Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > ui als groenvoer voor papegaaien en parkieten Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
<<< vorige


bryan1994
Website Member
Posts :47

Website Member
2013-01-23 - 22:08:35 send message to bryan1994

Hallo,
Ik geef inmiddels regelmatig ook ui aan mijn pyrrhura's en patagonische rotsparkieten.
Ik geef het in combinatie met ei en kleine stukjes brood of verkruimeld beschuit.

Ze moesten er de eerste keren aan wennen maar inmiddels zijn ze er gek op! En het is nog gezond ook nou wat wil je nog meer haha


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2013-01-24 - 18:36:27 send message to denegon

bryan doe je er dan ook eivoer bij of alleen ui en brood of beschuit.
groetjes egon


bryan1994
Website Member
Posts :47

Website Member
2013-02-04 - 16:33:52 send message to bryan1994

hallo,

ik doe alleen ui met ei en kleine stukjes brood of beschuit verder geen eivoer mijn voeding :

alle dagen beschikken ze over zaad
pyrrhura's krijgen 2x per week Aves lori nectar erbij.
1x per week ei met ui en brood
1x per week fruit

en vanaf nu wil ik vooral aan de patagonen ook vijgen gaan geven.

Mvg bryan


arjandaf
Website Member
Posts :980

Website Member
2013-02-04 - 17:28:12 send message to arjandaf

waarom geen eivoer ?


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2013-02-04 - 19:08:49 send message to Ruben31

Juist de pyrrhura moet alle dagen over eivoer beschikken.


bryan1994
Website Member
Posts :47

Website Member
2013-02-04 - 19:14:31 send message to bryan1994

Hmm misschien moet ik het is gaan proberen om ook eivoer erbij te gaan geven of ik moet ipv ei met ui en brood gewoon ei met ui en eivoer doen? Of is dat niet goed?
En ruben geef jij ook aves lori nectar aan je pyrrhura's?


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2013-02-04 - 19:23:41 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Let op: UI is geen ontwormingsmiddel!

even een kleine greep uit eigen werk zoals eerder (2007) door mij geplaatst op dit forum:

Voor het ontwormen van vogels zijn diverse ontwormingsmiddelen verkrijgbaar en kun je het beste contact opnemen met een (vogel) dierenarts.


quote: Als ik het goed heb, helpen rode pepers ook tegen wormen, en die zitten ook in een van de betere soorten papegaaienvoer.



Voor wat betreft knoflook, ui of pepers en dergelijke geldt dat dit simpelweg geen ontwormingsmiddelen zijn!

Het zijn voedingscomponenten, die hooguit zorgen voor een milieu in het darmkanaal van de vogel, waar wormen zich niet prettig in voelen.
Daardoor zullen de wormen op z'n gunstigst trachten langs natuurlijke weg de vogel te verlaten.
De wormen worden echter niet gedood, waardoor de kans op een herbesmetting aanzienlijk blijft.

noot: in de 'betere' soorten papegaaienvoer zitten gedroogde c.q. verdroogde pepers.
Geef je papegaaien maar eens verse pepers, dan hoeven ze die gedroogde zooi echt niet meer!

Om de kwaliteit van de pepers te bepalen kun je het beste zelf eerst even proeven! wink ;)


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2013-02-04 - 19:38:16 send message to paintim

Nee, Ui enz. zijn niet echt ontwormmingsmiddelen.
Voor ontwormingsmiddelen moet je bij de dierenarts zijn.
Hier helpen geen huismiddeltjes.
Vr.groeten,
ANTONI


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2013-02-06 - 20:56:46 send message to denegon

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Het zijn voedingscomponenten, die hooguit zorgen voor een milieu in het darmkanaal van de vogel, waar wormen zich niet prettig in voelen.
Daardoor zullen de wormen op z'n gunstigst trachten langs natuurlijke weg de vogel te verlaten.
De wormen worden echter niet gedood, waardoor de kans op een herbesmetting aanzienlijk blijft.



het is dan geen ontwormings middel maar alle kleine beedtjes helpen. het gaat er mij om of het gezond is voor de vogel. als ik denk dat mijn vogels wormen hebben dan ontworm ik ze. dit doe ik trouwens elke zomer prventief en of dat goed is? dat is weer een andere discussie.
thanx voor de info rupicola.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2013-02-07 - 09:49:49 send message to Rogert

Spaanse pepers vinden de papegaaien ook heel lekker. Maar ga ook eens experimenteren met knoflook, gember, oregano, peterselie, bieslook, tijm, lavendel, en verzin maar.

Kruiden werken heel goed voor vogels en ze vinden het ook heel lekker. En de meeste dingen kun je eenvoudig zelf planten in bv een groenstrookje rond je volière.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2013-02-07 - 10:49:13 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

ter aanvulling op Rogert:

De meeste papagaaiachtigen -de Zuid-Amerikaanse soorten in het bijzonder- nemen een breed scala aan voedselcomponenten op.

De van nature wat conservatievere soorten (b.v. grijze roodstaart of Forpus soorten)accepteren echter niet zomaar opeens even wat nieuwe ingrediënten.
Om die reden kan het dagen, weken en soms maanden duren voordat ze het aanpakken.
Jonge vogels daarentegen nemen gemakkelijker nieuwe/onbekende voeding tot zich.
Zie hier het belang van aanbod in deze periode!

In de loop der tijd heb ik zelf meer dan eens meegemaakt dat recent uitgevlogen jongen aan voedselcomponenten begonnen, die hun ouders aanvankelijk niet wilden opnemen, maar waar diezelfde ouders (zien eten doet eten) toen alsnog aan begonnen.

Interessante hobby! wink ;)




Vogelen
Website Member
Posts :506

Website Member
2013-02-07 - 11:11:58 send message to Vogelen

Onlangs had een koppel jonge grijze wat normaal nogal "eterig" is de bakken totaal niet aangeraakt. Ik snapte er niks van. Volgende dag weer niet en ik begon me zorgen te maken. Totdat het me te binnen schoot dat deze waarschijnlijk nog nooit rode kool gezien hadden. Zodra ik dat er tussen uit gehaald had vielen ze aan als wolven.


alel
Website Member
Posts :10

Website Member
2013-02-20 - 19:59:45 send message to alel

zoals ik hier lees wordt er ook brood gegeven aan de vogels, hier zit toch zout in? Bij mijn weten kunnen vogels toch geen zout verwerken (alleen zeevogels, die hebben een bepaalde klier)In Duitsland wordt er zelfs afgeraden om de buitenvogels brood te geven met het oog op het zout. in Nederland is op het ogenblik een hype om pindakaas te geven en dan consumtie kwaliteit daar zit dus ook zout in. deze vogels gaan er aan, ze vergiftigen zich zelf, daarom, kunnen de voliere vogels wel zout verwerken ??



Pagina : 1 2
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 223 bezoekers op de site, waarvan 8 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede