. zou ik nog even wachten,half maart is vroeg genoeg het weer kan altijd nog omslaan.
Voor Pruimkoppen kan het anders zijn, ik heb Grote Alexanders en daar laat ik de blok het hele jaar in hangen omdat die ook slapen in de blok.


Tenzi
Website Member
Posts :261

Website Member
2014-02-18 - 19:07:13 send message to Tenzi

Ik plaats mijn nestkasten eigenlijk altijd begin maart. Voor de pruimekoppen is dat soms al aan de late kant, maar tot nu toe geen problemen.
Ik hang de nestkasten altijd binnen in het nachthok, dus een late nachtvorst is geen probleem.

Ik voer eigenlijk het hele jaar door ei-voer. In de winter alleen minder (plm. 2x per week) en in de laatste maanden voor het broedseizoen, schroef ik het langzaam op. Als ze jongen hebben krijgen ze elke dag.
Ik meng mijn ei-voer (verschillende merken) altijd met fruit of groente. Vooral appel en wortel zijn favoriet. Wordt altijd met smaak gegeten.


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2014-02-19 - 12:44:47 send message to P.Rooth

De pruimekoppen zijn nu vooral met lengen van de dagen erg actief voeren al volop maar de kweekstellen die ik behoud hebben wel een blok gekregen met het invlieggat grotendeels met een dun latje afgeschermd
Die moeten ze zelf eerst open knagen
Er zijn die al zo gek zijn dat de stukken eraf vliegen zo graag willen ze beginnen

Stimuleert en voeding wordt uiteraard meer gevarieerd

Paul


chris020455
Website Member
Posts :6

Website Member
2014-02-20 - 17:18:16 send message to chris020455

Dit bericht is 1 keer gewijzigd


Mij is altijd gezegd geweest om te wachten tot midden maart om de nestbakken te hangen.
Ik heb nu gezien de warme temperaturen ook het probleem dat bij sommige koppels de neiging bestaat om vroeger te beginnen.
Vooral mijn Barnards, hoornparkieten en port lincoln worden zeer onrustig. Bij mijn pennantsoorten is dit minder. Ook mijn koppel groenvluegelskonings worden onrustig.
Ik overweeg nu toch om bij deze vogels een nestkast te hangen. Doe ik daar goed mee of zou ik wachten.???


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2014-02-20 - 18:48:40 send message to P.Rooth

De meeste Australische vogels beginnen later dan de Aziatische vogels
Hang er blokken in maar timmer de invlieggaten grotendeels dicht is ter voorbereiding van het kweekseizoen 1 van de hulpmiddelen om het broedse gedrag te stimuleren en niet onbelangrijk is dat daardoor de beide vogels in broedstemming komen

Paul


robbunschoten
Website Member
Posts :117

Website Member
2014-02-20 - 19:38:11 send message to robbunschoten

altijd de eerste zaterdag van maart gaan de blokken er in alles tegelijk maar vul de blokken tot bovenaan met wilgentakken goed aanprakken en dit bevalt me het beste ik doe dit bij de porten, pennanten ,princessen ,konings , noem maar op wat ik heb , ergens in maart komen de eieren dit gaat mij prima zo.


chris020455
Website Member
Posts :6

Website Member
2014-02-20 - 20:02:10 send message to chris020455

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Dus mij niet laten verleiden door de warme temperaturen is de boodschap! Indien andere gedachten laat maar weten

chris


gerrit1950
Website Member
Posts :785

Website Member
2014-02-20 - 20:07:46 send message to gerrit1950

Bij mij blijven de nestkasten jaar in jaar uit hangen.

heb nu een koppel pyrrhura en koppel valken aan het broeden. Een koppel halsbanden heeft vandaag eerste ei gelegd. ander koppel paart iedere dag en port Lincolns woelen in het nest... (alles buiten)


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2014-02-20 - 22:34:45 send message to denegon

quote
Zou iemand weten hoe het komt dat mijn pruimkoppen zo weinig eivoer eten? Het is gelijk welke soort ik ze aanbied, zowel rood als geel worden zelden geheten.

mijn pruimekoppen eten ook geen eivoer los wel eten ze het als het gemixt is door nat voer als appel, rodebietjes (gekookte) mais (uit blik) vijgen (gedroogd) en kiemzaad. ik vind er dan weinig van terug.

groetjes egon


Seranne
Website Member
Posts :14

Website Member
2014-02-25 - 14:26:22 send message to Seranne

Bedankt voor de info en vele tips, zal er zeker rekening mee houden

grtz


kamervoliere
Website Member
Posts :516

Website Member
2014-02-25 - 18:36:24 send message to kamervoliere

bij mij zijn vandaag de meeste blokken geplaatst,afwachten maar weer.


chris020455
Website Member
Posts :6

Website Member
2014-02-28 - 15:22:17 send message to chris020455

Heb uiteindelijk vandaag eveneens de meeste van mijn blokken gehangen Mijn hoornparkieten zaten al binnen de 10 minuten in hun blok te rammelen. IK hoop dat het nu niet te koud wordt anders vrees ik toch problemen. Enkel voor mijn koningsparkieten ga ik nog even wachten
In verband met het verschaffen van eivoer is het zo dat ik deze steeds meng met groenten, fruit of gekiemde zaden. Anders laten ze het ook liggen.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 266 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede