Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > grijsgroen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
volgende >>>


Auteur Onderwerp : grijsgroen
eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-03-10 - 08:54:06

grijsgroen vererft bij de meeste soorten dominant op een paar uizonderingen na die vererven REC.

als genetica voor alles het zelfde is zijn dit dan niet twee verschillende mutanten?

m.v.g eric


arjandaf
Website Member
Posts :980

Website Member
2012-03-10 - 21:45:30

over welke soort vogel heb je het nu eric.. grijsgroen ???


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-03-10 - 23:02:33

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

alle vogelsoorten waar grijsgroen als veermutatie is ontstaan en dat is bij de meeste soorten dominant vererven maar er zijn een paar soorten waar onder bv. de grijsgroene elegant die REC vererf.

de vraag is of het de zelfde mutant betreft want normaal gesproken is genetica gelijk ?

zo ja hoe komt het dat het dan anders vererft?

m.v.g eric


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2012-03-10 - 23:42:43

Wat versta je precies onder grijsgroen, Eric? Ik bedoel, is wat men grijsgroen noemt bij de ene soort wel dezelfde mutatie als bij een andere?

Is "grijsgroen" daarom dus niet een werktitel die nog kan worden aangepast, zodra men precies weet hoe deze ontstaat?


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-03-11 - 09:29:51

daar heb je een punt karel maar grijsgroen is al wel onderzocht na mijn weten. en als er dan een soort bijkomt die rec vererft dan weet je dat het genetisch al verschilt met de dominante vorm. dan kan ook de naam ineens verandere van de zelfde mutant naar grijs als men er een combinatie vogel van maken over blauw .dat kan dan leuk staan in een rasstandaard maar gentisch klop het van geen kant .hier mee benoem je de mutant ineens met een fantasienaam van wat men ziet maar het is en blijf een grijsgroene want genetisch verander er niets.

m.v.g eric


arjandaf
Website Member
Posts :980

Website Member
2012-03-11 - 13:01:48

benoem nou eens duidelijk soorten die ook daadwerkelijk *grijsgroen* genoemd worden , ik kom op 0 soorten met die naam in een mutatie


mreyder
Website Member
Posts :607

Website Member
2012-03-11 - 13:33:13

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Enkele benoemen? OK: grijsgroene Halsband, grijsgroene Pruimekop, grijsgroene Roodrug, grijsgroene Alexander (recessief). En vwb bv Grijs als "fantasienaam": ik heb 32 jaar vogels en ben nog steeds niet gewend aan die "nieuwe" benamingen (door oa Mutavi geintroduceerd). Ik heb nog steeds moeite om te onthouden wat er met Pallid bedoelt wordt. Isabel mag als naam niet meer omdat dit een naam is die voor combinatiemutant bij Kanaries gebruikt mag worden als ik goed geinformeerd ben, maar bij kromsnavels mag je niet meer van Mauve spreken maar moet je het over DDblauw hebben. Voor mij moeilijk te bevatten. Heb 30 jaar Neophema's gekweekt, bij Bourke had je Geel (ook Pastel genoemd), isabel en fallow. Nu hebben ze het over bronzefallow, palefallow en Joost mag weten wat nog meer. Ik kan niet onthouden wat nu de gele van vroeger is en wat nu de isabel. Misschien de leeftijd (hoewel ik pas 41 ben...). Albino was gewoon een combinatievogel van lutino en blauw, iedereen wist dit en iedereen weet dit nog steeds. Net als Rubino: combinatievogel van Lutino en Rood (bij Rosella's) of Roze (bij Bourke) (ja ik weet het, mag ook niet meer, ik moet over Opaline spreken). Ben maar met de Neophema's gestopt.

Om nog even op de Grijsgroenen terug te komen: wat maakt het je als kweker nu uit of 2 grijsgroene mutanten die verschillend vererven door dezelfde of door verschillende mechanismen veroorzaakt worden? Feit is, dat het fenotypisch grijsgroenen zijn EN je weet hoe ze vererven. Het gaat dus om 2 verschillende mutanten... Da's het belangrijkste om (mijns inziens tenminste!) te weten. Net zoals bv bij Splendids vroeger: er was een recessief verervende en een geslachtsgebonden verervende Lutinomutatie, dat is ook zo bij de Pruimekoppen. Da's belangrijk om te weten. En hoe dat kleine clubje vederdeskundigen de mutant nu noemt? Is in mijn ogen minder belangrijk.


Neophemagek
Website Member
Posts :204

Website Member
2012-03-11 - 15:41:09

De fout die hier gemaakt wordt is dat de Grijsfactor als Grijsgroen wordt beschreven.
De grijsfactor samen met de groene vogel wordt dan GrijsGroen genoemt, het is tenslotte een combinatie uit Grijs en groen.




eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-03-11 - 16:43:25

en frans grijs is een combinatie van blauw en grijsfactor zonder blauw geen grijs !


Neophemagek
Website Member
Posts :204

Website Member
2012-03-11 - 16:53:23

De grijsfactor heeft niets met blauw te maken.
De grijsfactor berust op een reorganisatie van de inwendige structuur van de baarden waarbij de sponszone en de medulla niet als zodanig meer herkenbaar zijn. Er vindt daardoor geen interferentie van blauw licht plaats.
Hierdoor nemen wij de kleur Grijs waar.

Dus samengevat de grijsfactor is goed waarneembaar in de veervelden die wij als blauw waarnemen.


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-03-11 - 17:18:26

en hoe worden ze benoemd in de standaard !


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-03-11 - 17:31:30

en hoe zit het met deze mutatie lekker verhelderend veel het zelfde benoemen

Grijs:
Een totale reductie van het phaeomelanine noemen we grijs. Het phaeomelanine is volledig verdwenen uit de bevedering terwijl het eumelanine ongemoeid blijft. Deze mutatie is alleen herkenbaar bij vogelsoorten die van nature beide vormen van melanine bezitten. Afhankelijk van de oxidatiegraad van het eumelanine blijven in de grijs mutant alleen zwartgrijs en donkerbruintinten zichtbaar. De tinten van roodbruin tot geelachtig créme zijn dan verdwenen. Voor zover bekend vererft deze mutatie bij alle soorten autosomaal recessief.





Neophemagek
Website Member
Posts :204

Website Member
2012-03-11 - 18:30:04

Nu ben je appels met eieren aan het vergelijken.
Het stuk wat je geplakt heb komt volgens mij van de cultuur vogels af.
Daar lijkt alles wel anders te zijn.
benamingen ed. zijn ook geheel anders.
Bv wat ze bij de parkieten cinnamon noemen, noemen ze bij cultuur bruin.
de donker factor blijkt helemaal geen donkerfactor te zijn bij de cultuur, maar juist melanistic
Daarnaast zijn er nog vele standaarden waar veel fouten in staan.
Die kunnen er allemaal uitgehaald worden door iemand die daar veel tijd voor heeft.
Ik weet dus niet hoe jij met je tijd zit.
pas ze allemaal ff aan stuur het naar de juiste instantie en die kunnen er weer verder mee aan de slag.
Heb jij er geen tijd voor, dan zal je moeten wachten tot iemand anders dat gaat doen.
Wat ik wel weet is dat iedere standaard door liefhebbers met de beste bedoelingen zijn samen gesteld, want ook keurmeesters zijn tenslotte ook maar gewoon liefhebbers die een thuis en misschien zelfs nog werk hebben.
Wat ik ook weet is dat iedere standaard democratisch is samengesteld.
Naast de wetenschappelijke feiten heeft de stem van de meerderheid gegolden.

Het rijtje in de standaard van de Neophema is als volgt.

Grijs Groen
Grijs aqua
Grijs turquoise
En ja daar hebben we hem volgens de meerderheid moest de combinatie vogels van Grijs blauw, grijs genoemd worden.
En dat was om de zelfde rede als albino.


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-03-11 - 18:58:51

kijk nu komen we ergens en volgens een zeer wijs man is genetica voor alles het zelfde. al blijf ik zoeken naar hiaten .en alles je eenheid wil in de benoeming van de mutatie,s tellen deze cultuur vogels ook mee dus hier wijs ik je op een zelfde benoeming voor totaal iets anders .en ja ik heb het even geleend van.
flora%20en%20fauna/Avifauna/Kleurmutaties.htm
waar jij meestal alles kopiert van mutavie wink ;)

m.v.g eric


Neophemagek
Website Member
Posts :204

Website Member
2012-03-11 - 20:01:01

Whahahaaha ik blijf met je lachen Eric.
Kopieer gedrag zie ik bij jou maar genoeg.
Ik hoef niet verder te roepen waar komt de mutatie pannekoek vandaan.laugh :Dlaugh :D

Maar goed ik had me voorgenomen volwassen in deze discussie te gaan en niet te persoonlijk te worden.

Nu lees je weer maar een deel wat ik geschreven heb, dus niet gekopieerd.laugh :D
en ja genetica geld voor alles het zelfde.

Dat heb je goed begrepen van die wijs man.
Zoeken naar hiate is net de never ending story
Soms denk je het gevonden te hebben, en dan is het toch net weer niet, dus een ilussie armer.

Eric aleen maar roepen wat er allemaal niet klopt is zo makkelijk.
Benut de tijd goed veranderd de fouten in alle standaarden.
Stuur ze naar de bond, en als ze er dan over een jaar er nog in staan, mag je gaan roepen ZE HEBBEN ER NIETS MEE GEDAAN!!!!!!!

Maar goed terug op jou vraag.
Grijsgroen vererft dominant.
Als het niet dominant vererft kan het dan grijsgroen heten.

Mijn antwoord
liever niet,maar we kennen toch ook twee ino`s.


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-03-11 - 20:40:09

kijk frans lezen van een vraag is schijnbaar moelijk voor je.

grijsgroen vererft bij de meeste soorten dominant op een paar uizonderingen na die vererven REC.

als genetica voor alles het zelfde is zijn dit dan niet twee verschillende mutanten?

dit kun je met ja of nee beantwoorden en eventueel onderbouwen waarom nee of waarom ja simpele vraag die jij zelfs verkeerd lees .

en heb je soms een copy rechte op het woord pannekoek want dan zal ik het veranderen in tomaten soep ik doe daar niet moeilijk over



Pagina : 1 2 3
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 182 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede