Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Advies gevraagd betreft indeling voliere Pyrrhura's Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Advies gevraagd betreft indeling voliere Pyrrhura's
Rimo73
Website Member
Posts :131

Website Member
2012-04-09 - 19:50:23 send message to Rimo73

Hallo,

Ik was al begonnen met de opbouw van mijn voliere,maar zit even vast,kom even niet meer verder.
In eerste instantie wilde ik dus 2 koppels Pyrrhura's houden in 2 vluchten naast elkaar zonder nachthokken,maar ik wil nu toch graag een nachthok hebben voor de Pyrrhura's.
Nu zat ik te denken om in elke vlucht een dicht gedeelte te maken van 70cm breed 170cm lang en 190cm hoog.
In het eerste gedeelte wil ik dan een deur maken naar de voliere en een binnenhok voor de vogels van 60cm breed 180cm hoog en 100cm diep.
Het broedblok moet ook binnen komen,moet alleen nog wat ideeën hebben hoe ik dat eventueel ga doen.
Ik heb even een foto bijgevoegd hoe ik het ongeveer wil gaan doen.

Graag zou ik wat advies willen hebben en eventueel wat tips,want nogmaals,ik kom er even niet meer uit.



Richard


gerrit1950
Website Member
Posts :785

Website Member
2012-04-09 - 22:08:57 send message to gerrit1950

Richard,

ik zou de voli netjes in twee verdelen. met een toegangsluis van 80 op 80 vlak in het midden frontaal.
Een vierkant sluis met links en rechts toegang tot de 2 voli's. Rechtvoor een dichte wand met een plank in beid voli's waarop de nestkast staat die jekan inspecteren vanuit de sluis.Onder die plank kan je ook openingen maken voor het voederen.

Die plank is dus zo'n 40 breed in elke voli. hier kan je naar believen een wand plaatsen voor een binnenhok dus van hoek sluis naar achterwand (2x)


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2012-04-10 - 01:38:43 send message to Ton Koek

Een nachthok hoeft ook zeker niet zo hoog te zijn, 60 of 70 cm is ook al voldoende. Eronder hou je dan gewoon de volières in beeld.


Rimo73
Website Member
Posts :131

Website Member
2012-04-10 - 07:16:22 send message to Rimo73

Hartelijk dank voor de reacties en het meedenken,want zelf loop ik even vast namelijk.

Gerrit,ik heb je idee een beetje door,maar nog niet helemaal.
Het gaat je zeker niet lukken om dit uit te tekenen?
Je hebt het over een sluit in het midden van de voliere van 80x80,met naar elke vlucht een deur van gaas.
Vanaf die 80cm,dus 90cm naar achteren voor het dichte gedeelte?
Het probleem is,dt ik precies in het midden van de voliere staanders heb staan,of ik moet alles weer gaan omgooien.Die sluis is me wel duidelijk van 80x80,maar dan ben ik het even kwijt wat betreft het dichte gedeelte.

Ton,
Je hebt inderdaad gelijk dat een nachthok niet helemaal tot aan de grond hoeft te komen,maar 90cm hoog is meestal wel voldoende.
Daarom heb ik ook zitten denken om een bekisting te maken van zeg maar 90x90x90 of iets in die richting en daar een nachthok van te maken.
Maar een groot nachthok helemaal van boven naar beneden bied net wat meer mogelijkheden en ruimte,ook voor de eventuele jongen.

Groeten,
Richard


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2012-04-10 - 13:32:11 send message to Ton Koek

Mijn ervaring is dat in een nachthok alle vogels zo hoog mogelijk slapen, ik heb ze nog nooit in het nachthok op de bodem gezien.
Maar, ik heb geen pyrrhura's.


Rimo73
Website Member
Posts :131

Website Member
2012-04-10 - 13:44:54 send message to Rimo73

Daar heb je helemaal gelijk in Ton.
Tot aan de grond is meer gemaak voor mezelf,zodat ik dan daarbinnen een hok kan maken.
Maar een nachthok van bovenin van zeg maar 60 of 70cm hoog zal ook voldoende zijn.
Alleen lijkt het mij ook makkelijk om de vogels in het nachthok te voeren.
Ik ben er echt nog niet uit,heb wel 1000 ideeen,maar er komt niets uit wink :)
Ik ga beginnen met 1 koppel,dus alles hoeft nog niet klaar voor 2 koppels,maar als ik een 2e koppel aanschaf moet ik natuurlijk ook niet de hele voliere gaan verbouwen.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2012-04-10 - 22:29:38 send message to Ton Koek

Ik zou dan ook één ruimte afmaken en daarna op je gemak lekker puzzelen hoe je de rest doet.
Even een waarschuwing; binnen 2 jaar ga je al aan uitbreiding denken, zo gaat het altijd... happy :)


Ramon
Website Member
Posts :476

Website Member
2012-04-11 - 08:33:36 send message to Ramon

Waarom de voliere niet in de lengte in tweën delen. Zo heb je vluchten van 85 cm. breed. Maak je tegen de korte dichte achterwand je inloopgang van 80 x 170 cm. met nachthokken van 85 x 120 cm. en twee buitenvluchten van 85 x 200 cm. Zo hou je het volledige zich op beide buitenvluchten en heb je ruime binnenhokken. Daarnaast kun je het zo maken dat je via de loopgang in de volieres kunt komen zonder het risico dat de vogels weg kunnen vliegen.

Groeten, Ben




Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2012-04-11 - 08:49:32 send message to Rik

Persoonlijk zou ik er gewoon één vlucht van maken met een ruim nachthok achterin.

Daar kun je mooi je voer in kwijt en een extra hok neerzetten voor de jongen.

Als je twee vluchten hebt moet je ook extra ruimte creeëren voor de jongen. Zo blijf je bezig. Mijn advies: één vlucht met één heel mooi koppel pyrrhura's.


ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2012-04-11 - 10:38:56 send message to ineznick

Je kunt de jongen gewoon een hele tijd bij de ouders laten zitten , geen probleem bij pyrrhura's.
Heb ze wel eens meer dan een half jaar bij de ouders laten zitten, dat ging heel goed.
Ik denk eerst 1 voliere klaar maken voor gebruik en later op je gemak de andere 2 maken. Want als je er 1 voliere van maakt, weet ik nu al zeker dat je volgend jaar weer een voliere bij wilt zetten. Asl je 1 koppeltje pyrrhura's hebt, wil je er gauw nog wel een koppel van. Het zijn geweldige vogels!! Nadeel van meerdere koppels naast elkaar, dan maken ze wel wat meer lawaai.
Succes ermee , het ziet er nu al mooi uit!

Gr gerben


Ramon
Website Member
Posts :476

Website Member
2012-04-11 - 12:16:53 send message to Ramon

Jonge pyrrhura's kunnen zonder problemen bij de ouders in de vlucht blijven. Daar heb je geen aparte ruimte voor nodig.

Groeten, Ben


Rimo73
Website Member
Posts :131

Website Member
2012-04-11 - 15:22:02 send message to Rimo73

Ik ben eruit wat ik ga doen.
In eerste instantie maak ik aan de linkerkant een binnenhok van 170x180,daar maak ik dan een nachthok in voor 1 koppel.
De buitenvoliere laat ik in eerste instantie ook als 1 geheel.
Als ik later eventueel nog een koppel aanschaf,dan kan ik binnen nog een nachthok maken en eventueel de voliere in de lengte doormidden delen,dus 2 vluchten van 80x220.
Of ik kan de buitenvoliere zo houden en dan de koppels om de dag of halve dag apart naar buiten.
Maar ik ga toch eerst beginnen met 1 koppel Pyrrhura's.
Ook heb ik dan ruimte genoeg buiten voor het koppel en binnen in het nachthok.
Eventueel kan ik in het binnenhok nog een broedkooi plaatsen voor wat anders wat ik dan toch niet naar buiten hoef te doen.
Ik heb me voorgenomen om rustig aan te beginnen.

Groeten,
Richard


Rimo73
Website Member
Posts :131

Website Member
2012-04-12 - 20:11:20 send message to Rimo73

Vandaag hout geregeld,was een actie,20%korting,altijd lekker.
Nu ga ik aan de linkerkant dus een hok maken,de achterkant en linkerzijkant zijn al dicht met rabatdelen,de rechterkant en voorkant worden ook dicht gemaakt met rabatdelen.
Aan de voorkant maak ik links een deur met balkjes en rabatdelen.
Binnen in het hok heb ik stroom voor verlichting.
Nu vraag ik me af wat ik op het dak moet maken van het binnenhok??
Op de voliere wil ik transparante polyester golfplaten leggen,lichtdoorlatend dus.
Maar het binnenhok wil ik dicht hebben.
Zal ik daar gewoon ook dezelfde golfplaten op leggen met aan de binnenkant een plafond van een plaat OSB van 9mm ofzo.
Of gewoon zwarte bitumen golfplaten op het dak van het binnenhok,of alles,dus ook de voliere met zwarte bitumen golfplaten?

Zou graag wat advies willen hebben.

Hartelijk dank alvast voor het meedenken.

Richard


gerrit1950
Website Member
Posts :785

Website Member
2012-04-13 - 22:35:30 send message to gerrit1950

bij gebrek aan tijd nog geen schets kunnen maken sorry, komt nog wel


gerrit1950
Website Member
Posts :785

Website Member
2012-04-14 - 22:06:43 send message to gerrit1950

mail me even Richard, dan kan ik de pdf doorsturen. Ik krijg hem hier niet geplaatst

gerrit.kerckhove@pandora.be


Rimo73
Website Member
Posts :131

Website Member
2012-04-14 - 22:15:13 send message to Rimo73

Hallo Gerrit,

Ik ziet nu net weer jou reactie.
In mijn andere topic heb ik een update geplaatst met foto's hoe het tot nu toe is geworden,ik was dus alweer verder gegaan.
Maar ik mail je even wink :)



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 170 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede