Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Kweek 2013 + vraag herdermania Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Kweek 2013 + vraag herdermania
Rockarolla
Oud Lid
Posts :3

Oud Lid
2013-05-31 - 21:33:55

Wie heeft ervaring met herdermania's of kent de gedragingen van andere spreeuwsoorten ?
Ik heb enkele maanden geleden een koppel Herdermania gekocht, zelfs met DNA papieren.
In het begin hebben ze in een kleine kooi gezeten omdat m'n nieuwe volieres nog niet klaar waren.
In de kleine kooi nooit ruzie gezien en het viel op dat 1 van beide vogels veel meer "fluitte" ren "riep" dan de andere, dus ik dacht dat dat de man wel zou zijn.

Sinds vorige week zaterdag is de voliere klaar. Direct een nestkast ingehangen (berkenstam).
De 2de dag zaten de vogels al in het nest en droegen ze wat in en uit het nest. De "man" was opvallend sneller en heviger met nestmateriaal.
Zo ging het 2 dagen, wat in en uit het nest en geen problemen.

Echter vanaf dag 4 begonnen beide vogels ruzie te maken, het ene moment al wat erger dan het andere. Ze verwonden elkaar niet en soms zitten ze nog wel in de buurt van elkaar.
Ze gaan de laagste paar dagen ook opvallend minder in het nest.

Ook al heb ik DNA bewijs begin ik te twijfelen of de papieren wel echt of correct zijn.
Misschien is dit gedrag normaal voor een koppeltje of misschien ook niet.

Heeft iemand hier ervaring mee ?
Ik wil ze evt. opnieuw laten sexen, maar als kenners hier zeggen dat dit normaal gedrag is voor een paartje, is het natuurlijk helemaal niet nodig.

En nu de foto's dan :
Jong roodoorbuulbuul



Jongen + ouders roodoorbuulbuul



Jong Japanse Nachtegaal



Jonge zanglijsters



Zus van bovenstaande van vorig jaar, heeft intussen zelf eieren



Dit bericht is door moderator Karel aangepast

Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2013-05-31 - 21:49:41

Met het gedrag van de herdermaina kan ik je helaas niet helpen, maar je kweekresultaten en foto's zijn in ieder geval indrukwekkend.happy :)


tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2013-05-31 - 22:38:45

Begrijp ik je goed, en trek je de DNA bewijzen in twijfel omdat je vogels vechten?
Een paar herdermanias durft al is vechten. Het heeft vermoedelijk te maken met het feit dat één van beide vogels broedrijp is, en zin heeft in een rondje sex, en de partner nog niet. Dan wordt er al eens gevochten.
Als beide vogels klaar zijn voor de daad , zullen die vechtpartijen afnemen of volledig verdwijnen.


enkeling
Oud Lid
Posts :355

Oud Lid
2013-05-31 - 22:46:13

Hang er eens een nestkast bij.

Het is bekend dat dergelijke vogels leven in twee afzonderlijke nesten tegelijk.
Een tijdelijke kweeknest in de "zomer", en een permanent nest het hele jaar door voor overnacht incubatie, onderlinge/algemene verzorging.


tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2013-06-01 - 10:57:00

@enkeling, klopt wat je schrijft, maar ik ging ervan uit als je dit soort vogels houd, (en dit geld trouwens voor alle vogels), dat je ze meerdere nestgelegenheden geeft, zodat er een keuze bestaat en een mogelijkheid om meerdere nesten te gebruiken.


medaar
Geroyeerd
Posts :1001

Geroyeerd
2013-06-01 - 18:24:03

oeps: is toch de witte merel ?
wel mooie madam op nest .
zanglijster leemt toch zijn nest ?
en kleur eitjes .? moet je eens : zien is kennen , ik heb dat boekje al sederd 1970 .

zijn merel jongen zeg ik . wel mooie 1 witten erbij , die rode ogen hé .

kweek je die zelf .



Rockarolla
Oud Lid
Posts :3

Oud Lid
2013-06-01 - 21:08:02

Hallo Medaar
Het zijn wel degelijk allemaal zanglijsters.
Wat je zegt ivm het nest klopt.
Mijn oude pop, met 3 jongen, gebruikt echter weinig modder, maar ze heeft het wel.
Het nest van de witte pop is dan wel weer met veel modder bekleed langs de binnenkant.


Rockarolla
Oud Lid
Posts :3

Oud Lid
2013-06-01 - 21:11:28

Tropic en enkeling,
bedankt voor jullie reactie.
Ik heb er geen tweede nest in. Op internet zag ik foto's en kweekverslagen waar er ook maar 1 nest ter beschikking was, blijkbaar bij hen geen probleem.

Toen ik de "gevechten" zag, begon ik te twijfelen omdat het mijn eerste "spreeuwen" zijn. Aangezien DNA papieren tegenwoordig ook makkelijk te manipuleren zijn, begon ik daar ook te twijfelen.
Daarom dus de vraag. Blijkbaar is het voorlopig dus helemaal niet nodig om te twijfelen. Vooral geduld hebben is de boodschap.

Bedankt



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 196 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede