Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > vogels en reptielen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : vogels en reptielen
eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-07-22 - 22:23:44

genetica, is er bij de reptielen een geslachtgebonde mutatie bekent en dan in het bizonder bij de krokodillen aangezien de temperatuur hier het geslacht bepaalt kan ik het niet meer volgen als hier genetisch een verschil is houd dit in dat genetica niet voor alle dieren gelijk is ofzie ik nu iets over het hoofd


arjandaf
Website Member
Posts :980

Website Member
2012-07-22 - 22:37:42

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

of het is te laat dat ik de vraag ff niet op een rij krijg , maar ik zie de 2 dingen niet als gelijke dus = tempratuur invloed met als uitkomst het verschil (invloed op )van geslacht tegen over het stukje kleur mutatie niet .


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-07-22 - 23:06:57

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

zal het anders vragen bij reptielen bepaalt de temperatuur het geslacht van wat er uit het ei komt bij vogels praten we over geslachtsgebonden dit heeft niets met temperatuur te maken van buiten af maar is vast gelegt in het dna.

dus zijn er bv ino krokodillen[reptielen] of opaline,s of andere geslachtsgebonde mutatie,s bekent bij reptielen want volgens mijn lijk het niet mogelijk als het geslacht bepaalt word door de temperatuur van buiten af wat dus in houd dat hier de genetica niet gelijk is maar ik kan wat over het hoofd zien?


arjandaf
Website Member
Posts :980

Website Member
2012-07-22 - 23:26:15

ik denk dat je 2 factoren bij elkaar betrekt die niet bij elkaar te betrekken zijn .


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2012-07-22 - 23:49:36

Het feit dat de temperatuur van invloed is op het geslacht, heeft niets met de vererving of mutatie te maken.
Het geslacht wordt bepaald op het moment van de "versmelting" van de ei- en zaadcel. Er is ongetwijfeld een (bio)chemische reden voor, dat bij reptielen bij bepaalde temperaturen de x makkelijker koppelt aan een x dan aan een y (of andersom), maar dit geeft op zich, voor zover ik weet, geen wijziging in de erfelijke eigenschappen die op de betreffende x-en en y-en aanwezig zijn.

Overigens ken ik geen geslachtsgebonden reptielenmutaties. Volgens mij zijn de bekendste mutaties autosomaal rec. of autosomaal dom.

http://www.genetic-calculator.de/Calculator_EN.aspx


DirkD
Website Member
Posts :408

Website Member
2012-07-23 - 08:41:17

Eric:

Bij de mens en de meeste zoogdieren wordt het geslacht bepaald door de zaadcel (Y)
Bij vogels door de ei cel (W)
Bij reptielen en sommige amfibieën door de warmte of andere omgevingsomstandigheden
Ongewervelde en sommige vissen zijn in staat om beide geslachten aan te nemen.

Niet alle dieren beschikken over sekschromosomen(krokodillen hebben er geen) en het geslacht wordt meestal bepaald door het groei_vermogen van de cel.

Het geslacht wordt bepaald wanneer de geslachtsorganen zich ontwikkelen.
Bepaalde genen of omstandigheden zijn daar voor verantwoordelijk.

Mvg
Dirk


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2012-07-23 - 11:44:18

Bedankt Dirk...weer wat geleerd!wink ;)


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-07-23 - 12:31:37

ik ook wink ;)bedank


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-07-23 - 19:18:04

Maaaaaaaaaaaaar hoe zit het geslachtverbonden vererven bij planten dan ?



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 202 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede