Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Dominante vererving? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Dominante vererving?
denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2013-12-13 - 17:39:49 send message to denegon

Ik heb een vraagje:
als bij een dominante vererving de man en de pop deze vererving hebben kunnen er dan toch wildkleur jongen uit komen??
bedankt voor het antwoord.
vriendelijke groet Egon


gerrit1950
Website Member
Posts :785

Website Member
2013-12-13 - 17:49:30 send message to gerrit1950

ja en ook mislukkelingen (lethaalfactor)


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2013-12-13 - 17:52:46 send message to denegon

letthaal factor???
dat mag je uitleggen gerrit
groetjes egon


medaar
Geroyeerd
Posts :1001

Geroyeerd
2013-12-13 - 18:31:17 send message to medaar

ja dat kan :
dominant pastelx dominant pastel.
zonen :dominant pastel, dominant dubbelpastel, wildkleur .
madammen hier uit zijn : ook zo .
letale kweek: heb je bij kanaries . kuif x kuif , bij zebravinken ook denk ik ??

heb dit gelezen in boek : het grote kanarieboek van a.rutgers .


Tenzi
Website Member
Posts :261

Website Member
2013-12-13 - 18:44:06 send message to Tenzi

Het hangt mogelijk ook een beetje van de soort factor af. Zo heb je bij grasparkieten de dominantbonte factor. Deze kan een vogel echter enkelfactorig (EF) bezitten of dubbelfactorig (DF). Dit is niet (altijd) aan het uiterlijk te zien. Bij twee enkelfactorige vogels kunnen er inderdaad niet-bonte vogels uitkomen.


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2013-12-13 - 20:19:00 send message to P.Rooth

Hallo Egon

Bij een dominante vererving kunnen altijd wildkleuren komen heb je 1 dominante vogel die op een wildkleur gezet is komen de dominante mutant en de wildkleuren die nimmer split kunnen zijn .
Heb grijsgroene pruimenkoppen en daaruit komen buiten dubbelfactorige vogels ook wildkleuren het is net als met wildkleuren zaak om met onverwante vogels te werken .

Paul


denjelle
Website Member
Posts :16

Website Member
2013-12-14 - 11:29:25 send message to denjelle

beste paul,
zoals je weet heb ik nu ook een aantal grijsgroene pruimekoppen.
ik heb een koppel grijsgroen tegen grijsgroen en ik dacht dat daar alleen grijsgroen uit kon komen maar zo te horen dus ook wildkleuren split voor niets.
Als ik 2 dubbelfactorige grijsgroene vogels tegen elkaar zet komen er dan wel alleen grijsgroene uit?
bedankt voor de verervings leer
groetjes egon


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2013-12-14 - 18:42:01 send message to P.Rooth

Hallo Egon

Even op een rijtje gezet voor je, enkelfactorige EF en dubbelfactorige DF Dominante kleur
Grijsgr is zo'n dominante kleur

Grijsgr x Grijsgr geven
groene , Grijsgr en Grijsgr DF (grijs) je ziet het niet althans ik heb nog geen verschil gezien in donkergraad al heb ik vrij donkere vogels .

Grijsgr DF x groen geeft 100% Grijsgr

Grijsgr X Grijsgr DF geeft Grijsgr EF en Grijsgr DF

De man die je van mij hebt komt uit Grijsgr X Grijsgr de ouders daarvan waren Grijsgr X Wildkl en Grijsgr X Grijsgr allen onverwant aan elkaar w is die man DF en heb je die op een Wildkl komen daar 100% grijsgroene EF uit kwestie van uitproberen

Paul


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2013-12-14 - 18:44:38 send message to P.Rooth

Hallo Egon

Even op een rijtje gezet voor je, enkelfactorige EF en dubbelfactorige DF Dominante kleur
Grijsgr is zo'n dominante kleur

Grijsgr x Grijsgr geven
groene , Grijsgr en Grijsgr DF (grijs) je ziet het niet althans ik heb nog geen verschil gezien in donkergraad al heb ik vrij donkere vogels .

Grijsgr DF x groen geeft 100% Grijsgr

Grijsgr X Grijsgr DF geeft Grijsgr EF en Grijsgr DF

De man die je van mij hebt komt uit Grijsgr X Grijsgr de ouders daarvan waren Grijsgr X Wildkl en Grijsgr X Grijsgr allen onverwant aan elkaar is die man DF en heb je die op een Wildkl komen daar 100% grijsgroene EF uit kwestie van uitproberen

Paul


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2013-12-17 - 20:57:32 send message to denegon

bedankt voor de verervingsleer. ik ga eens kijken of ik jongen er uit kweek en dan zal de kleur na een week of 3 te zien zijn. groetjes egon


IGGINO VB
Website Member
Posts :54

Website Member
2013-12-17 - 21:53:40 send message to IGGINO VB

Paul volgens mij ben je wel verkeerd.
Je hebt verschillende dominante mutatie's.
dominant en incompleet dominant.
Grijsgroen is niet met enkel en dubbelfactor (zoals bv. donkergroen of bont wel het geval is)

grijsgroen x grijsgroen kan inderdaad wildkleur geven maar de meeste zijn grijsgroen


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2013-12-19 - 19:38:25 send message to P.Rooth

IGGINO VB

u zou de vererving van de Halsbandparkieten en de pruimenkopparkieten eens moeten bekijken daarbij heb ik de ervaring inmiddels dat de vererving klopt zoals beschreven

Er zijn boeken geschreven over edelparkieten door Bastiaan Sr en Junior die uitsluitsel geven mocht u deze boeken niet kennen kunt u m.b.v Google die bekomen .
Ik heb desnoods voor u het adres van de auteur van het boek Aziatische parkieten en hun mutaties

Dat de meeste jongen uit Grijsgr x wildkleur grijsgroen zijn klopt niet heb ook wel het hele nest van deze combinatie grijsgroen gehad maar hele broed kan ook wildkleur zijn is net hoe het uitpakt .

Donkergroen heb ik een foto van gezien en die leek verdacht veel op de grijsgroene zoals wij die kennen Wat tot heden van de bonte pruimekop bekend is dat deze recessief vererft een dominant verervende bonte pruimekop moet in een Belgische volières zitten of die echt dominant vererft heb ik nog niet vernomen , misschien volgend jaar .

Paul





P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2013-12-20 - 20:36:12 send message to P.Rooth

IGGINO VB ik heb u een pm gestuurd

Paul


IGGINO VB
Website Member
Posts :54

Website Member
2013-12-20 - 23:00:51 send message to IGGINO VB

klopt, Ik wist niet dat grijsgroen ook met EF en DF maar blijkbaar wel.
Ik had staan grijsgroen x grijsgroen dus niet x wildkleur.
Maar jij had het ook al staan maar had erover gelezen.


DirkD
Website Member
Posts :408

Website Member
2013-12-21 - 10:24:35 send message to DirkD

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

quote
Je hebt verschillende dominante mutatie's.
dominant en incompleet dominant



Incompleet dominant: Er is een visueel verschil of de mutatie op één of de beide duploide chromosomen wordt gedragen.
Is deze mutatie autosomaal dan is het verschil tussen enkel (aanwezig op één chromosoom)en dubbel (aanwezig op de beide chromosomen) zichtbaar bij zowel de mannen als de poppen.
Is deze mutatie geslachtsgebonden dan is de mutatie altijd onmiddellijk volledig zichtbaar bij de poppen (één Z) maar bij de mannen is er wel één visueel verschil tussen mannen enkel (één Z) en dubbel (twee maal Z) factorig.


Compleet Dominant:
Er is geen visueel verschil of de mutatie op één of de beide duploide chromosomen wordt gedragen.

Mvg
Dirk



Mvg
Dirk


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2013-12-21 - 17:20:23 send message to P.Rooth

En Dirk wil weer een hele moeilijk te begrijpen manier van vererven van dominant tentoonspreiden

Mooi Gedaan Dirk maar snap er geen fluit van
Hou het maar bij de simpele wijze van de verervingsleer

Paul



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 176 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede