Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Zelf maken van een nest van leem voor grondvogels Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Zelf maken van een nest van leem voor grondvogels
Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2013-02-10 - 22:03:37 send message to Rogert

Omdat ik in mijn binnenvoliere een betonnen vloer heb zocht ik naar een oplossing op een kunstnest te maken. Mijn eerste opstelling was een houten frame met daarin speelzand. Speelzand kun je heel goed moddeleren als het vochtig is, maar naarmate het uitdroogt krijg je een zandbak met stuifzand. Het model was volledig verdwenen.

Ik heb daarom het idee gevat een nest te maken van leem. In een ander topic wat ik hiervoor opgestart heb kreeg ik van Karel de tip waar ik eventueel aan leem kon komen. Ik ben direct in actie gegaan en hieronder volgt het resultaat:

Het oude frame van mijn vorige opstelling heb ik gebruikt als basis. Heel eenvoudig een nestvorm bepalen, deze omlijsten met opstaande planken.


De bodem heb ik geisoleerd om de kou van de betonvloer te minimaliseren.


De benodigdheden zijn: leem, een speciekuip, een mixer met boormachine en water. Eén zak leem is voor mij voldoende geweest om 3 nesten te maken.


Door zeker één liter water minder toe te voegen aan het mengsel zoals vermeld op de verpakking kreeg ik een goed kneedbare massa. Achteraf denk ik dat ik zelfs nog wel een halve liter minder had kunnen gebruiken, maar dat is voor de volgende keer.
Met behulp van rubbere handschoenen heb ik de massa in-, op- en tegen het houten frame geplakt en in het juiste model gekneed.


Doordat het wat koud was de afgelopen tijd deed dit kunstwerk er best lang over om te drogen. Ik heb gepoogd om het met een warmtelamp wat sneller voor elkaar te krijgen maar dan moet je de lamp elke dag op een andere plek hangen. Dus gewoon laten drogen in de buitenlucht.


Met wat takken aankleden en de vogels kunnen mooi hun eieren er in leggen. Dit nest is voor mijn kuiftinamoes, en kijk eens wat voor mooie eieren deze vogels leggen!


Veel knutselplezier als je zelf ook het idee hebt om zoiets te maken!


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2013-02-10 - 23:21:00 send message to Karel

Bedankt voor de bouwbeschrijving. Het resultaat is schitterend geworden.
Nu moeten alleen de vogels het nog mooi vinden!happy :)


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2013-02-11 - 08:05:30 send message to Ruben31

Ik zou er zelfs op gaan liggen,mooi rogertttt.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2013-02-11 - 10:31:34 send message to henkdelaat

Mooi bedacht zulk kunstnest,maar ben je niet bang dat de leem alle vocht uit de eieren haalt tijdens het broeden?????

Sommige parkieten kwekers gebruiken soms gips om een holle nestbodem in de nestkast te maken,maar dit schijnt niet goed te zijn voor het broed proces.

Graag het resultaat hiervan op VA vermelden,dan leren wij weer iets bij.

Henk.


gerrit1950
Website Member
Posts :785

Website Member
2013-02-11 - 11:34:49 send message to gerrit1950

mooi bedachten uitgevoerd! succes


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2013-02-11 - 12:19:45 send message to Ton Koek

Prachtig idee en mooi gemaakt!

Ik wil je kuiftinamoes vlak voor pasen wel een weekje lenen, mag dat? happy :)


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2013-02-12 - 12:15:12 send message to Rogert

Dank jullie voor de leuke reacties!

Henk, ik heb geen flauw idee of dat met leem ook zo werkt. Ik kan nergens vinden dat leem vocht onttrekt uit de omgeving. Ik zal het zien!

En Ton, je mag van mij best wat Tinamoes komen halen, weet alleen niet of ze met Pasen al eieren leggen!


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2013-02-13 - 15:01:32 send message to Ton Koek

Rogert, hartelijk dank maar ze zijn wat groot voor bij mijn kleine vogels vind ik.

Dat wordt toch eieren schilderen... happy :)



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 141 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede