Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Broedse lories Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Broedse lories
Elderbroek
Website Member
Posts :104

Website Member
2014-02-10 - 17:41:57 send message to Elderbroek

Goedemiddag allen!

Ik heb een situatie waar ik graag jullie mening over zou willen horen.
Ik heb 2 lories in de voliere zitten en beide vertonen zij al een paar weken behoorlijk broeds gedrag. Het zijn 2 (onverwante) popjes en zijn normaal gesproken erg tam, de laatste paar weken is dit echter erg veranderd. Ze vertonen broeds gedrag en vallen mij (zeer agressief) uit het niets aan. Ook zijn ze veel agressiever tegenover elkaar, alhoewel de 1 nog steeds de andere vaak aan het voeren is.

Ik heb al een paar tips geprobeerd die op internet staan (geen nestblok etc.) maar dit helpt tot nu toe helemaal niet.

Daarom vroeg ik mij af of het verstandiger zou zijn om 1 van de popjes te ruilen voor een man.. Misschien dat als zij een "echt" koppel vormen dat dit gedrag wat minder word omdat zij daadwerkelijk tot broeden over kunnen gaan?
Dit zou ik echter wel als laatste redmiddel willen gebruiken want ben uiteraard erg gehecht aan beide vogels.

Hoor graag jullie mening!

Tom


lorikwekerij
Website Member
Posts :240

Website Member
2014-02-11 - 18:38:31 send message to lorikwekerij

1 pop ruilen voor een man zou ik wel doen maar dan zou ik de man niet eerder bij de pop zetten dan dat de broedstemming van de pop over is zodat ze normaal aan elkaar kunnen wennen


Elderbroek
Website Member
Posts :104

Website Member
2014-02-11 - 22:13:26 send message to Elderbroek

Dank voor de reactie! Zouden ze dan wel bij elkaar in de voliere kunnen met een gaaspaneel ertussen? Dan deel ik de voliere namelijk gewoon even in 2en..


Bryan den Adel
Website Member
Posts :80

Website Member
2014-02-12 - 13:49:02 send message to Bryan den Adel

Ligt eraan hoe groot je voliere is


Elderbroek
Website Member
Posts :104

Website Member
2014-02-12 - 14:41:23 send message to Elderbroek

Als ik er voor zou kiezen om 1 pop voor een mannetje te ruilen zou het me meer gaan om het wen proces, dus of ik ze in dit hok wel al naast elkaar zou kunnen zetten (met gaaspaneel ertussen) totdat het gedrag verminderd is.

Omdat ik net verhuist ben hebben ze op het moment alleen nog een nachthok in de schuur van 2,5 meter breed, 1 meter diep en 2 meter hoog.
Aan de buitenvolière ben ik nog mee bezig, die zal 12m2 worden.


lorikwekerij
Website Member
Posts :240

Website Member
2014-02-12 - 18:39:10 send message to lorikwekerij

Ik heb zelf de ervaring dat je de man gewoon direct bij de pop kunt plaatsen anders om geeft vaak problemen
maar dat is mijn ervaring


Elderbroek
Website Member
Posts :104

Website Member
2014-02-12 - 19:46:56 send message to Elderbroek

Ja ok maar omdat je zei dat ik even zou moeten wachten totdat het gedrag over is dacht ik het op deze manier even op te lossen.
Maar het zou dus beter zijn om te wachten met de aankoop tot het gedrag over is en ze dan direct bijelkaar te plaatsen.

Maar denken jullie dat dit de beste oplossing is tegen het broedse gedrag (vooral tegenover mij)?
Ik snap dat ze alsnog wat aggresiever kunnen worden zodra ze een nestje hebben, maar misschien zijn deze periodes wat korter? Dit gaat namelijk nu al zeker een maand zo, waarbij ik vaak bloedend de voliere uitloop..


lorikwekerij
Website Member
Posts :240

Website Member
2014-02-13 - 17:38:43 send message to lorikwekerij

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

ik bedoel dat je direct de man bij de pop kunt plaatsen zodra de broedsheid afgelopen is
en dat de pop agresiever is tijdens de broedperiode is normaal
en broedsheid kun je niet van de vogel wegnemen dus gewoon afwachten


Elderbroek
Website Member
Posts :104

Website Member
2014-02-13 - 23:26:08 send message to Elderbroek

Nee dat snap ik ook wel, maar ik dacht misschien is er iets om deze periode iets korter of aangenamer te maken.
Dank voor het beantwoorden in ieder geval.


lorikwekerij
Website Member
Posts :240

Website Member
2014-02-14 - 22:26:13 send message to lorikwekerij

nee je kunt de broedsheid niet veraangenamen of verkorten bij lorie's gewoon hun ciclus uit laten zitten dat is de beste oplosing
en daarna een man er bij plaatsen dan heb je volgend jaar als het koppel klikt kans op jongen
ik neem aan dat het om lori van de blauwe bergen gaat dit is een vrij makelijke lori om te verparen



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 153 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede