Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > geslachtsonderscheid lutino bourkes Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : geslachtsonderscheid lutino bourkes
Frankies
Website Member
Posts :162

Website Member
2012-05-21 - 21:07:48 send message to Frankies

Ik heb sinds vorig jaar een koppel bourke :
Wildkleur x Roze (ik weet niet van welke ouders de vogels zijn)
Vorig jaar 3 wildkleur jongen. Dit jaar eerste nestje weer 3 wildkleur en 1 lutino.
Klopt het dan dat de man split lutino moet zijn ?
Ik zou volgend jaar het jong dan tegen de vader willen koppelen als het een pop is.
Kan ik het geslacht snel bepalen of moet het dan via DNA ?
Of hoe kan ik het geslacht bepalen ?
Dank voor uw reacties


popke veenstra
Website Member
Posts :68

Website Member
2012-05-21 - 21:45:36 send message to popke veenstra

De wilkkleur moet de man zijn, omdat bij bourkes alleen de man split kan zijn.
Alle mannen zullen door de pop sowieso split voor roze worden.
Die lutino is vrijwel zeker een pop.


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-05-22 - 00:39:58 send message to eric 008

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

de lutino tegen woordig ino is een pop tegen de vader zetten is inteelt wat je niet moet doen beter is met iemandeen wildkleur kanssplit te ruilen en een onverwante wildkleur kanssplit ino anders ben je een prutser en geen kweker.


DirkD
Website Member
Posts :408

Website Member
2012-05-22 - 17:46:06 send message to DirkD

Hallo eric:

Is vader op dochter of zoon op moeder altijd
prutsen?

Mvg
Dirk


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-05-22 - 17:57:14 send message to eric 008

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

hoi dirk

in prenciepe wel.
specaliste kunnen het nog eens doen maar dan weten ze wat er in zit en meestal heeft het met een nieuwe mutatie te maken als het gedaan word .
in dit geval is het in mij ogen absoluut niet meer nodig omdat er genoeg onverwante ino,s zijn en we met een beginnende kweker te maken hebben is het al helemaal niet de weg om te volgen goed begin is het halve werk.

m.v.sport groet eric


DirkD
Website Member
Posts :408

Website Member
2012-05-22 - 18:10:30 send message to DirkD

Voor beginnende liefhebbers inderdaad af te raden maar als kweker ben je volgens mij wel verplicht om na te gaan welke positieve en negatieve eigenschappen je kweekvogels dragen.

Mvg
Dirk


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2012-05-22 - 20:05:33 send message to Rik

Helemaal mee eens.

Van onnodig verwant kweken krijg ik spontaan overal jeuk. Bovendien weet je nooit 100% zeker of de ouders ook al uit verwante koppels komen.

Ook al hebben de vogels allemaal positieve punten en krijg je gegarandeerd een strikkie op de TT, doe mij maar een wat minder TT-waardig jong uit een 100% onverwant koppel.


DirkD
Website Member
Posts :408

Website Member
2012-05-22 - 20:34:09 send message to DirkD

Ik heb ooit enkele honderden km gereisd om dan bij een kop koffie te vernemen dat de vogels waarvoor ik een bijpassend onverwant koppel kocht dezelfde afstamming hadden.
Mvg
Dirk


Frankies
Website Member
Posts :162

Website Member
2012-05-22 - 21:01:03 send message to Frankies

OK, jong tegen vader zetten, niet doen dus, maar ik dacht dat dit zeer veel gebeurde, niet zus broer, maar ouders tegen jong kon dacht ik.
Maar ok, dan niet.

Maar ik mag dus eigenlijk wel zeker zijn dat het een pop is ? Of kan het toch ook een man is. Kwestie van misschien dan nu al op zoek te gaan naar een geschikte partner voor volgend jaar.

Bedankt voor de vele reacties


DirkD
Website Member
Posts :408

Website Member
2012-05-22 - 21:39:36 send message to DirkD

Indien je lutino wil kweken zou ik de man ontkoppelen en voor hem een lutinopop zoeken.

Mvg
Dirk


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-05-23 - 00:05:15 send message to eric 008

hoi dirk
ik weet dat je hier een punt heb als je gericht voor 93 pt wil kweken en dit ook wil vast houden maar wat in de kweker zijn ogen negatief is omdat het niet gevraagd word wil niet zeggen dat het voor de vogel negatief is kijk maar eens in bepaalde dorpen wat er gebeurd als de lijnen te dicht op elkaar zitten in de familie,s.in volendam kunnen ze allemaal zingenwink ;)

de verassing van het kweken is weg je zult bij mijn weinig eenheid zien.
ik zal niet zeggen dat ik het nooit zal doen maar als het niet nodig is doe ik er met selectie er maar een paar jaar langer over om goede vogels te kweken .

m.v.sport groet eric


Frankies
Website Member
Posts :162

Website Member
2012-05-23 - 20:07:08 send message to Frankies

Hallo
Nogmaals bedankt voor de reacties, maar de meeste reacties gaan nu over het al dan niet binnen zelfde bloedlijnen kweken.

Mijn belangrijkste vraag is nog niet beantwoord : kan ik uiterlijk zien of het een man of pop is ? Of vanaf welke leeftijd kan ik het zien ? Of moet ik toch dna sexen ?

Bedankt
Dimitri


DirkD
Website Member
Posts :408

Website Member
2012-05-23 - 21:55:58 send message to DirkD

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Lutino is een geslachtsgebonden vererving.
Om een lutino man te kunnen kweken moet de pop lutino zijn en de moet de man minimum split voor lutino zijn.

Indien de pop geen lutino is kunnen er enkel lutino poppen geboren worden. 100% bij een lutino man en bij elk bevrucht ei 50% bij een split lutino man.
Een pop kan nooit split zijn.

Daarom zou ik de opaline pop en de split lutino man ontkoppelen en een onverwante lutino pop zoeken voor de splitman. Dan kweek je zowel lutino mannen als poppen en ben je zeker dat elke man split is voor lutino.

Mvg
Dirk


Frankies
Website Member
Posts :162

Website Member
2012-05-23 - 22:10:13 send message to Frankies

Hallo Dirk
Nu is het duidelijk, dan probeer ik mijn lutino pop te ruilen voor een andere lutino pop. Ofwel probeer ik een split man en een andere lutino pop te kopen zodat ik 2 koppels kan inzetten volgend jaar.
Bedankt


DirkD
Website Member
Posts :408

Website Member
2012-05-23 - 22:24:44 send message to DirkD

Indien je de lutino pop aanhoud kunnen de jongen uit deze pop geboren niet als onverwant worden aanzien tov de jongen die zullen geboren worden uit de split man ( vader van dit jong) .
Indien de lutino pop en de split man die je wenst te kopen uit hetzelfde nest komen zeker niet.
Mvg
Dirk


DirkD
Website Member
Posts :408

Website Member
2012-05-23 - 22:31:52 send message to DirkD

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Eric:
Persoonlijk heb ik nog nooit aan een tentoonstelling meegedaan .
Om te weten welke eigenschappen of gebreken je vogels vertonen kan men volgens mij niet buiten testkoppels. Vogels kunnen gebreken recessief uitdragen waardoor op termijn ganse bestanden met de negatieve eigenschap zijn aangetast.

Onverwant is onbestaand zeker bij selectiekweek. De mogelijkheid bestaat dat er enkel op één eigenschap is geselecteerd en belangrijke zaken zoals vruchtbaarheid, zorg voor de jongen en natuurlijke weerstand uit het oog worden verloren.

De balans trachten te vinden tussen deze eigenschappen is het mooie aan kweken en als dit kan met een vogel die 93 pt speelt.

Mvg
Dirk



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 216 bezoekers op de site, waarvan 9 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede