Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > hoe vererft albino Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
volgende >>>


Auteur Onderwerp : hoe vererft albino
eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-03-09 - 20:27:22

hoe vererft albino ik bedoel hier niet de ino,blauwen mee want dat is een cominatie vogel .

m.v.g eric


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-03-09 - 21:47:43

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

albino vererft altijd bij alle dieren autosomaal Rec!
een ino,blauw geslachts gebonden hoe kan het dat dit als de zelfde mutant word gezien in de vogel wereld als het om de witte buiten kant gaat weet ik nog wel een manier om ze te kweken zonder blauw wat alleen ook weer anders vererft als de bovenste twee manieren van vererven ,maar dat terzijde .
word deze mutant alleen op een hoop gegooit voor de rasstandaard ?

genetisch zijn het twee verschillende mutante


Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2012-03-09 - 23:35:19

Albino is een fenotype. Ino Blauw een genotype. De ino bij bijvoorbeeld een Merel is fenotypisch een Albino. Bij een Grasparkiet is dit fenotypisch een gele vogel.

Groetjes
Peter


DirkD
Website Member
Posts :408

Website Member
2012-03-10 - 01:01:32

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hallo Eric:
Albino is een erfelijk mutatie die door gebrek aan tyrosinase de pigment vorming (eumaline) verhinderd. Deze vererft in de meeste gevallen rec. Indien er een andere kleur aanwezig is komt deze wel tot uiting.
Indien bvb de gele kleur aanwezig is zal de albino een gele kleur hebben
Mvg
Dirk


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-03-10 - 08:31:25

hoi dirk
je zeg in de meeste gevallen vererft een albino autosomaal REC.
in welke gevallen niet ?

m.v.g eric


DirkD
Website Member
Posts :408

Website Member
2012-03-10 - 09:20:44

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hallo Eric:
Zowel autosomaal als geslachtsgebonden kunnen recessief zijn.
Er zijn ook geslachtsgebonden albino's. Bij vogels vooral omdat het kweken met geslachtsgebonden mutaties sneller en eenvoudiger is.
Albinisme verhinderd de aanmaak van eumaline, maar als andere kleuren zoals rood en geel aanwezig zijn blijven zichtbaar indien ze niet door een andere mutatie worden gecamoufleerd
Om het eenvoudig te houden bij een albino_mutatie is er geen eumaline en bij overgoten geraakt de eumaline niet in de veer.
Mvg
Dirk


Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2012-03-10 - 10:07:05

Hallo,
Albino wordt niet gebruikt om een mutatie aan te geven. Waarom niet? Bij Albino denkt men aan een witte vogel met rode ogen. Bij psittacine- en carotenoideloze vogels zoals oa de Merel wordt dit veroorzaakt door het Ino gen. Dit kan zowel NSL of sexlinked zijn. Hetzelfde gen veroorzaakt bij bijvoorbeeld een Grasparkiet een gele vogel met rode ogen wat dus geen Albino is. Bij de Grasparkiet moet er dus nog een combinatie gemaakt worden met Blauw om de psittacine te verwijderen.
Albino mag dus niet gezien worden als een mutatie die bij elke vogel hetzelfde is. Je kan net hetzelfde zeggen over Lutino. Dat is net als Albino een fenotype. Naast NSL ino en SL ino uit zich een Cinnamon Bronze Fallow ook als een Lutino.

Groetjes
Peter


DirkD
Website Member
Posts :408

Website Member
2012-03-10 - 11:47:37

Hallo Fonje:
Volgens mij wordt albinisme of het verhinderen van de aanmaak van eumaline veroorzaak door een wijziging in het DNA van bepaalde genen (TYR gen op chromosoom 11 bij de mens). Ik denk een mutatie. Mutaties kunnen door geslachtscellen ( bij de mens = 23 , bij vogels = 13) worden overgedragen.
Van het ino_gen heb ik nog nooit gehoord. Welk chromosoom is drager van dit gen?
Genotype is de verzameling van alle genetische info.
FenoType is de invloed van de omgeving op dit genotype
Mvg
Dirk


Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2012-03-10 - 13:40:57

Hallo Dirk,

Als ik het goed begrijp gaat het bij Eric zijn vraagstelling vooral om parkieten. Met Ino gen bedoel ik het NSL ino of a-locus en het sex linked Ino of ino-locus. Als ik me niet vergis komt dit bij Kanaries overeen met respectievelijk de Phaeo en de Satinette. Er zou nog een andere Tyrosinase positieve vorm nl Eumo zijn maar ik ken te weinig van Kanaries. Albinisme is de aanduiding voor een groep van mutanten waartoe voorgaanden behoren.
Een fenotype is een verschijningsvorm en is het resultaat van zijn genetische opmaak. Een albino is dus een verschijningsvorm en mag niet verward worden met bovenstaande groep.

Groetjes
Peter


DirkD
Website Member
Posts :408

Website Member
2012-03-10 - 14:03:36

Hallo Peter:
Uw omschrijving bepaald inderdaad veel beter het begrip fenotype.
Maar misschien is lutino wel een fenotype van het genotype albinisme. Het is maar zoals ge het zelf ziet, als we weten waarover het gaat is een naam niet zo belangrijk.
PS: Zelf heb ik nog nooit een kanarie gekweekt
mvg
Dirk


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-03-11 - 08:50:42

hoi dirk en fonje

kort samen gevat is het grote genetische verschil.
bij een albino kan er geen eumelanine worden aangemaakt.

bij een ino word er wel eumelanine aangemaakt maar word voor bijna 100% tegen gehouden.

dit genetische verschil geeft toch een duidelijk verschil wat voor een ieder te begrijpen is en waardoor ik niet begrijp dat de albino en de ino als de zelfde mutatie word gezien dan heb je bij beide soorten nog de manier van vererven wat verschilt .

dat er albino,s zijn die geslachts gebonden zouden vererven geloof ik niet in peter aangezien in de natuur de albino,s der eigen bij het verlaten van de geboorte plaats der eigen al dood vliegen tegen de eerste beste boom ,wat in de kist kooien niet gebeurt als ze geboren zouden worden uit wildkleuren .

bedank voor jullie uitleg
m.v.g eric


medaar
Geroyeerd
Posts :1001

Geroyeerd
2012-03-11 - 13:05:31

heb zo het ideeeeee.?
albino is wit , met rode ogen en witte poten . is ook steke blind. ziet niks uit zienen ogen .
hoe kan deze vogel dan kweken .????
er zijn veelpamperkwekers zeg ik altijd .
geniet nog en maar dat en dat en dat.



eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-03-11 - 14:34:46

medaar we hebben natuurlijk niet allemaal de kennis die uw heb .aangezien er kwekers het door elkaar halen omdat in de rasstandaard is aangenomen dat het om de zelfde mutant zou gaan is dat een niet correcte beschrijving van de mutant en het zal mijn een zorg zijn al noemt men de mutant pannekoek .
maar een appel als peer benoemen! blijf het toch altijd een appel genetisch.
ik vind dat het nu goed uitgelegd is aan deze pamper kweker.
m.v.g eric


Neophemagek
Website Member
Posts :204

Website Member
2012-03-11 - 15:13:39

Misschien wordt het weleens tijd dat de standaard echt gelezen gaat worden, en niet woorden eruit plukken en daar een conclusie aanhangen.

In de standaard staat totaal niet dat de albino die we kennen een primaire mutatie is.
Wat er wel staat is het volgende.

SL ino blauw (albino):
De albino dient zo helder mogelijk wit te zijn.
Afgesproken is om, zoals gebruikelijk bij de meeste bonden en clubs in België en Nederland, voor deze mutatiecombinatie albino als naam te gebruiken.

Kijk anders eens hier naar de standaard.
http://www.nbvv.nl/tt/downloads/standaardeisen/Neophemas.pdf
Daar zal je zien dat hij beschreven staat als SL ino blauw (albino)

Het is gewoon een kwestie van afspraken maken met elkaar.

Dat het geneties geen albino is klopt, maar hoe groot schatten jullie die kans in dat die zal ontstaan, want volgens de meeste moet die wit zijn.


DirkD
Website Member
Posts :408

Website Member
2012-03-11 - 16:21:41

Ik die altijd dacht dat lutino een benaming in de vogelwereld was om een vogel met albinisme aan te duiden.
Als een vogel met albinisme wit moet zijn zou dit inhouden dat ook de pistacine en het carotinaoide-lipochroom door het albinisme worden aangetast. Volgens mij wordt enkel de aanmaak van melanine (eumaline en feomelanine) verhinderd.
Het is zoals Neophemagek zegt. Bij ons kent niemand Achiel omdat iedereen hem Geert noemt.
Mvg
Dirk


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-03-11 - 16:35:26

er worden op deze manier twee verschillende mutante het zelfde benoemd dat juist verwaring zaait ook al is dat afgesproken .is en blijf het geen goede afspraak.want nu word het hier ino,blauw genoemd en in japan albino. dus als er gestreeft word naar eenheid zul je ook moeten benoemen als het is en niet door elkaar halen.



Pagina : 1 2 3
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 205 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede