Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > rozebottelthee Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
<<< vorige


arjandaf
Website Member
Posts :980

Website Member
2012-10-26 - 15:48:55 send message to arjandaf

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

het ging over de ervaring met in dit geval rozebottel thee , waarop ( door mij ) geantwoord werd nee enkel een keer kamille thee gebruikt ( dit was in het geval afgekoeld voor het schoonmaken van een wondje en de vogel dronk er ook van , en knapte er goed van op, maar om dat een toevoeging te noemen gaat erg ver . rozebottels geef los van de struik !/ en waarom moet het een aanvulling zijn van gezond enz, als ik merk aan mijn vogels . van he . dat vinden ze lekker , krijgen ze dat eens in de zoveel tijd verstrekt .


freddy321
Website Member
Posts :377

Website Member
2012-10-26 - 16:10:26 send message to freddy321

wat is dan schadelijk op termijn Karel van de genoemde soorten?


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2012-10-26 - 17:21:06 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik hoop niet dat iemand zich aangevallen voelt door mijn eerdere opmerkingen. Dat is niet de bedoeling natuurlijk. We hebben tenslotte allemaal het beste voor met onze vogels.

@Freddie
Bij alles wat je verstrekt dat afwijkt van het "normale" menu, kun je je afvragen: welke stoffen zitten er in? Wat doen ze met het vogellijf? Hoe reageren ze met de andere voedinsstoffen? Wat kunnen daar de gevolgen van zijn. Dat een vogel niet binnen 24 uur ziek wordt of doodgaat, betekent nog helemaal niet dat het middel geen schade heeft aangericht. Dit kan veel langer (járen!) duren.

Rozenbottels bijvoorbeeld, bevatten veel vitamine C. Hebben vogels, en dan met name de kromsnavels waar dit topic mee startte, (extra) vitamine C nodig? Ik meen van niet; sterker nog: vitanine C bevordert de ijzeropname.
Van veel vruchteneters was al bekend dat dit tot grote problemen kan leiden, maar sinds een paar jaar weten we dat ook papegaaien (m.n. ara's) aan de zgn. ijzerstapelingsziekte kunnen lijden en daar op termijn aan doodgaan.
Uit sectie komt vaak een "leveraandoening" naar voren, die hier mogelijk op duidt.

Iets geven omdat de vogel het lekker vindt is prima, maar weet wat je geeft en wat de gevolgen kunnen zijn. Op internet is heel veel te vinden over deze materie.


Koenraad
Website Member
Posts :70

Website Member
2012-10-26 - 21:09:03 send message to Koenraad

Hier wat ifo in verband met thee en andere natuurprodukten die meschien interesant zijn.
http://www.koppiekrauw.com/Papa-kennis/pape-zieke_gaai/papez-huismiddeltjes.htm


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2012-10-27 - 08:41:58 send message to Ruben31

Karel,

Veel kromsnavel liefhebbers geven hun vogels veel fruit/groenvoer.

In fruit zit ook erg veel vitamine c.
Dus dan zou het betekenen dat we dus in feite de vogels niet teveel fruit moeten geven vanwege een teveel aan vitamine c??

Hoe doen ze dat in de natuur,daar eten ze ook erg veel bessen,bloemen,fruit waar erg veel c in zit.

Ben benieuwd.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2012-10-27 - 10:48:48 send message to Karel

Ruben, om die reden is het verstandig om geen citrusvruchten te geven. Bovendien kun je fruit beter één keer in de week volop geven dan iedere dag een klein beetje. Vitamine C wordt namelijk niet in het lichaam opgeslagen maar direct "verwerkt". Door het éénmalig verstrekken van een teveel aan C, wordt dit "teveel", direct afgevoerd via de ontlasting.

In de natuur komt het niet vaak voor dat eenzelfde vrucht het hele jaar voorhanden is. Dit is vaak seizoengebonden en bovendien hebben de vogels daar de beschikking over ander, compenserende en neutraliserende stoffen.

Het ijzerstapelingprobleem is inmiddels ook tot de voedselfabrikanten doorgedrongen. Zo zijn er nu pellets op de markt met een verlaagd ijzergehalte. (Zupreem ijzerarm bijvoorbeeld)

Nogmaals, ieder moet zelf bepalen wat hij/zij de vogels voert en ik heb ook (gelukkig) de wijsheid niet in pacht, maar vind dit zaken die aandacht verdienen.
Doe ermee wat je goeddunkt en snuffel zelf eens op het internet. Er zijn vele verslagen van onderzoeken te lezen....


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2012-10-27 - 12:35:08 send message to Ruben31

Je zet me aan het denken karel.

Ik geef mijn vogels elke dag fruit met eivoer...en nu met jongen twee keer daags fruit met eivoer.

.....................wat nu??
Meer zaadmengeling en twee keer per week eivoer?
Ik word er zo langzamer hand geen wijs meer uit wat nu wel of niet goed is.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2012-10-27 - 14:33:18 send message to Karel

Daar is ook moeilijk een antwoord op te geven. Zoveel kwekers, zoveel methoden.

Bij de meest succesvolle kwekers vind je meestal wel: Zaadmengsel en/of pellet, eivoer, universeelvoer, gekiemd zaad en fruit.

Het zaadmengsel en/of de pellet zijn uitgebalanceerd en worden dagelijks gedoseerd verstrekt.

De aanvullende voedingsmiddelen zijn (zéker als je goed wilt kweken) noodzakelijk, maar moeten met beleid, dus in de beste dosering en frequentie, worden verstrekt.
Wat de goede dosering, frequentie en bovendien de juiste timing (alleen vóór of tijdens de broedtijd?) zijn, daar zijn veel verschillende meningen over.
Ieder heeft zo zijn methode die met meer of minder succes wordt toegepast.

Een serieus kweker heeft echter altijd het voordeel van het voortschrijdend inzicht en zal zijn methoden aanpassen als daar argumenten voor zijn.


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2012-10-27 - 20:57:29 send message to paintim

Mijn Spaanse Timbrado's krijgen zo ongeveer
2 a 3 x per week wat broccoli,vuurdoornbessen
enz. Maar beslist kleine porties. Een en ander
om de spijsvertering niet te verstoren.
Wat gebeurt er echter in de natuur. Wilde kanaries die dagenlang rijpe vijgen eten.
Vr.groeten,
ANTONI


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2012-10-27 - 22:35:38 send message to Ton Koek

quote
Bij alles wat je verstrekt dat afwijkt van het "normale" menu, kun je je afvragen: welke stoffen zitten er in?


Dan moet je toch eerst vastgesteld hebben wat normaal is in deze. Is dat wat kwekers al 50 jaar geven? Is dat wat Pietje, Jantje of Klaasje geeft? Wat is normaal?
Ik vind het bijvoorbeeld normaal dat mijn vogels dagelijks vers fruit krijgen. Al zo'n dertig jaar, heel veel soorten vogels inmiddels.

Ik voel me absoluut niet aangevallen overigens. happy :)


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2012-10-28 - 07:27:01 send message to Ruben31

Ik vind elke dag vers fruit en groente er toch wel bij horen.Dit meng ik dan met eivoer.

Zoveel mensen zoveel wetten.
Pellets ben ik persoonlijk niet zo kapot van.



Pagina : 1 2
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 177 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede