Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > KDS test Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3 4 5
volgende >>>


Auteur Onderwerp : KDS test
Vogelen
Website Member
Posts :506

Website Member
2012-09-25 - 16:43:54 send message to Vogelen

Weet iemand hoe hem met de "verentest" voor kds is? Was enkele jaren terug in ontwikkeling voorzover ik weet, is daar al meer over bekend?


vogeltje1000
Website Member
Posts :309

Website Member
2012-09-25 - 19:08:11 send message to vogeltje1000

http://www.noivbd.nl/ABV-PDD%20InfoNed.htm

Lijkt van niet alleen nog maar via bloed.

Het beste kan je dit doen de de DA aan huis te laten komen omdat stress een vals positieve uitslag kan geven.


G. Bekkers
Website Member
Posts :51

Website Member
2012-09-25 - 19:53:39 send message to G. Bekkers

In Engeland doen ze de test met veren.
H. v.d. Horst kan het daar naar toe sturen.


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2012-09-25 - 22:43:16 send message to Antonia

Met veren ?? Ik denk dat je PBFD bedoelt dan.
KDS, PDD of wat voor naam je eraan geeft gaat alleen via bloed wink ;)


Vogelen
Website Member
Posts :506

Website Member
2012-09-25 - 23:00:34 send message to Vogelen

Antonia, ik bedoel dus geen PBFD. Bedankt voor jullie reacties.


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2012-09-26 - 10:17:16 send message to wiechmann

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

pdd test via veren kan via taurus

http://tauros-diagnostik.de/web/index.php?id=35


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2012-09-26 - 11:14:59 send message to Antonia

Maar als je op veren test, weet je toch nog steeds niet of het virus in het bloed aanwezig is ?


Vogelen
Website Member
Posts :506

Website Member
2012-09-26 - 12:04:09 send message to Vogelen

Maak je hier ook gebruik van Hermann? Mijn duits in niet heel goed, het gaat over bloedveren? Wat houdt dat in?


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2012-09-26 - 12:28:21 send message to wiechmann

ik zelf zal het nooit via veren doen .je zou kunnen bellen met hun ze hebben medewerkers die nl spreekt.


roseland
Website Member
Posts :51

Website Member
2012-09-26 - 23:00:06 send message to roseland

veren test is nog niet goed, naar mij mening.
hellaas heb ik het zelf meegemaakt afgelopen jaar
veren test in engeland een week voordat de vogel overleed .
uitslag verentest negatief op borna virus , uitslag via bloed positief op bornavirus
en uitslag sectie oorzaak dood pdd
Hierna hebben we ons heel collectie laten testen ,ook hebben we voor de extra controle test 6 vogels laten testen via de veren (in engeland)
met deze dubbele test hebben 3 vogels de gelijke noemer gekregen.
Dus 50% heb de zelfde uitslag
wij vertrouwen de bloedtest het meest
ook al is die ook niet 100% betrouwdbaar maar haald 98% van de vogels die in aanraking zijn geweest haald die eruit.
inmiddels hebben wij 70% van onze collectie weg gedaan voor onderzoek naar het verloop van het proces bornavirus/PDD en de kweek uit positief bornavirus ouders
Wij hopen hiermee dat ze het dna van PDD kunnen vinden in het bloed want dat is de oorzaak van sterfte van de vogels
Vogels met het borna virus kunnen ,hoeven nog geen PDD hebben of te krijgen
Maar vogels die sterven aan PDD hebben wel borna virus in hun lijf.

wij hebben de keus gemaakt om een borna virus vrij bestand te hebben , om er zeker van te zijn dat we geen PDD/KDS vogels in onze collectie hebben


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2012-09-27 - 11:26:38 send message to Antonia

Dat is een heel verstandige keuze, want dat wil je ook niet meemaken sad :(
Maar nu moest je de rest ws wel nog eens laten testen, een aantal maanden nadat je de vogels weg had gedaan ? Was toen alles meteen goed of heb je nog meer positieve gehad ?


Vogelen
Website Member
Posts :506

Website Member
2012-09-27 - 11:52:50 send message to Vogelen

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Roseland, ontzettend triest. Veren testen zijn totaal niet betrouwbaar dus. Raar dat ze dan toch nog aangeboden worden. Om wat voor vogels ging het? Was er nog een duidelijk verschil tussen verschillende soorten qua positief/negatief testen? (afrikaanse staan er bekend om)


Vogelen
Website Member
Posts :506

Website Member
2012-09-28 - 07:29:09 send message to Vogelen

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Gisteravond bij de vogelarts geweest voor het prikken van een aankoop, gelijk uitgebreide uitleg gekregen over de kds testen. Schrok er eigenlijk ook wel een beetje van. Het was een heel verhaal, kort samengevat komt het op het volgende neer. Bij veren testen wordt gezocht naar DNA. De veren worden "gewassen" totdat het virus overblijft. Er bestaat echter een kans, door onze vogelarts geschat, van 20% dat het virus dna ook verloren gaat. Bij bloed testen wordt gezocht naar antiviruslichaampjes, hierbij bestaat echter een geschatte kans van 20% dat de vogel onterecht positief test. 20% van de verentesten zijn onterecht negatief, 20% van de bloedtesten zijn onterecht positief. Bloedtesten zijn dus het meest betrouwbaar als je je bestand schoon wilt houden.

Iets heel anders wat ik echt bizar vond. Ik probeer het zo anoniem mogelijk te vertellen aangezien ik het eigenlijk niet vind kunnen. Er was een echtpaar voor mij welke een paar vogels bij zich hadden. Oa een diepgevroren exemplaar van een zeer kostbare mooie soort. Wat was het geval, het echtpaar had een koppel van deze vogels verkocht. De koper constanteerde enige tijd laten dat een van beide vogels een gat in zijn ondersnavel had. Koper gaat naar de "gewone" dierenarts. Deze stelt gelijk de dianose PBFD en laat in overleg met de kopers de vogel terplaatste euthanaseren, waarna de koper verhaal ging halen bij de verkoper. Verkoper had de vogel dus meegenomen naar de vogelarts, deze constanteerde een beschading aan de snavel door een aanval van de partner welke eenvoudig met kunsthars onzichtbaar gerepareerd kon worden... Betreffende soort staat er ook om bekend dat dit kan gebeuren. Moraal van het verhaal, GA DUS NAAR EEN VOGELARTS IPV DE REGULIERE DIERENARTS!


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2012-09-30 - 01:17:43 send message to molineti

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

Na het nalezen van bovenstaande berichten vraag ik mijzelf af(knuppel in het hoenderhok)hoe de gemiddelde liefhebber denkt over de waarde van dit soort testen?

quote
Gisteravond bij de vogelarts geweest voor het prikken van een aankoop, gelijk uitgebreide uitleg gekregen over de kds testen. Schrok er eigenlijk ook wel een beetje van. Het was een heel verhaal, kort samengevat komt het op het volgende neer. Bij veren testen wordt gezocht naar DNA. De veren worden "gewassen" totdat het virus overblijft. Er bestaat echter een kans, door onze vogelarts geschat, van 20% dat het virus dna ook verloren gaat. Bij bloed testen wordt gezocht naar antiviruslichaampjes, hierbij bestaat echter een geschatte kans van 20% dat de vogel onterecht positief test. 20% van de verentesten zijn onterecht negatief, 20% van de bloedtesten zijn onterecht positief. Bloedtesten zijn dus het meest betrouwbaar als je je bestand schoon wilt houden.



quote
Dus 50% heb de zelfde uitslag
wij vertrouwen de bloedtest het meest
ook al is die ook niet 100% betrouwdbaar maar haald 98% van de vogels die in aanraking zijn geweest haald die eruit.
inmiddels hebben wij 70% van onze collectie weg gedaan voor onderzoek naar het verloop van het proces bornavirus/PDD en de kweek uit positief bornavirus ouders
Wij hopen hiermee dat ze het dna van PDD kunnen vinden in het bloed want dat is de oorzaak van sterfte van de vogels
Vogels met het borna virus kunnen ,hoeven nog geen PDD hebben of te krijgen
Maar vogels die sterven aan PDD hebben wel borna virus in hun lijf.




Het lijkt mij dat een wetenschapper niet blij kan zijn met zulke onduidelijke test resultaten==

20 procent onterecht negatief of positief,en niet 100 % betrouwbaar maar misschien wel 98 %



mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2012-09-30 - 08:03:04 send message to mijnkaketoes.nl

ook al is die ook niet 100% betrouwdbaar maar haald 98% van de vogels die in aanraking zijn geweest haald die eruit.

Ik denk dat die dit bedoeld. En menig wetenschapper binnen deze materie / onderzoek is blij met een betrouwbaarheid van 98 procent.

Henk


roseland
Website Member
Posts :51

Website Member
2012-10-01 - 15:18:56 send message to roseland

bij ons gaat het om rosekaketoe , amazone en edelpapegaaien .
trouwens de andere 3 vogels zijn schoon bevonden

dus 6 negatief en 14 positief op het borna virus



Pagina : 1 2 3 4 5
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 188 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede