Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > ara leren vliegen? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : ara leren vliegen?
Gert Jan
Website Member
Posts :191

Website Member
2004-10-28 - 11:52:50 send message to Gert Jan

Ik ben sinds enige tijd in het gelukkige bezit van eem mooi koppel groenvleugels van 1999. Volgens dr. Feld zijn ze gaaf en goed gezond. Dit blijkt ook wel uit hun gedrag (veel spelen en klauteren). Ik ben in de bevoorrechte positie dat ik ze veel ruimte kan geven, nl een vlucht van 10 x 6 x 4 meter.

De pop maakt hiervan goed gebruik en legt alle afstanden vliegend af, echter de man klautert alleen het hele hok door! Het lijkt erop dat deze bij vorige eigenaren nooit de kans heeft gehad om te vliegen (klein behuisd?) en het dus nooit heeft geleerd.
Ik heb al geprobeerd hem tot vliegen te verleiden door lekkernijen op een punt aan te bieden welke alleen vliegend te bereiken is. Het resultaat is dat de pop smult en de man ger boven aan het gaas hangt toe te kijken. Vliegen ho maar! Is er iemand die mij advies kan geven wat te doen?
Alvast bedankt, Gert Jan


KeesdeJongh
Website Member
Posts :264

Website Member
2004-10-28 - 12:27:06 send message to KeesdeJongh

Hallo GertJan,

Allereerst m'n complimenten, wat een prachtige vollière.
Je ara man heeft waarschijnlijk in zijn jeugd helemaal geen ruimte gekregen om te vliegen,het is mogelijk zelfs een huiskamervogel geweest. Hierdoor heeft hij mogelijk te weinig spieren om te kunnen vliegen,hoogstwaarschijnlijk omdat het toch om nog vrij jonge vogels is het mogelijk dat het probleem vanzelf nog overgaat, je zou hem zover moeten kunnen krijgen dat hij net niet bij iets heel lekkers b.v. een Walnoot kan zodat hij z'n vleugels wel moet gaan gebruiken, als telkens de pop ermee vandoor gaat moet dit toch een stimulans voor hem worden.
Je zou ook nog wat dikke touwen van de ene roest(zitstok) naar de andere kunnen hangen, hij moet dan zijn vleugels gaan gebruiken om zijn evenwicht te bewaren,dit is een goede oefening.
Je zou ook nog eens met een vogeldierenarts kunnen overleggen om vitamine B en eventueel spierverstekende hormonen te laten injecteren, dit kan mits het enkel aan de spiermassa ligt helpen.

Veel succes met je Ara's.

Met vriendelijke groeten,

Kees de jongh


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2004-10-28 - 14:04:34 send message to rupicola

Ook de complimenten van mijn kant.
Het ziet er prachtig uit.

misschien nog een bruikbare tip:
ik weet niet hoe handelbaar of tam de vogel is, maar ik heb meermaals suksesvol getraind met, slecht of helemaal niet vliegende vogels, door ze op de hand of op een stok van boven naar beneden te bewegen. E.e.a. wel met enig overleg natuurlijk, maar je stimuleert de vogel op die manier zijn vleugels te gebruiken, waarbij de vleugelspieren geleidelijk gaan (her)ontwikkelen.
In het begin blijft de vogel de stok of je hand vasthouden, maar al gauw (her)ontdekt de vogel zijn vliegvermogen en naarmate het zelfvertrouwen toeneemt zal de vogel zelfstandig gaan vliegen.

hoe dan ook, ik hoop dat deze ara snel ontdekt dat hij in deze fraaie volière lekker kan rond vliegen.


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-10-28 - 18:46:22 send message to Jacqueline

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

happy :)

Allereerst, een groot compliment, een mooi koppel en de voliere is meer dan geschikt.

Wie kan of kunnen met deze ara's omgaan, zijn er meerdere die ze vertrouwen.
Is de ara in kwestie tam of vertrouwd met mensen.

Want als dat het geval is, dan kun je met voer/beloning heel veel bereiken.

Neem hem op je arm en tegenover je neemt een persoon plaats met voer, wel een afstand nemen die alleen te overbrugge is met een flinke sprong en waar hij ook zijn vleugels bij moet gebruiken, eenmaal het kunstje bij de ara doorgedrongen wat er verlangd word van hem, kun je de afstand gaan uitbreiden,tevens geeft deze oefening een toename van spierkracht, zal in het begin wat minder gaan want ook ara's hebben weleens last van verkramping/stijve spieren.
Ja, om hem zover te krijgen zal er even aan gewerkt moeten worden, maar met geduld en beleid kom je er wel, tevens bouw je toch ook een leuke band op.
Alles staat of valt natuurlijk of hij tam/handelbaar is.
Gewoon met het voeren eerst twee of drie maal het kunstje voordat hij zich mag volladen.
Je zult het niet geloven maar vliegangst komt voor bij gewezen huiskamervogels.
Gewoon op een leuke manier er even door heen helpen.

Succes

wink ;)

Peter.


Gert Jan
Website Member
Posts :191

Website Member
2004-10-28 - 22:11:11 send message to Gert Jan

Allen bedankt voor de tips.
Helaas zijn de vogels (nog) niet handtam. Ze komen wel uit mijn hand eten maar nog niet zonder angst! Laat staan dat ze op mijn hand/arm komen zitten. Wie weet, geduld is een schone zaak. Alleen voor wat betreft de vliegoefingen wordt dit voorlopig nog niet wat!
Een dik touw zal ik er nog wel bijmaken en de truc met de onbereikbare walnoot blijf ik voorlopig maar volhouden.
Mocht iemand nog een bruikbare tip hebben, houd ik mij aanbevolen.
Groeten Gert Jan


KeesdeJongh
Website Member
Posts :264

Website Member
2004-10-29 - 00:24:29 send message to KeesdeJongh

Hallo Gertjan,

Ik heb nog wel een tip van technische aard die wel erg belangrijk kan zijn met de winter in aantocht, mogelijk heb je er zelf ook al wel aan gedacht maar toch wil ik je er even op attent maken,een gewaarschuwd man/vrouw telt tenslotte voor twee, let er op dat er bij hevige sneeuwval op dat er niet teveel sneeuw op het dak van je vollière blijft liggen, door het enorme gewicht hiervan is het niet uitgesloten dat het dak inzakt, dit is een kennis van mij enkele jaren geleden n.l. overkomen, en dat zou toch verschrikkelijk jammer zijn van al dat mooie werk.

Met vriendelijke groeten,

Kees de jongh


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-10-29 - 01:03:34 send message to Hawkeye_NL

Als ik je foto zie dan heb ik de neiging om te zeggen wacht nog even en je probleem lost zich zelf op. Vanaf het dak zie ik hem volgens mij nl kijken naar de vlucht van haar. Hij houd haar volgens mij dus heel goed in de gaten. Ga je haar nu meer aandacht geven en lekkers vanaf de verschillende uihoeken van de vlucht dan zal hij de sprong in het diepe zelf wel snel maken denk ik om op tijd een lekkernij te kunnen pakken.

Erwin

PS! Inderdaad een mooi ruim ogende vlucht. Perfect!


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2004-10-29 - 07:42:06 send message to natasja

het perfecte plaatje wat bij mijn vooroordelen past laugh :D nml dat ara's zeer grote voliere's nodig hebben wink ;)

wat moet dat een mooi gezicht zijn om te hebben , van mij geen vliegtips al vond ik zelf de tip van het touw heel slim en tevens simpel gevonden , ik hoop dat je snel mag genieten van 2 vliegende ara's in je voliere .


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2004-10-29 - 18:38:11 send message to rupicola

in het verlengde van de 'touw-tip' kan het gebruik van lange buigzame takken (aan een kant vastmaken en de andere kant lekker doorbuigen onder het gewicht van de vogels) ook een snel te realiseren oplossing zijn. Ze knagen de boel alleen wel wat sneller weg misschien, maar dan hebben ze meteen een lekkere bezigheid.


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-10-31 - 07:29:29 send message to Jacqueline

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

happy :)

Als het werkelijk vliegangst is of wat daar voor door mag gaan.
Zal deze ara zich niet gemakkelijk laten verleiden om zich in onstabiele situatie's te begeven.
Nu geloof ik wel dat de tijd zijn werk zal doen, en deze ara heus wel door vleugeloefeningen aan zal sterken zowel in spierkkracht als mentaal.
Zodat hij toch zal besluiten om te gaan vliegen.
En de eerste keer of keren zal het zonder obstakels op zijn vliegweg/route moeten geschieden, en daar schuilt het gevaar.
De verlokking met walnoten en dergelijke in de buitenvoliere, trekt ook andere ongenode gasten aan, met in hun kielzog hun natuurlijke vijanden.
Te denken is aan de Bunzing,Wezel en de steeds meer oprukkende Steenmarter.
Dus een heel belangrijke tip, zorg dat al het voer wat niet opgenomen word of maar ten dele, verwijderd word, dagelijks.
Gezien de maaswijdte van het gebruikte gaas zeker geen loze kreet.

Back to basic.
Kun je niet uitzoeken waar hij vandaan komt, moet toch iemand deze ara hebben gehad voor een poosje.
Wie weet kan deze je helpen.??

happy :)

Peter.


Gert Jan
Website Member
Posts :191

Website Member
2004-10-31 - 11:50:52 send message to Gert Jan

Ik ben er ondertussen wel achter dat het vliegangst is. Toen ik hem per ongeluk nogal liet schrikken liet hij me verbaasd alleen achter. Mijnheer was hem letterlijk gevlogen!
Ik zal dus proberen hem zoveel mogelijk uit te dagen/verleiden toch te vliegen.
Wat betreft het voeren; dit doe ik eigenlijk alleen in het afsluitbare nachthok. (en zodanig afsluitbaar dat genoemde rovers echt niet binnen kunnen komen!) Voer dat ik in de vlucht geef eten ze eigenlijk altijd direct op. Mocht er toch eens wat blijven liggen dan geef ik dat aan de goudfazanten die de bodem bevolken!


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2004-11-01 - 08:05:44 send message to natasja

grin z'n angst voor jou was dus even groter als z'n vliegangst ! wink ;)
wel een geluk ! , hopenlijk gaat hij snel afkijken van z'n dame dat vliegen vele voordelen heeft.

Hou je ons op de hoogte hoe het gaat ?


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-01-10 - 08:59:46 send message to natasja

Hallo Gert jan ,

Hoe gaat het inmiddels met de vlieglessen ? al verbetering ..?


gert jan
Website Member
Posts :191

Website Member
2005-01-10 - 21:22:27 send message to gert jan

Helaas nog maar weinig verbetering. Nu is het wel zo dat ze met het weer van de afgelopen weken er saampjes meestal voor kiezen om maar lekker binnen te blijven. De keren dat ze wel buiten zijn maakt hij af en toe wel aanstalten om te vliegen. (helemaal in starthouding kruipen, maar net niet durven springen!)
groetjes Gert Jan


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-01-10 - 22:08:12 send message to natasja

ahh jammer , ik hoopte op goed bericht !

Wie weet maakt de lente straks wat meer indruk om te gaan vliegen


swaas
Website Member
Posts :465

Website Member
2005-01-10 - 22:45:16 send message to swaas

Maak je maar geen zorgen Gert Jan, je ara heeft bewezen dat hij kan vliegen en vliegen zal hij, als je pop broeds wordt en hij gaat er achteraan, wees dan maar zeker dat hij dit niet al klauterend zal doenlaugh :Dlaugh :D zijn angst zal snel vergeten zijn.
Ondertussen kan hij wat spieren ontwikkelen , zelfs als hij klimt gebruikt hij zijn vleugels om zijn evenwicht te bewaren, zo ontwikkelen zijn spieren zich toch minimaal. hou ons op de hoogte he.........



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 162 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede