Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Grijze roodstaart Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Grijze roodstaart
jani
Website Member
Posts :358

Website Member
2004-11-11 - 07:23:07 send message to jani

Halo
Sederd enige tijd heb ik een paar grijze roodstaartpapegaaien welke in september gelegt
hebben en nu met 3 jongen zitten.
Toen ik deze jongen ringde is mij opgevallen dat er 2 van de 3 jongen witte teennagels en gedeeltelijk witte tenen hebben, wat is hier de oorzaak van ,eventueel van een slechte voeding zoals bij rood gekleurde veren of kan het ook een of andere verborgen kleurafwijking zijn.
Wie kan mij hier enigzins uitleg en antwoord op geven.
jan


mariannenl
Website Member
Posts :197

Website Member
2004-11-11 - 12:23:52 send message to mariannenl

Ik ben weliswaar gene kweker, maar volgens mij is dat gewoon gebrek aan pigment en geen afwijking.

vele groetjes,
MARIANNE


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2004-11-11 - 13:11:51 send message to Dennis Fr.

voert u wel extra calcium aan de grijzen?



jani
Website Member
Posts :358

Website Member
2004-11-11 - 13:17:11 send message to jani

Alle twee dagen krijgen ze calcivet toegedient op hun kiemzaad en eiervoer en elke week 2maal een vitaminepreparaat.
Ik denk niet dat dit de oorzaak is.


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2004-11-11 - 14:07:04 send message to Dennis Fr.

nee indd dat lijkt het me dan ook niet.

misschien zoals gezegd mist gewoon pigment.

hopelijk kom je er gauw achter

Groeten Dennis


memaa
Website Member
Posts :195

Website Member
2004-11-11 - 16:03:25 send message to memaa

Hallo,
heb dus ook zo een papegaaikes gehad.
Volgens mij ligt de 'witte' teen (tenen) aan 'slechte' voeding.
Met mijn import vogels heb ik de grootste moeite om hun iets te laten eten buiten zonnepitten en noten. Ik neem zo vlug mogelijk de jongen uit de nest om ze een evenwichtigere voeding te kunnen geven.
De gekweekte vogels die eten nadien wel alles en ondervinden blijkbaar geen hinder van hun vroegere tekort aan vitamine en calcium want volgens mij is het hier een tekort aan. De moedervogel is de oorzaak.
Dit is geen wetenschappelijk bewezen gedacht als ik verkeerd ben zal ik het wel lezen.


marti
Website Member
Posts :302

Website Member
2004-11-11 - 20:32:24 send message to marti

Ik heb hetzelfde gehad bij een jonge pyrrhura perlata lepida van dit jaar. Van de 6 was deze de enige met 2 witte tenen en nagels. de rest is normaal. Ik betwijfel of dit aan de voeding ligt. Ik heb al diverse verhalen over de oorzaak gehoord, varierend van het mogelijk onzichtbaar dragen van een mutatie tot erfelijke ziekten. ik houd het zelf op puur toeval.. plaatselijk pigment verlies komt ook bij mensen totaal willekeurig voor.. bij sommige zwarte popartiesten ook wat minder willekeurig..

Martijn


swaas
Website Member
Posts :465

Website Member
2004-11-11 - 21:23:15 send message to swaas

http://dierenkliniek-de-toren.nl/
Dit is een site waar je alle vragen mag stellen aan de dierendokters over ziektes en problemen van je dierenwink ;)wink ;)


mariannenl
Website Member
Posts :197

Website Member
2004-11-11 - 23:35:49 send message to mariannenl

mijn kakerikies voer ik af en toe gemalen stukjes wortel voor pigment, maar dat is meer voor het verenkleed, maar misschien helpt dat ook dit door te geven aan de nakomelingen?

MARIANNE


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-11-12 - 07:28:46 send message to Jacqueline

happy :)

Als er sprake zou zijn van een ernstig tekort aan Calcium bij de moeder, dan zie je wel heel andere afwijkingen, dan een wit nageltje of teentje.
De moeder zal bij een tekort aan Calcium in de voeding, eerst haar eigen reserve aanspreken, ze haalt het als het moet uit haar botten, maar op is op.
Vele koppels met dit probleem vallen dan ook stil, ze doen er jaren over om weer op krachten te komen ( aanvulling van tekorten bij hoofzakelijk de moeder ).

Het niet willen eten van een gevarieerd dieet is nog geen reden om hier in te berusten.
Het spreekwoord Wat de boer niet kent eet hij niet, mag hier niet van toepassing zijn.
Want dan ga je al in de fout, HONGER MAAKT RAUWE BONEN ZOET, denk dat je met dit gegeven veel verder komt.
Zeg niet dat je ze moet verhongeren, maar schraal voeren met wat ze wel lusten en in overvloed wat ze eigenlijk niet graag hebben maar wel broodnodig hebben.
Vooral met import vogels heb je dit probleem, alles is nieuw voor deze vogels, dus exstra aandacht en dwingen om zo gevarieerd mogelijk te eten.
Geeft op de lange termijn het beste resultaat.

Pigment verlies/verstoring komt in het gehele dierenrijk en daarbuiten voor.
De ene noemt het, begin mutatie, de ander suplement tekort.
Ik houd het op een knipoog van de natuur.

wink ;)

Peter.


jani
Website Member
Posts :358

Website Member
2004-11-12 - 08:26:46 send message to jani

Mijn grijze roodstaarten krijgen een voeding van
40% pellets en 40% granen en om de andere dag 20% kiemvoer en eivoer en geransoeneerd.
Wanneer ik ook maar 1 lepel eten meer geef, pellets of granen dan blijft er ook een lepel liggen. Ik denk dat ze wel genoeg gevarieerd eten, de graanmengeling bestaat uit zowel kleine als grove zaden maar meest kleine en mischien 5% zonnepitten.


parkietenpeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2004-11-12 - 08:46:02 send message to parkietenpeter

Jani,

Als de vogels verder 'het' goed doen, zo ik me absoluut geen zorgen maken.En zeker niet gaan experimenteren met voer of aanvullingen. Zoals de oude vogels nu namelijk te eten krijgen is voor hen goed genoeg om te kweken. Anders begonnen ze er niet aan.

Succes
wink ;) Peter


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-11-12 - 09:45:42 send message to Jacqueline

happy :)

Het is geenzins mijn bedoeling om een ander eet patroon op te dringen, ieder doet wat hij denkt wat het beste is, al dan niet onderbouwt.

Wel is het zo naar eigen ervaring dat koppels grijze uit de import, voldoende bouwstoffen in zich hebben opgeslagen om te kunnen voortplanten.

Waar ik voor waarschuw is dat deze opgeslagen bron, niet onuitputtelijk is, en dat je wel degelijk rekening moet houden met hun behoefte om te kunnen blijven voortplanten.

Het is niet zo moeilijk om een koppel wildvang te laten kweken, maar er mee blijven kweken is een ander verhaal.

Maar zo ik het voedingsschema lees van Jani komt het wel goed over.

wink ;)

Peter.


memaa
Website Member
Posts :195

Website Member
2004-11-12 - 13:17:41 send message to memaa

Hallo,
3 eieren, 3 jongen en ik ben bijna zeker dat het jongste jong witte tenen heeft.
Dus het laatst gelegd ei, de reserves waren op.
Kun je het nog nagaan? Ik heb sindsdien gn jongen meer gehad met witte tenen en toen heb ik er eigenlijk geen aandacht aan geschonken. Was toen nog heel onwetend, weet nu al meer over vogels maar ben altijd benieuwd wat anderen doen, zeggen of geven.
Groetjes,
Ann
Ps. ik vind dit nu eens een goede gedachtenwisseling waarvan we zeker iets kunnen bijleren


jani
Website Member
Posts :358

Website Member
2004-11-12 - 17:41:47 send message to jani

Ik heb zo juist de jongen bekeken en het is het
grootste en het kleinste,het middenste heeft normaal gekleurde tenen
groeten jan


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-11-12 - 18:50:46 send message to Jacqueline

happy :)

Gebreken ten gevolge van calcium tekort zijn terug te vinden in het beender gestel, vervorming, geen goed sluitend bekken enz.
Beender gestel groeit in onvoldoende mate mee met de rest van het lichaam, zodat organen als het ware klem komen te zitten.

Persoonlijk denk ik dat een verkleuring van nagel/teen niet toe te schrijven is aan een tekort van calcium.
Blijkt ook wel, van de drie zijn er maar twee die dit hebben.
Hou het toch op een knipoog van de natuur.

wink ;)

Peter.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 203 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede