Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > eieren weg bij pyrrhura's Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : eieren weg bij pyrrhura's
ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2012-08-09 - 09:03:24 send message to ineznick

Al jaren heb ik een koppel pyrrhura perlata, de eerste 2 a 3 jaar heb ik er jongen mee gekweekt.
Afgelopen zaterdag hadden ze een ei gelegd. En toen ik gisteren aan het voeren was , was de pop ook uit het blok. Dus gelijk even gekeken hoeveel eieren er nu waren. Doe het blok open en wat denk je, geen ei te vinden!
Ik kon ook niet kijken of het ei misschien onder het zaagsel lag, want de pop is er gelijk weer bij.Er lagen ook geen kapotte eierschalen of zo.
Ik dacht bij mezelf, het gaat me toch niet weer gebeuren. Want vorig jaar hebben ze dit ook gedaan. De ene dag hadden ze 3 eieren en de dag erna 2 eieren. De dag erna was alles weg. Ik heb niks veranderd in de voliere, ook niet verplaatst.
Volgens mij heb ik ook geen muizen, ik kan er in ieder geval geen sporen van vinden. De man zit rustig buiten en gaat af en toe naar de pop toe om haar te voeren. Maar is verder de hele dag in de buitenvoliere. Kan iemand mij vertellen , wat hier mis gaat! Misschien ben ik er nu nog op tijd bij.
gr gerben


marti
Website Member
Posts :302

Website Member
2012-08-09 - 10:53:27 send message to marti

ik heb dit ook gehad met een koppel pyrrhura. Vervang het ei door een kunstei en zodra je het legsel compleet hebt en de pop goed broed leg je de echte eieren terug. Bij mij was het probleem toen opgelost. In mijn geval vrat de man de eieren op, nadat ze beschadigd waren geraakt doordat hij te veel in het blok zat te graven.. te broeds blijkbaar.. zodra de pop ging zitten was er geen probleem meer. Muizen lijkt mij erg onwaarschijnlijk.


ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2012-08-09 - 16:15:39 send message to ineznick

Zou het dat wezen ? Mijn man zit eigenlijk bijna nooit bij de pop in het blok. Maar ik kan het altijd proberen! In ieder geval bedankt voor je reactie.

gerben


svg123
Website Member
Posts :244

Website Member
2012-08-09 - 20:24:07 send message to svg123

Heb het dit jaar ook gehad met mijn koppel swiftparkieten, eerst 1 ei en de dag erna was deze weer weg. Zo is het al een paar keer gegaan dit jaar. Nu hebben ze uiteindelijk 4 eieren die zijn allemaal uitgekomen, jongen vliegen nu bijna uit. Waar het aan lag weet ik ook niet.


abmarcel
Website Member
Posts :62

Website Member
2012-08-10 - 12:17:52 send message to abmarcel

Hallo, ik heb dit probleem ook gehad bij een goed broedkoppel molinea's 4 jaar 2 goede broedrondes per jaar en in eens hetzelvde als Jou . Ik heb best veel bodembedekking uit het blok gehaald, zodat je de eieren altijd ziet liggen, en gestopt met. eivoer tot 1 dag voor uikomen v d eieren ( zo werden ze minder fel ) en vanaf toen deden ze het weer prima .gr marcel


ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2012-08-12 - 20:39:56 send message to ineznick

Hallo Marcel,

Gisteren een gedeelte van de bodembedekking uit het blok gehaald.
Vandaag zat er al weer een ei in. Nou moet ik er wel eerlijk bij zeggen , dat ik er niet veel vertrouwen in heb.
Ook het eivoer heb ik stop gezet. Ik wacht het wel af, als er weer nieuws is , meld ik het wel. Bedankt voor het meedenken.


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2012-08-12 - 21:39:43 send message to Ruben31

Verstoor je ze niet te veel??

Waarom zou je eivoerr stop zetten?
Vooral tijdens de kweek hebben ze dit hardt nodig.


abmarcel
Website Member
Posts :62

Website Member
2012-08-13 - 10:56:48 send message to abmarcel

Ik heb het zo ook als een tip van pyrrhura kweker gekregen, zogauw de jongen er zijn gewoon weer eivoer geven. Nu doen ze het weer als goed zoals voorgaande jaren en geef ze ook gewoon eivoer als ze eieren hebben (wel wat minder) bij mij heeft het geholpen. Hopelijk bij Jou ook ! Succes
Groeten marcel


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2012-08-13 - 17:06:34 send message to Ruben31

Ik geef mijn perlata koppel het hele jaar door eivoer.
Ze zitten puntgaaf in de veren.


ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2012-08-13 - 17:35:13 send message to ineznick

Zou kunnen dat ik ze te veel stoor , maar er is eigenlijk de laatste jaren weinig verandert hier .
De kinderen zijn groter geworden en zijn juist minder in de tuin. Ik zou zeggen ,dat het juist rustiger is geworden hier. Vandaag even gekeken, het ei ligt er nog steeds.
Ik wacht het wel af. Bedankt voor alle reacties!


ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2012-08-13 - 17:37:01 send message to ineznick

O, was ik vergeten. Vanaf vandaag hebben ze weer wat eivoer gehad. Dat deed ik eigenlijk altijd wel.
Het hele jaar door. Dus dat blijf ik ze gewoon door geven.


ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2012-08-16 - 03:00:44 send message to ineznick

Het blijkt wel te kloppen !Vandaag was het ei weer weg! Ik word er niet goed van!!! En nu ? Misschien dat het met de Bonte boeren te maken,die zitten in de voliere ernaast ?? Afrikanen en geluid ???


marti
Website Member
Posts :302

Website Member
2012-08-16 - 10:32:59 send message to marti

Dat eivoer verhaal geloof ik niet in.. je kunt net zo goed beargumenteren dat door te weinig eivoer ze eerder geneigd zullen zijn hun eigen eiren op te eten om het te kort aan eiwitten aan te vullen. Ik kweek al 15 jaar pyrrhura's en geef ook gewoon eivoer, ik heb ditzelfde probleem 1 keer eerder gehad en dat kwam door een gedragsprobleem bij de man zoals hierboven ook aangegeven(is een handopfok)
Een oorzaak zal moeilijk te achterhalen zijn. Je kunt beter nu het probleem voorlopig oplossen door de eieren te vervangen door kunsteieren. Als de pop dan broed kun je ze terugleggen en zie hoe het gaat. Je moet in ieder geval het patroon doorbreken. Als je nu steeds maar weer de eieren op laat eten, ben ik bang dat het gedrag straks niet meer af te leren valt.

nb. als de buren ze niet aanstaan broeden ze normaal gesproken helemaal niet. Ik kweek ze zelf naast lori's en aratinga's. dat geeft geen problemen..


ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2012-08-17 - 02:52:23 send message to ineznick

Dank je Marti,
als er weer eieren zijn , dan zal ik er kalkeieren voor in de plaats leggen.
Maar het rare van dit koppel is dat ze de eerste jaren wel hun eieren uitbroeden en vorig jaar begon dit gedrag.
Ik heb al diverse jonge pyrrhura's van dit koppel gehad.


marti
Website Member
Posts :302

Website Member
2012-08-17 - 08:29:48 send message to marti

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

ik heb zelf een bewezen kweekkoppel goudkaparatinga dat jaren probleemloos kweekte en de laatste twee jaar ineens de jongen bij het uitkomen afmaakte. Joost mag weten waarom. Uiteindelijk denk ik aan overdreven broedzorg, zodra ze begonnen te piepen in het ei werden ze eruit gepeld door de pop en dat overleefden ze niet. Ik heb het opgelost door de eieren in de broedmachine te leggen vlak voor het uitkomen en na het uitkomen weer onder het koppel. Ze worden dan probleemloos grootgebracht. De laatste ronde hebben ze het weer zelf helemaal goed gedaan. Wat dan de achterliggende oorzaak van het probleem is geweest kom je nooit achter... In al die jaren is er niets veranderd, niet qua buren, voeding , huisvesting etc


ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2012-08-17 - 10:33:14 send message to ineznick

Oke, lijkt erg op het probleem bij mijn koppel.
Ik hoop dat ze nog weer wat eieren gaan leggen, dan zal ik er kalkeieren onder doen. Het is weer afwachten. Bedankt weer voor de verdere informatie.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 260 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede