Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Tentoostellingen anders? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Tentoostellingen anders?
ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2004-10-23 - 10:54:12 send message to ParkietenPeter

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

In antwoord van johanblok in vogelarena.com/pcs/philboard_read.asp?id=1306
de volgende:

Waarom kunnen vogels niet thuis gekeurd worden net als bijv. aquaria.

- Is hier al eens over nagedacht?
- Is dit niet te realiseren?
- Welke andere sugegsties zijn er om de dieren minder stress te brengen?

Zo wordt e.e.a. wel minder publiekelijk, maar gaat het om te pronken of gaat het om de dieren?

Succes.
Peter wink ;)


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2004-10-23 - 15:20:53 send message to Daniel

Als ik eerlijk ben, houd ik helemaal niet van tentoonstellingen. De standaarden zijn zeer subjectief, het is een belasting voor onze vogels en ik vindt het beoordelen van onze vogels op kleur en tekening heel oppervlakkig.
Daarom doe ik dan ook niet mee met tentoonstellingen en houdt mijn vogels liever thuis en indien anderen hiervan willen meegenieten mogen ze ten alle tijden langskomen happy :).

Maar daarnaast vindt ik dat de mensen die wel van tentoonstellingen houden hiervoor de ruimte moeten krijgen


leekgloster
Website Member
Posts :249

Website Member
2004-10-23 - 15:31:57 send message to leekgloster

Als je vogels ruim van te voren gaat trainen zullen deze weinig last krijgen van stres.
Ik persoonlijk train ze al als de jongen bij de ouders weg kunnen zodat ze weten wat een tt kooi is.
Na een week gaan ze in de vlucht en circa 8 tot 10 weken voor de tt gaan ze weer de tt kooi in voor een week of drie.
Dan 3 dagen voor de tt de vogels wassen en dan opkooien.
Zul je zien dat je rustige vogels in de tt kooi hebt zitten.

Marcel


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2004-10-23 - 16:38:28 send message to rupicola


Ik ben ook geen voorstander(meer)van het tentoonstellen van mijn vogels.

Er zijn gelukkig een aantal shows waar het allemaal goed georganiseerd is en waar de gang van zaken goed in de gaten wordt gehouden.

Maar ik zie ook wel andere zaken gebeuren, waardoor ik een aantal bezwaren heb om met mijn vogels mee te doen aan een TT:


1) mijn vogels kunnen het gehele jaar naar buiten. In de gemiddelde TT ruimte is het te warm voor deze vogels en moeten ze dus een hele acclimatisatieperiode doorgaan, voordat ze weer naar buiten kunnen.

2) de standarisering van vogels is prachtig allemaal, maar wijkt in mijn visie teveel af van de wildvorm, bovendien zijn met name Zuid-Amerikaanse papegaaiachtigen van nature nogal divers in voorkomen en dit laat zich naar mijn mening niet of nauwelijks standariseren.

3) de mentaliteit van een deel van het publiek vind ik beneden alle peil!
Ik ga zonder mee te doen nog wel regelmatig kijken hier en daar, waarbij ik me bijzonder erger aan allerlei 'deskundigen' en andere wijsneuzen die met keurstokjes in kooien roeren of met het programmaboekje langs de tralies, de betreffende vogel een halve hartinfarct bezorgend, even weer strak zetten!
Afgezien hiervan zie ik ook vaak kinderen, die zich op enig moment gaan vervelen, langs de kooien rennen of de tijd doden met "vogeltje laten schrikken" Het ergste is dat niemand er wat van zegt.

4) Dan heb ik nog niet genoemd het roken in de TT ruimte.
Ja, het gebeurt nog steeds!

5) niet onbelangrijk zijn de risico's op overdracht van ziekten.


Misschien is het inderdaad een optie om een voorbeeld te nemen aan de aquariumwereld en de vogels te beoordelen in hun eigen vertrouwde omgeving.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2004-10-23 - 18:06:54 send message to tonnl

Een tussenvorm bestaat ook. De Haarlemse vogelvereniging heeft dit jaar ipv een tt een vogelshow gehouden. Expres wat eerder, eerste weekend oktober zodat diverse vogels nog terug naar buiten konden na de show.
In plaats van stellingen met tt-kooitjes waren er verschillende grote volières ingericht, met daarin vogels een beetje verdeeld per continent. Europese cultuur, Afrika, Australië, Azië en Amerika.
Verschillende parkieten werden geshowd in grote (ongeveer 2m3) kooien met veel conifeer en andere takken als decoratie. Een paar kleine kamervitrines waren ingericht voor enkelingen en een koppeltje bergastrildes.
De reacties van zowel leden als publiek was zeer positief. Minder vogels maar met veel meer ruimte per vogel.
Er waren geen prijzen aan verbonden, het ging gewoon om het uitdragen van de hobby.
De lokale cactusclub was uitgenodigd om de boel aan te kleden en een plaatselijke winkelier showde wat terraria met reptielen. Al met al zeer geslaagd weekend geweest.
Een foto-impressie is te zien op www.vogelvereniging.nl

Groeten, Ton.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2004-10-23 - 20:14:52 send message to ParkietenPeter

Ton,
In een woord - WOW.
Dit is denk ik inderdaad een aardige middenweg.
Heel mooi.

Dank je wel.
wink ;) Peter


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2004-10-24 - 19:01:06 send message to Daniel

Inderdaad wow, dit is een hele mooie middenweg.




Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 194 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede