Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Beginnen met kweek Grijze roodstaart Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Beginnen met kweek Grijze roodstaart
pielie
Website Member
Posts :10

Website Member
2014-01-03 - 23:20:23 send message to pielie

Beste allen,

Na vele jaren in verleden meehelpen kweken van vinken en parkieten bij mijn opa thuis, en nu zelf een grijze roodstaart te hebben is de liefde voor vogels toch wel erg opgebloeid.

Nu ik de ruimte en tijd heb om zelfstandig te gaan kweken (met wat hulp in den beginne) blijf ik met 1 vraag zitten. Op het internet lees ik hier vele verschillende verhalen over, en wellicht kunnen jullie mij van wat advies voorzien.

Is het verstandiger een pop en man jong aan te schaffen en dan op te laten groeien naar de broedrijpe periode of direct een broedrijp koppel aan te schaffen?

Dan eigenlijk ben ik ook nog op zoek naar een kweker van grijze roodstaarten wie mij eens een dagje van wat tips en trucs of do's en dont's kan vertellen. De middelgrote kromsnavels zijn toch wat anders dan die kleine vinkjes en parkietjes.

Nouja de eerste vraag is voor mij eigenlijk nog de belangrijkste...

Hopelijk kan een van jullie mij de juiste weg op helpen.

Alvast bedankt,

Groet,

Davy


Ann*
Website Member
Posts :134

Website Member
2014-01-04 - 10:23:12 send message to Ann*

Ik persoonlijk zou ervoor kiezen om 2 jonge vogels samen te zetten. Dit om meerdere redenen. Ten eerste omdat je van oudere vogels niet weet wat ze al meegemaakt hebben, wat hun ziektegeschiedenis is, wat ze de vorige jaren te eten hebben gekregen. Zo kan je een vogel aankopen die bv al 5 jaar alleen maar zonnebloempitten en niks ander gegeten heeft, en dat is niet bepaald gezond.

Ten tweede, een goed broedrijp koppel vinden is niet gemakkelijk. Die worden niet vaak verkocht. En er zijn veel 'zogezegde bewezen koppels'. Ook als je een echt bewezen koppel aankoopt is het helemaal niet zeker dat ze ook bij jou kweken.

En ten derde, grijze roodstaarten zijn niet de gemakkelijkste om een nieuwe partner te aanvaarden. Als je dus bv 2 aparte oudere (broedrijpe) vogels koopt en samenzet is er een reele kans dat ze elkaar niet aanvaarden. Na het overlijden van mijn grijze roodstaart popje was het pas met het derde nieuwe popje dat het goed klikte. Als ze samen opgroeien heb je dat probleem normaal niet.


pielie
Website Member
Posts :10

Website Member
2014-01-04 - 10:50:14 send message to pielie

Die verhalen ben ik ook tegen gekomen net als de verhalen dat mensen ook van jong af aan een pop en man bij elkaar zetten, en ze vervolgens ook alleen maar "vriendjes" worden, dat is op zich best leuk, maar niet het doel.
En dan ben je toch weer 5 jaar verder...
Dan heb ik daar weer over gedacht om een stuk of 3 popjes en een stuk of 3 mannetjes te plaatsen, maar 6 papegaaien in 1x is wellicht ook wat veel van het goede voor een start...

Ik weet dat een "bewezen koppel" eigenlijk niet kan... je weet niet wat ze bij jou doen..
Wat betreft de voeding, denk ik dat het maar net is waar je het koppel vandaan haalt... als je een goede kweker hebt die je kent en weet hoe die de gaaien voert en ermee omgaat, dan hoeft dat geen probleem te zijn..

Al met, vind ik dit het lastigste stuk om te beginnen... Toch een koppel, of toch 1 of 2 paartjes jongen?

En wat zou je adviseren als het jongen worden, volledig van kleins af aan geen band mee maken, of toch enigzins half "tam" maken, zodanig dat ze in elk geval niet bang van mensen zijn of telkens fel in de verdediging schieten? "tam" is dus eigenlijk niet geheel het juiste woord.


Ann*
Website Member
Posts :134

Website Member
2014-01-04 - 11:09:34 send message to Ann*

Waarom zou je er geen band mee maken happy :)? Ik vind het ook fijn dat mijn vogels niet bang van me zijn en niet snel naar de andere kant van de volière vluchten als ik bij hen kom.


Erik D.
Website Member
Posts :185

Website Member
2014-01-04 - 18:59:37 send message to Erik D.

ben gestart met grijze ongeveer 4 jaar geleden en heb oudere vogels gekocht deze waren allen ongeveer rond de 8 jaar heb ze zelf gekoppeld en dit ging prima nooit geen problemen mee gehad nu nog wachten op baby s mvg erik d


meyersam
Website Member
Posts :215

Website Member
2014-01-04 - 19:31:10 send message to meyersam

erik, 4 jaar geleden begonnen met oudere vogels, en nu nog steeds geen jongen? Misschien kon je dan evengoed 4 jaar geleden begonnen zijn met jong natuurbroed?


jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2014-01-04 - 21:38:02 send message to jaap van de pol

Ik heb in de jaren dat ik grijze roodstaarten heb zowel oudere koppels als jonge koppels opgezet. Oudere koppels moet je ontzettend geluk hebben dat het gaat klikken. Bij mij is het gelukt met een tamme man van 13 jaar oud uit de huiskamer en een wildvang pop die na zes weken bevruchte eieren hadden.

Jonge koppels vind ik wel een voordeel daar ze aan je wennen, jouw voer gaan eten en de tijd hebben om aan elkaar te wennen eer ze broedrijp zijn. Vaak is het na vijf jaar een heel hecht koppeltje en dat is ook wat waard.

Groeten,
Jaap


pielie
Website Member
Posts :10

Website Member
2014-01-04 - 23:31:30 send message to pielie

Alle bedankt voor de reacties, ondertussen ben ik op zoek naar beide, persoonlijk geeft het mijzelf nog wel de lichte voorkeur een koppeltje van tussen de 3 a 7 jaar oud...

Waarom deze leeftijd, uiteraard de broedrijpe periode, ouder word weer al lastiger, tenzij het een echt reeds goed koppel is. Waarom dan 3? omdat ze van mij niet direct eieren hoeven te leggen mag best nog een jaartje wachten.

@Jaap van de pol, toevallig deze morgen uw voliere profiel bekeken, toppie, vond het foto verslag en de geschieden cq. verhaal erachter erg mooi, en het eerste filmpje was erg mooi om te zien. En een van de redenen van mij waarom de passie is onstaan.

Het valt echter niet mee om ergens koppels te koop aangeboden te vinden, wellicht dat ik ook nog niet geheel de juiste plaatsen weet te vinden.

Kan iemand mij trouwen ook uitleggen wat de getallen bij de advertenties beteken ? vaak zie je dan staan:

1-0 Grijze roodstaart

Wat beteken die getallen?


surveyor
Website Member
Posts :348

Website Member
2014-01-04 - 23:50:40 send message to surveyor

Beste,

1-0 wil zeggen mannelijk geslacht.
0-1 wil zeggen vrouwelijk geslacht.
001 kom je ook wel een tegen, wil zeggen jonge vogel geslacht onbekend.

Succes met u eventuele aankoop.

Tip van de sluier, begin met niet al te ouwe vogels, 3a4 jaar oud Max zou ik zeggen, anders ga je gokken, of er moet iemand zijn die je echt vertrouwd en er waarschijnlijk mee stopt met deze mooie hobby, en het is veiliger om geringde vogels te nemen (vaste ring).

Gr. Tim.


pielie
Website Member
Posts :10

Website Member
2014-01-05 - 00:51:46 send message to pielie

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Tim,

1-0 man
0-1 pop
duidelijk, maar wat is dan

1-1?? een hermafrodiet?? das nieuw voor mij namelijk..

Even zonder alle gekheid, ik verwacht dan, 2 stuks, 1 pop en 1 man, of is dat verkeerd gedacht.

Vaste ring, en sex papieren zijn voor mij een vereiste bij koop van een koppel, tenzij het een goede bekende is, maar dan nog blijft de ring een vereiste.

Overigens ongeteste vogels komen er ook niet in bij mij.

Heb nu een hele vrolijke ziekte vrije "huiskamer" grijze en wil die graag zo houden. Al komt het koppel buiten in een voliere, stof en andere zaken komen toch wel binnen. dus ziektes zijn uit den boze...


meyersam
Website Member
Posts :215

Website Member
2014-01-05 - 10:48:07 send message to meyersam

Zelfs met geringde vogels is het nog goed uitkijken.
Toen ik begon ben ik ook nog bij de neus genomen,vast geringd maar wel een maat te groot. Te grote ring was over een import geschoven. Ook gehad dat de ring niet volledig naadloos was, maar bijna niet te zien.


yaro
Website Member
Posts :177

Website Member
2014-01-05 - 10:59:18 send message to yaro

je moet ook wel eens een beetje geluk hebben met grijze
ik heb jonge vogels gekocht waar de man na 5 jaar is overleden dus heb je nog niks
heb ook koppels zitten al jaren bij elkaar klikt goed ,echte maatjes maar nog nooit een ei gezien
ik heb in juni 2013 een koppel gekocht zagen er niet mooi uit en aten alleen maar zonnepitten de man voerde bakken vol
ik heb er nu 2 nesten van 1keer 3 jong en nu 4 jongen
dus met andere worden een beetje geluk heb je ook nodig


pielie
Website Member
Posts :10

Website Member
2014-01-05 - 11:29:40 send message to pielie

Met andere woorden:

Goed opletten, voorzichtigheid geboden en doen wat goeddunkt... En afgaan op een beetje gevoel.. en dan simpelweg een keuze maken tussen een paar jongen of een koppeltje van max 4 a 5 jaar oud?

Met goed opletten bedoel ik:
Ringen correct en aanwezig, papieren correct, ziektes getest, Omgeving schoon, algehele staat van de vogels..

" lees svp je pb "


Dit bericht is door moderator Karel aangepast

Erik D.
Website Member
Posts :185

Website Member
2014-01-05 - 12:22:07 send message to Erik D.

sam ik zei ben ongeveer een 4 tal jaar begonnen met de aankoop van grijze de 2 de vogel kwam er zo een 2 jaar na datum dus ik heb nu de koppels ongeveer een goed anderhalf jaar samen zitten en bij grijze moet je geduld hebben eer ze starten met de kweek nu ik heb er goede hoop op dat ik dit jaar toch wel een nestje zal krijgen mvg erik d.


anouk04
Website Member
Posts :67

Website Member
2014-01-05 - 16:17:47 send message to anouk04

Hey beginnende kweker.
Ik heb zelf 2 koppels zitten.1 heb ik 6 jaar geleden aangeschaft.heb toen bij iemand twee vogels van een half jaartje jong gekocht en die waren met de hand gevoerd.heb zelf veertjes getrokken en tot mijn verbazing waren het twee poppen.heb er toen een natuurbroed mannetje bij gezet.en de man dus uit laten zoeken.al snel was er een klik.de andere pop verkocht.ze gaan nu het 6 jaar in.dus afwachten.koppel 2 heb ik nu 3 maanden zitten.zijn ook 6 jaar jong.en die heb ik als volgt aangeschaft.heb weer twee vogels uit de huiskamer gekocht die samen zaten(dat is wel het beste,koop je een losse dan kent die bijna of niet ze eigen soort meer,dus moeilijk om die nog tekoppelen.en mijn gelukt waren het weer twee poppen.(zelf laten sexen).daar weer een natuurbroed mannetje van ook 6 jaar bij gezet.en al snel was er een klik met 1 pop.dus andere pop verkocht.ze voeren en treden elkaar vol op,wat me andere koppel die ik van jongs af aan samen heb gezet nog niet eens doen.maar ook dat kan ineens goed komen.daar geloof ik in.heb er een blok bij gehangen,maar toen kwam het probleem.als de pop in het blok zit gaat de man met ze kop er door heen en hakt op de pop.dus al klikt het gaat het nog niet van zelf hahaha.maar dat houd het spannend.succes gr


duune74
Website Member
Posts :13

Website Member
2014-01-06 - 14:42:05 send message to duune74

ik ben ook een beginnende kweker en ik zat met de zelfde vragen als jou Het is idd moeilijk hoe je het best een bestand moet gaan op bouwen. want de een zijn mening word door de ander weer tegen gesproken enz.. ik ben al geruime tijd bezig met het verzamelen van info, en ben bij vele zogenaamde kwekers geweest maar de meesten haakten af als ik begon over het testen van de vogels. als ik dan vroeg als de vogels getest waren zijden de meesten dat dat niet nodig was want mijn koppels zijn nog nooit ziek geweest. en als ik dan vroeg kan ik met de vogels terug komen als ze wel ziek of dragers zijn dan waren we gauw uit gepraat
dus trap daar niet in! en maak goeie afspraken!
en aangezien jij meerdere koppels wil gaan houden MOET je gewoon testen . het kan jaren goed gaan maar je moet er niet aan denken dat er wel een drager tussen zit, je kan geen risico lopen!.....
ik heb gekozen om jonge zelfstandig DEELS handopvok vogels aan te schaffen de vogels zijn dan ongeveer 12 tot 13 weken mijn vogels zijn straks geringd gesext en getest op de voorkomende ziektes en wat voer betreft ben ik voorstander van pellet voer. in een goed pellet voer zit alles in wat de vogels nodig
heeft en je mag er altijd groenten en fruit bij voeren of andere gezonde versnaperingen.een zaad mengsel word vaak gezien als hoofdvoer maar dat is niet waar. al eet de vogel alles op dan nog heeft hij niet alle voedingstoffen binnen gekregen . en aangezien dat bijna de helft van het aangeboden zaad versmeert word, krijgt hij dus veel te weinig voedingstoffen binnen . en dat is toch wel het belangrijkste om gezonde mooie vogels te houden en om te kweken kweken. suc6!!


als je wil heb ik een goed adres voor je
ps kijk anders ook maar eens bij mijn volliere
duune74


gr arjan



Pagina : 1 2 3
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 202 bezoekers op de site, waarvan 8 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede