Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Groene P. m.hypoxantha Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Groene P. m.hypoxantha
Antony
Website Member
Posts :71

Website Member
2012-10-31 - 21:54:36 send message to Antony

Zijn er kwekers die met de groene vorm van de hypoxantha kweken? Ik zoek vogels om te fotograferen; tevens de P. m.molinae en eventueel andere ondersoorten of duidelijke foto's genomen door de eigenaar(s).


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2012-10-31 - 23:46:03 send message to Daniel

Het is lang geleden dat ik zuivere Pyrrhura m. hypoxantha heb gezien. Er is een facebook groep van Pyrrhura kwekers wereldwijd waar redelijke foto's te vinden zijn, stuur me een pm en ik verwijs je door. Waar wil je de foto voor gebruiken?



Antony
Website Member
Posts :71

Website Member
2012-11-01 - 16:45:20 send message to Antony

Hallo Daniel, heb wel wat gevonden. Mijn plan was om er een stukje over te schrijven en zo enige onduidelijkheid weg te nemen. Velen denken bij hypoxantha direct aan de yellowside, de gele morph van wat men eerst sordida noemde. Niet aan het feit dat het een groene vogel is. Daar hypoxantha eerder beschreven is (1899) dan sordida is hypoxantha de meest voor de hand liggende naam. Ik ben echter bang dat men nu maar wat aan 'klooit' met de molinae ondersoorten.

Zie ook: This taxon is usually represented as
Pyrrhura molinae sordida Todd 1947 Ann.CarnegieMus.Nat.Hist. 30 p.332
Thomas Arndt points out (in litt. 2007.05.01) that Todd's sordida name is a junior synonym of the 1899 Salvadori name. The Salvadori name was generally ignored as it was felt to simply be a color morph of sordida, (which may very well be the case). However the hypoxantha types were collected from the region occupied by sordida and thus the Salvadori name is senior.


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2012-11-01 - 16:48:14 send message to Daniel

Een goed idee Anthony. Ik heb hetzelfde proberen te doen in mijn laatste artikel in de Onze Vogels. Als je info of referenties zoekt geef mee een seintje.


bva118
Website Member
Posts :290

Website Member
2012-11-02 - 04:19:12 send message to bva118

De vraag blijft wel openstaan; Is het een natuurlijke mutant of is het een ondersoort?
Als men split kan zijn voor een ondersoort dan kan het niet anders dan een natuurlijke mutant zijn. Hetzelfde hebben we gezien bij de Fiery parakeet.(Platycercus ignitus.) Deze is ooit ook als een eigensoort wtenschappelijk beschreven en blijkt nu ook gewoon de opalinemutant van de gewone rosella in het wild te zijn.


Antony
Website Member
Posts :71

Website Member
2012-11-02 - 10:32:28 send message to Antony

Mutatie en hypoxantha moet je helemaal los zien van elkaar.

Ik zal het proberen uit te leggen.

Stel dat de eerste grasparkiet die ooit ontdekt werd een blauwe mutant was geweest en dat daarna pas de groene werd ontdekt dan had men de wetenschappelijke naam van de blauwe genomen. Dat de vogel blauw was berust dan op puur toeval. Verder heeft dat geen consequenties.

Zelfde als bij deze ondersoort van de molinae. In 1899 ontdekt men de ‘gele’ variant. Een groene werd niet gezien en men wist dus in eerste instantie niet dat het om een mutatie ging die in de natuur was ontstaan. Men gaf de vogel de naam P. m. hypoxantha. In 1947 beschreef Todd voor het eerst een groene vogel uit hetzelfde gebied en gaf deze vogel de naam P. m.sordida. Later kwam er achter dat het om exact dezelfde ondersoort ging en dat de eerst ontdekte toevallig een mutatie was. Nu is het zo dat in de wetenschappelijke literatuur de naam wordt aangehouden die het eerst werd gegeven. In dit geval hypoxantha (senior name in het Engelse stukje). Dus vervalt de naam sordida (junior name). Dat de eerste ontdekte vogel van dit ondersoort toevallig een mutant was doet er helemaal niet aan toe.
DUS: hypoxantha heeft verder niets te maken met de mutatie. Het is een ondersoort waarvan mutaties bekend zijn en 1 er van is een geelachtige.

Het zit echter diepgeworteld bij de liefhebbers dus het zal even duren voor dat men beseft dat een hypoxantha eigenlijk een groene vogel is waarbij de gele vorm een mutant is


pietsus
Website Member
Posts :198

Website Member
2012-11-02 - 20:40:24 send message to pietsus

Het probleem is dat de meesten hun mutatie "hypoxantha" een verkeerde benaming is en normaal opaline moet heten.
Voor foto's van de pyrrhura m. molinae mag je me altijd contacteren.
Indien er duidelijke foto's zijn van de Pyrrhura m. Sordida mag je me ook contacteren zodat ik die verschillen duidelijk op mijn website kan plaatsen.

Mvg Pieter



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 121 bezoekers op de site, waarvan 9 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede