Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > plukkende jonge papegaai Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : plukkende jonge papegaai
Ramon
Website Member
Posts :476

Website Member
2004-11-23 - 10:24:36 send message to Ramon

Eén van mijn koppels Edelpapegaaien hebben al jaren nestjes met jongen grootgebracht. Altijd kwamen ze volledig in de veren uit de nestkast. Nu doet het voorval zich voor, dat enkele maanden geleden er weer een jonge pop in de nestkast lag. Deze werd weer voorbeeldig grootgebracht. Alleen wat mij dit keer verbaasde was dat het jong geplukt was. Kan natuurlijk altijd, dat een koppel wat nooit de jongen heeft geplukt, dit ineens wel gaat doen. Nou ja, jammer dan dacht ik, het plukken viel opzich wel mee. Als het jong straks apart in een kooi zit komt dit wel weer goed. Maar nu, na een tijdje zie ik dat de jonge vogel zichzelf plukt. Dus deze vogel is zich al gaan plukken in het nest.
Wie heeft hier een verklaring voor of heeft dit eerder meegemaaakt. En wat nu evt. verder te doen. Een papegaaienkraag???


parkietenpeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2004-11-23 - 11:44:42 send message to parkietenpeter

Ramon,

Misschien dat je hier iets aan hebt;

http://dierenkliniek-de-toren.nl/Ziekte_info/Vogelkliniek/Verenpikken/verenpikken.html

Succes
wink ;) Peter


Ramon
Website Member
Posts :476

Website Member
2004-11-23 - 13:28:45 send message to Ramon

Parkietenpeter,
Bedankt voor jouw reaktie, maar deze site had ik zelf ook al gevonden. Hier staat niet echt iets op waar ik wat mee kan. Hier worden papegaaien behandeld die al zefstandig of enkele jaren oud zijn. Het gaat mij meer om het probleem dat een nestjong zichzelf al is beginnen te plukken. Dit lijkt aangeboren te zijn. Wie heeft hier ook mee te maken gehad, en wat kan ik er evt. aan doen.


parkietenpeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2004-11-23 - 15:20:28 send message to parkietenpeter

Klopt niet direct, maar ik meende eruit op te maken dat een vogelarts wellicht uitkomst kan bieden omdat het aangeboren kan zijn en, heel voorzichtig natuurlijk, hier ook over pdfb gesproken wordt. Ik weet niet hoe dit zich bij jonge vogels precies uit en of de jongen hier last van kunnen hebben terwijl de oude hier niets van merken.

Daarom even voorzichtig natuurlijk

Succes
wink ;) Peter


Ramon
Website Member
Posts :476

Website Member
2004-11-23 - 18:16:37 send message to Ramon

pdfb is het niet, weet ik zeker. Het is duidelijk dat zij zich zelf al in het nest is gaan plukken. Heb ik niet eerder meegemaakt vandaar mijn vragen.


oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2004-11-23 - 18:38:25 send message to oranjekuif

Het zou een parasiet kunnen zijn(bloedluis,veermijt)is tegen te behandelen(bv met ivopectine)
Kan ook zijn dat de pop geplukt heefd,er jeuk onstaat bij doorkomen nieuwe veren,gevolg weer plukken---Je kunt dit misschien doorbreken door:
huid in olieen (bv zonnebloemolie),niet al te vet voeren,veel bezigheid (takken,speelgoed etc)
andere vogels erbij plaatsen.
succes rene


Ramon
Website Member
Posts :476

Website Member
2004-11-24 - 09:18:10 send message to Ramon

Zelf heb ik ook aan een aantal van deze mogelijkheden gedacht. Bedankt voor de reactie, ik zal eens kijken wat ik ermee kan doen.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 274 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede