Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > streptococcen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : streptococcen
geel intensief
Oud Lid
Posts :1

Oud Lid
2003-03-28 - 16:15:02

een van mijn kanarie-poppen heeft streptococcen wie heeft hier een middel of oplossing voor?


henkmeer
Oud Lid
Posts :354

Oud Lid
2003-03-28 - 17:02:12

Heb je de kanaries laten onderzoeken??
Als je last heb van streptococcen is dit meestal niet bij 1 vogel maar kunnen er op 1 dag meerdere vogels dood gaan.
Als je vogels laten onderzoeken en dan wordt ook gelijk gekeken voor welk medicijn de bacterieen niet resistent zijn.
Aan de hand daarvan wordt een medicijn voorgeschreven.
Dus een medicijn zomaar gebruiken kan niet.
Het is erg besmettelijk voor andere vogels, dus als je moet kuren dan alle vogels kuren en daarna een vitamine kuur

Henk


Clint
Website Member
Posts :70

Website Member
2003-03-28 - 18:01:53

DE STREPTOCOCCEN-INFECTIE


Deze ziekte (in Belgie spier of vleugelziekte genoemd) wordt veroorzaakt door een bacterie de Streptococcus Bovis, in nederland groen verslijmde streptococ genoemd.

Deze bacterie komt normaal in de darmen voor,maar kan zich,onder voor de duif slechte omstandigheden (stress,overbevolking,slechte hygiéne),snel vermeerderen en een infectie veroorzaken.

We zien deze ziekte vooral onder de jonge duiven. De duiven krijgen algemene ziekteverschijnselen zoals slecht eten,vermageren,een groen-slijmerige ontlasting en ze sterven tenslotte. Ook plotselinge (acute)sterfte is mogelijk.

Doordat de spieren aangetast kunnen worden (witte plekken in de borstspieren)zullen deze vogels vliegproblemen krijgen. De therapie bestaat uit antibiotica zoals Amoxycilline.

Om de ziekte te voorkomen dient men overbevolking tegen te gaan en goede hygiéne toe te passen.

In Nederland zijn er weinig gevallen van deze ziekte,die erg veel op paratyfus lijkt.

In Belgie schijnt deze ziekte meer voor te komen.Er is geen entstof.

Deze informatie heb ik "geleend" van

www.duivenrubriek.nl

Voor eerst zul je jezelf moeten afvragen hoe je weet dat het hier gaat om streptococcen en hoe zeker het is.
Zoals je kan lezen is streptococcen onder controle te krijgen door Amoxycilline.
Ongetwijfeld te verkrijgen via de dierenarts.
Gaat dat niet lukken stuur me een bericht via de VogelArena.
Groeten.


henkmeer
Oud Lid
Posts :354

Oud Lid
2003-03-28 - 18:39:47

Streptococcen komt vaker voor ook in nederland en niet alleen bij duiven.
Ik heb het zelf gehad bij aratinga's, op 1 dag 3 dood.
Het komt inderdaad normaal voor in de darmflora en kan door stress explosief optreden.
Ik heb 1 vogel laten testen in Utrecht en toen is gelijk getest welk medicijn ik moest gebruiken.
Er zijn veel medijnen waar de bacterie resistent voor zijn.
Dus zou ik sektie laten verrichten om zeker te zijn of je het goede medicijn heb.
Ook zou ik geen vogels bijkopen en verkopen om ook een ander er niet mee te belasten.
Het is maar niet zo over, het is zeer besmettelijk voor andere vogels.
Henk



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 185 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede