Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > scheurtje in luchtzak Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : scheurtje in luchtzak
pana
Website Member
Posts :72

Website Member
2012-08-25 - 17:33:41 send message to pana

Eén van onze jonge rosé kaketoes is tijdens zijn oefenvluchten blijkbaar ergens tegenaan gebotst en heeft een scheurtje in luchtzak (vermoeden wij) Hierdoor zwelt zijn hals nogal op. Bij 2 verschillende vogelartsen telefonisch consult gevraagd : ofwel niets doen, zou uit zichzelf moeten verdwijnen ofwel ontsmetten /doorprikken / antibiotica geven. Zou een vaak voorkomend probleem zijn (bij alle jonge vogels) en inderdaad, na wat gegoogeld te hebben enkele foto's gevonden van erg opgezwollen duiven. Iemand die hiermee al enige ervaring heeft ?


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2012-08-25 - 18:00:49 send message to Antonia

Ik heb zoiets wel eens gezien bij een volwassen ara, die overigens al jaren af en toe een opgeblazen luchtzak, ging ook weer weg vanzelf. Ook als je daar zachtjes op drukt maar dat lijkt me niet goed.


Toridi
Website Member
Posts :17

Website Member
2012-08-25 - 18:16:58 send message to Toridi

Dit zal inderdaad zijn luchtzak zijn.
Ik heb dit jaren geleden gehad bij jonge valkparkieten. Jonge vogels in het blok hadden van de ene op de andere dag een enorm dikke hals.
Ik had het ook alleen bij valkparkieten en bij geen een andere vogel.
Ben naar de dierenarts gegaan en kreeg toen te horen dat dit de luchtzak was die kapot was, prikken kan inderdaad met bv. een naald van een spuit, zodat de lucht er ook uit kan.
Heb dit regelmatig geprobeerd maar eigenlijk altijd zonder succes, de dag erna is het weer hetzelfde. Ik heb denk ik ook geen enkel jong met dit verschijnsel kunnen redden.
Volgens de arts had dit geloof ik te maken met een vitaminegebrek.
Kreeg als advies van de dierenarts om een handopfokvoeding onder het eivoer te doen.
Dit heb ik datzelfde kweekseizoen gedaan, maar dit zal te kort zijn geweest om resultaten te zien.
Vervolgens heb ik dit nooit meer gedaan, maar ik heb ook nooit meer dit verschijnsel gehad.
Dus waar het aan ligt..? Ik weet het niet.


vogeltje1000
Website Member
Posts :309

Website Member
2012-08-26 - 11:06:26 send message to vogeltje1000

Dit is te verhelpen door een slangetje in de luchtzak te plaatsen zodat de luchtzak kan genezen.
Het slangetje wordt in de nek met een hechting vast gemaakt zodat de vogel er niet bij kan.
Dit kan wel 3 maanden nodig zijn.


parrotmaniak
Website Member
Posts :581

Website Member
2012-08-29 - 20:53:25 send message to parrotmaniak

ik heb het een keer gehad met een door de ouders geplukte jonge port lincoln
waarschijnlijk zat de wortel of schacht van een veer zo diep dat die in de luchtzak zat
ik heb met een injectienaald de nek weer vacum gezogen ,ik geloof 1 of 2 keer
en het gaatje is vanzelf weer dicht gegaan en de vogel is gewoon uitgevlogen


pana
Website Member
Posts :72

Website Member
2012-09-01 - 12:23:52 send message to pana

Bedankt voor de reacties. Inmiddels is hij "genezen"; We hebben in totaal een viertaal maal de lucht weggezogen. Hebben daarvoor een serum-naald gebruikt (maakt een iets groter gaatje dat zich niet zo snel opnieuw sluit). Hebben de vogel ook klein behuisd, zodat hij niet meer kon vliegen.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 136 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede