Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Besluit houdende regels met betrekking tot houders van dieren Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3 4 5 6 7 8
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Besluit houdende regels met betrekking tot houders van dieren
KSB66
Website Member
Posts :18

Website Member
2012-06-14 - 23:20:24 send message to KSB66



ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2012-06-15 - 12:12:07 send message to ineznick

Wat ik er zo op uit kan maken , staat er dat jonge papegaaien bij de ouders moeten blijven totdat ze zelfstandig zijn. Dat lijkt mij niet meer dan normaal. Er zullen wel uitzonderingen zijn, de ouders stoppen met voeren of beginnen de jongen te plukken.
De mensen die het voor het geld doen , zullen dat blijven doen. Daar ben ik van overtuigd.Maar het mag wel wat meer aan banden gelegd worden, er wordt zoveel hand opfok papegaaien aangeboden!
Ik denk dat eerst de volwassen tamme papegaaien die te koop staan ,een goed tehuis moeten krijgen . Voordat er weer jonge tamme papegaaien te koop komen te staan. Maar ja , dat is niet de realiteit.


Vogelen
Website Member
Posts :506

Website Member
2012-06-15 - 13:51:34 send message to Vogelen

Wat ik er zo uit opmaken kan is dat de opstellers hiervan geen idee hebben hoevaak het mis gaat met natuurbroed bij de door hun opgenoemde soorten. Daarnaast ben ik van mening dat een natuurbroed papegaai die voor de huiskamer bestemd is enorm veel stress zal krijgen te verwerken, veel meer dan een deels handopfok vogel. Mijn ervaring is dat ze meestal ook niet zo tam worden als deels handopfok. Mijn voorkeur gaat altijd uit naar natuurbroed, echter vind ik deze regels wel erg kort door de bocht.


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2012-06-16 - 15:42:01 send message to wiechmann

ik ben helaas niet zo goed om dit soort droge stof te lezen .
maar het val me wel tegen dat er weinig reactie op kom en ik hoop een simpele uitleg voor mensen net als ik.


DirkD
Website Member
Posts :408

Website Member
2012-06-16 - 18:01:46 send message to DirkD

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Buiten
Het verbod op bezit van bepaalde diergeneeskundige middelen.
Onduidelijke normen voor huisvesting
Noodzakelijke interactie tussen mens EN soortgenoten.
Verplichting de vogel van geschikt eten en drinken te voorzien

Dat er voor papegaaiachtigen afhankelijk van de soort zal worden bepaald wanneer ze van de ouders mogen worden gescheiden. Volgens dit voorstel indien ze zelfstandig kunnen eten. Hierdoor wordt handopfok verboden.
De term broodfokker wordt hierin genoemd.

Mvg
Dirk


eabe80
Website Member
Posts :297

Website Member
2012-06-16 - 20:38:46 send message to eabe80

Persoonlijk ben ik voorstander van dat de ouders zelf de jongen grootbrengen. Mits alles goed gaat uiteraard.Als je moet ingrijpen dan moet dat.
Als je de kuikens weghaald om ze zelf groot te brengen en ze dan als handtam te verkopen ben je verkeerd bezig en in mijn ogen geen vogel liefhebber.
Ik denk dat men met deze nieuwe voorstellen de handel in vogels op de vrije markt aan banden wil leggen.
Tenminste zo denk ik erover.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2012-06-16 - 23:33:03 send message to Ton Koek

"Ingrijpen" gebeurt alleen omdat de eigenaar dat wil, met dierenwelzijn heeft dat weinig te maken. Bovendien is het in 9 van de 10 gevallen om commerciële redenen.

Als de oudervogels niet voeren of de jongen op een andere manier dood maken, zou je beter de oorzaak proberen weg te nemen. Door jongen te "redden" versterk je nooit een soort.


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2012-06-17 - 08:57:48 send message to wiechmann

quote
Door jongen te "redden" versterk je nooit een soort.



tom dit is een onzin .

dit is echt een opmerking van iemand die tegen handopfok is.

heb genoeg vogels gezien die handopfok zijn en veel groter van formaat zijn dan die door de ouders zijn grootgebracht.

maar zo krijgen we weer een discusie waar het in het bedoelde artikel niet over ga .
dus graag terug en een goed uitleg over wat dit wetsvoorstel voor onze hobby inhoud .
jammer dat daar weinig mensen reactie opgeven.


eabe80
Website Member
Posts :297

Website Member
2012-06-17 - 09:45:47 send message to eabe80

De oorzaak weghalen als de ouders niet voeren of de jongen doden is natuurlijk de beste oplossing. Maar als er al jongen zijn en het blijkt dat er dan een probleem is met voeren, dan zou je kunnen ingrijpen, dat bedoel ik, alleen dus in uiterste noodzaak.
Het met de handgrootbrengen puur voor het financieele gewin zou gewoon verboden moeten worden.
In de regio Amsterdam heb je ook een kweker,Dxxxx,
Deze brengt alle jonge vogels met de hand groot zegt hij. Maar als je ziet hoeveel klachten er zijn over zieke dieren die bij hem weg komen.
Ook hier puur financieel gewin, en wat belangrijk is voor de vogels zelf wordt niet aan gedacht.
Ik denk dat het nieuwe wetsvoorstel in dit soort zaken alleen maar goed is. Het voorstel geeft kans om bepaalde lieden in onze mooie hobby aan te pakken.


Dit bericht is door moderator Karel aangepast

Vogelen
Website Member
Posts :506

Website Member
2012-06-17 - 10:11:37 send message to Vogelen

Volgens mij betekend dit dat alleen natuurbroed nog is toegestaan. Duidelijk bedacht door mensen die nog nooit een papegaai gekweekt hebben. Ton, ik begrijp het verband niet tussen handopfok en ziektes. Lijkt me onzin. Daarnaast kan ik me niet voorstellen dat er veel mensen zijn die voor de fun papegaaien vanaf dag 1 groot brengen. Weet je wel hoeveel werk dit is? Papegaaien kweken gaat als volgt: Het koppel klikt niet. Er komen nooit eieren. Eieren zijn onbevrucht. Eieren worden niet goed bebroed. Eieren komen nooit uit. Eieren worden gesloopt. Jongen worden niet gevoerd. Jongen worden te weinig gevoerd. Jongen worden gemolestreerd. Ringen worden van de pootjes gesloopt. Jongen worden geplukt. En ga zo maar door. Vaak gaat het ook prima, sommige koppels gaan het echter nooit goed doen. Dan is handopfok de enige optie. Het is wel erg makkelijk om te zeggen, oorzaak wegnemen. Dan moet deze wel bekend zijn en/of wel bestaan. Mijns inziens begint alles met een gezond en getest bestand. Maar dat garandeerd niks.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2012-06-17 - 10:18:18 send message to Ton Koek

quote
sommige koppels gaan het echter nooit goed doen. Dan is handopfok de enige optie.
De enige optie voor wat? Waarom zou je jongen willen van vogels die hun jongen niet grootbrengen?


broto
Website Member
Posts :1195

Website Member
2012-06-17 - 10:28:23 send message to broto

quote
Papegaaien kweken gaat als volgt: Het koppel klikt niet. Er komen nooit eieren. Eieren zijn onbevrucht. Eieren worden niet goed bebroed. Eieren komen nooit uit. Eieren worden gesloopt. Jongen worden niet gevoerd. Jongen worden te weinig gevoerd. Jongen worden gemolestreerd. Ringen worden van de pootjes gesloopt. Jongen worden geplukt. En ga zo maar door. Vaak gaat het ook prima, sommige koppels gaan het echter nooit goed doen. Dan is handopfok de enige optie.


Je wel eens afgevraagd waarom ze dit doen ??
Je zou eens kunnen proberen achter de oorzaak van dit alles te komen, dan alles maar voor lief aan te nemen.


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2012-06-17 - 10:46:06 send message to Daniel

quote
Vaak gaat het ook prima, sommige koppels gaan het echter nooit goed doen.


Dat ligt toch echt aan de kwekers zelf. Iedere soort is te kweken. Het is alleen aan de kweker om erachter te komen hoe. En als het fout gaat ga je op zoek naar een oplossing. Dat er bij zeer zeldzame soorten gezocht wordt naar handopfok geen probleem (bijvoorbeeld bij spix's ara's of kakapo's), maar voor het meerendeel van de kwekers is handopfok de vogelversie van het gebruiken van een spiekbriefje bij een tentamen.


DirkD
Website Member
Posts :408

Website Member
2012-06-17 - 10:55:45 send message to DirkD

De eerste vorm van immuniteit wordt meegegeven in het ei.
Een tweede ingebouwd systeem neemt over net voor de vogels het nest verlaten.
Een derde zijn de antistoffen die door de oudervogels worden meegegeven op het moment dat de uitwisseling tussen de twee vorige gebeurd en de vogel op zijn zwakst is.

Zo kunnen eventuele pleegouders een immuunsysteem versterken (of verzwakken). Een handopfok niet.

Ook het materiaal dat hiervoor gebruikt wordt is in sommige gevallen een verspreider van ziekten waartegen de kuikens door het ontbreken van een oudervogel met een goedwerkend immuunsysteem geen verweer hebben, en deze dus ook later niet kunnen meegeven. Wordt dan meestal vervangen door een antibioticum.

Ik kan wel geloven dat de interactie tussen vogel en mens beter is indien deze met liefde en kennis van zaken met de hand wordt grootgebracht.
Hoeveel vogels je op deze manier kan opvoeden?

De beste selectie gebeurd in de natuur. Daar moeten vogels zelf voor beschutting, eten en inwendige weerstand zorgen.
Indien dit ontbreekt is er voor de soort geen toekomst.

Mvg
Dirk


kaapsen
Website Member
Posts :213

Website Member
2012-06-17 - 12:08:15 send message to kaapsen

Dag vogelen,iets begrijp ik niet in jouw uitleg en redenering,wat heeft het plukken van de jongen te maken met het niet klikken of grootbrengen ?

Graag een uitleg hierover indien mogelijk.

Gr Kees.


kaapsen
Website Member
Posts :213

Website Member
2012-06-17 - 12:08:23 send message to kaapsen

Dag vogelen,iets begrijp ik niet in jouw uitleg en redenering,wat heeft het plukken van de jongen te maken met het niet klikken of grootbrengen ?

Graag een uitleg hierover indien mogelijk.

Gr Kees.



Pagina : 1 2 3 4 5 6 7 8
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 200 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede