Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Voeding.... Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Voeding....
Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2013-01-09 - 22:02:38 send message to Ruben31

Hallo,

Ik ben erg bezig met de voeding van mijn vogels,maar ik heb het gevoel dat ik het niet geheel goed doe.
Ik voer ze het hele jaar hetzelfde mengsel.

Zaadmengsel,waar ik zelf zonnepitten aan toe voeg.
groente/fruit gemengd met eivoer....en dit dagelijks.

Wie zou mij kunnen helpen met een voedings dieet voor in de wintermaanden en de lente/zomer maanden.

Wat moet ik in de wintermaanden wel voeren en wat niet?
En hoeveel?

Ik voer veel zonnepitten door mijn zaadmengsel,met de gedachte dat ik onverwarmd kweek en ze energie en vetten nodig hebben,maar ik voer ook dagelijks eivoer met groente/fruit.
Is dit te vet,sloop ik zo mijn vogels de lever en nieren door het eivoer en vette zonnepitten?

Hoeveel procent zonnepitten moet ik gebruiken in mijn zaadmengsel in de winter en hoeveel in de zomer?
Moet ik afgepast voeren in de winter en zorgen dat ze het bakje leeg eten of moet ik juist rijk voeren omdat ze onverwarmd zitten?

Ik weet dat e rveel over voeding word gepraat maar ik heb totaal geen leidraad wat nu wel of niet goed is voor mijn Pyrrhura's.

Dus ik zou het op prijs stellen dat jullie mij een stuk op weg helpen.

Alleen zaad voeren in de winter voelt bij mij niet goed,ik heb het gevoel dat ik ze dan tekort doe.

Ik zou graag een voedings schema maken dat goed voor ze is.
En waar de vogels het goed op doen in winter en zomermaanden.

Mvg Ruben


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2013-01-09 - 22:12:59 send message to Ton Koek

Met af en toe twijfelen is niets mis, maar volgens mij doen jouw vogels het uitstekend de laatste 2 jaar in elk geval. Waarom zou je iets veranderen als het zo goed gaat?


interactivet
Website Member
Posts :145

Website Member
2013-01-10 - 00:07:01 send message to interactivet

Ik ben het met Ton eens. blyf by een recept wat voor jou werkt. Veel mensen veranderen als ze by iemand iets anders horen, vaak ten slegte.. Als jy bv grotere of koelere volieren hebt dan iemand anders hebben jou vogels mischien zelf meer vetten nodig dan die van een ander. Als je meerdere koppels hebt en je wilt per ce veranderen kun je altyd op een van de koppels zelf veranderen om zo te zeggen te toetsen wat voor jou werkt of beter werkt. geef dat koppel dan wat minder groente en vrugten, meer zonnebloem in de winter en verander naar meer vruchten vooral ook onrype vrugten met hogere tannienen groene blaren van wotels en vrugteboomtskken met botsels en bv gekiemde zaden met
eivoer in het voorjaar. Op die manier bootst men natuurlike beschikbaarheid van voeding. Als je resultaten verbeteren pas dan de andere vogels aan op je nieuwe voeding, anders niet.


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2013-01-10 - 08:19:14 send message to Ruben31

Klopt,mijn vogels doen het goed.
Toch zie ik soms verandering van de ontlasting.

Te veel vet kan lever en nier problemen veroorzaken.
Te veel vitamine c is ook niet goed
te veel ijzer in het voer en je krijgt ijzerstapelings ziekte.

Dit is wat ik weet,maar vanaf hoeveel procent ijzer,vet,vitamine c krijgen ze er problemen mee?
Dit is eigenlijk waar ik mee zit.
Ze kunnen het wel goed doen,maar als je systymatisch steeds teveel van het een of ander voert word dat hun ondergang.

Ik probeer de gulden middenweg te vinden maar ik zou niet weten of ik nu iets verkeerd doe of niet.

Dus graag advies.

Mvg Ruben


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2013-01-10 - 09:57:22 send message to Rogert

Ik denk dat alleen voedingsdeskundige voor je kunnen beantwoorden. En dan nog blijkt het gissen. Honderd mensen honderd dieeten!

Pas na sectie van een dode vogel kun je zien wat je mis hebt gedaan. Tot die tijd blijft het op gevoel voeren en beredeneren wat voor jou logisch is.

Variatie is het toverwoord. Door te variëren geef je nooit iets te veel van iets en kan de vogel zelf zijn tekorten aanvullen. Als je maar goede voeding geeft.

Met losse preparaten werken is eigenlijk ook onzinnig. In rijke voeding moet alles te halen zijn. Je kan hooguit sturen met je voeding door te testen wat ze goed opnemen en waardoor ze er beter uit zien. Goede glanzende vogels, die goed door de rui komen en goed bevruchte eieren leggen en uitbroeden is een indicatie dat het goed gaat met de vogel. Pas na twee of drie generaties kun je echt zeggen dat je goed voert.

Voeding wordt ook bepaald door "semi natuurlijke selectie" in gevangenschap. Dieren die tegen onze verstrekte voeding kunnen die wij ze geven zullen zich voortplanten, dieren die daar niet tegen kunnen zullen ziek worden of sterven.

Ik zou je ook willen adviseren, zoals we al eerder besproken hebben, wat meer met kruiden te gaan werken. Misschien is het een idee om voor je volière een border te maken waar je kruiden in plant. Dan kun je dagelijks oogsten of de vogel kan het door de tralies zelf opnemen.



interactivet
Website Member
Posts :145

Website Member
2013-01-10 - 20:30:47 send message to interactivet

Met te vettige voeding zal de lever gou zwellen. de vogel zal dus te vet vertonen. Het lykt zoals een pop met legnood. met nierproblemen vertoond het wit van de ontlasting vaak geel-roomkleurig en met te veel yzer vermagerd de vogel snel en zit met hangende vleugels de veren zijn vaak niet mooi strak. hoe lang geef jy al jou dieet en hoeveel keer heb je al d simptomen gezien? Als nog nooit geef je waarschijnlik een goed dieet. er is een nederlands boek met roze kaft over voeding en inhoud van voedsel met dieten. ik ben de naam vergeten maar zal zien of ik het kan vinden.hierin worden ook simptomen gegeven die gepaard gaan met te korten. altyd nuttig te lezen.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2013-01-10 - 22:02:44 send message to Karel

quote
er is een nederlands boek met roze kaft


Bedoel je "Voeding van vogels" van Holsheimer?


interactivet
Website Member
Posts :145

Website Member
2013-01-11 - 05:42:09 send message to interactivet

klinkt juist Karel bedankt. Lykt me jy hebt een goeie boeke kennis.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2013-01-11 - 09:45:44 send message to Rogert

Oh, en de verandering in ontlasting hoeft niet verkeerd te zijn. Eens in de vier a vijf dagen vind er een darmreiniging plaats bij vogels. Dan kan de ontlasting anders van kleur zijn, veel natter en stinken.


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2013-01-11 - 12:15:45 send message to Ruben31

Ontlasting is nu weer zoals het hoort idd Rogier.
Toch ga ik het anders aanpakken qua voeding.

Moet ik zelf ff uitfigulieren hoe.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 198 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede