Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > vogels vangen uit het wild nederland Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3 4
<<< vorige


marti
Website Member
Posts :302

Website Member
2013-01-09 - 16:22:31 send message to marti

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

De predatiedruk die door mijn twee katten wordt veroorzaakt betreft voor 99,99% de grote hoeveelheden muizen in deze akkerbouwomgeving..wink ;)
Het aantal gevangen vogels is in de loop der jaren zeer beperkt. Het aantal gevangen ratten en mollen was tot nu toe groter.. en ook dat waren er niet zo heel veel..
De problemen van te grote predatiedruk bestaan vooral in drukker bewoonde gebieden waar de katdichtheid dusdanig hoog is, dat voor veel vogels even rustig zitten er bijna niet meer bij is.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2013-01-09 - 17:51:07 send message to rupicola

Quote:
Daarnaast betwijfel ik of er in NL wel een levendige handel in "illegalen" bestaat.

Ik ken niemand die zich daar mee bezig houd of heeft gehouden.

@ Vogelen: Sterk argument!



Veruit de meeste onderzoeken komen nu eenmaal niet in de publiciteit.
Waarom het ene onderzoek wel en het andere niet breed wordt uitgemeten is mij overigens volstrekt onduidelijk.


quote:
De problemen van te grote predatiedruk bestaan vooral in drukker bewoonde gebieden waar de katdichtheid dusdanig hoog is, dat voor veel vogels even rustig zitten er bijna niet meer bij is.

Uiteraard bestaat er een relatie tussen meer en minder dicht bewoonde gebieden en bijbehorende aantallen huisdieren, maar vergis u niet in wat er in de buitengebieden allemaal los rondloopt!

In de door mij genoemde periode komen er jaarlijks onwaarschijnlijk veel dieren -met name katten- in buitengebieden terecht. (vooral in de buurt van recreatie- en vakantieparken)
Ik vraag me dan ook regelmatig (en met stijgende verbazing) af waar die dieren allemaal vandaan komen en waarom er blijkbaar zo weinig actie wordt ondernomen om ze terug te krijgen.
Hoe dan ook, zeker in geval van niet gesteriliseerde dieren kan de situatie onverwacht snel uit de hand lopen als er niet tijdig wordt ingegrepen.
Om te kunnen overleven hebben katten aardig wat prooidieren nodig en als er in een bepaald gebied 5 of 8 nesten met jongen liggen gaat het ook nog eens onevenredig hard met die voedselbehoefte.

Kortom een ongezonde predatiedruk.



van Tuijl
Website Member
Posts :54

Website Member
2013-01-09 - 21:08:47 send message to van Tuijl

ik weet dat er in Engeland een aardige populatie "verwilderde" katten bestaat. er wordt geprobeerd met behulp van lood de populatie te verkleinen. daar in dat gebied heeft dit duidelijk impact op de populatie (met name zang-) vogels.

even een weetje ter aanvulling:

een zwangere poes kan in 10 jaar tijd voor 20 miljoen nakomelingen zorgen (hier gaat met uit van optimale omstandigheden en inteelt) dus een populatie verwilderde katten is een serieus probleem. lijkt mij...

Bron. Dierenbescherming, afdeling Brabant Zuid-Oost



Pagina : 1 2 3 4
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 259 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede