Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > dominant als splitkleur?? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Ramon
Website Member
Posts :476

Website Member
2012-02-14 - 09:49:31 send message to Ramon

Mooie duidelijke foto’s.
Maar dan is het inderdaad vreemd dat uit dit koppel een pastel komt.
Ik vroeg om de foto’s, omdat bij de pastelmutatie de man deze enkelfactorig kan bezitten. Maar als dit het geval is dan is dit zichtbaar opgebleekt. Dit is dus bij deze man niet het geval. Als je zeker weet dat dit een jong is van dit koppel, heb ik geen idee hoe dit kan. Misschien eieren overgelegd of meerdere koppels bij elkaar in één ruimte?


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2012-02-14 - 12:19:43 send message to Karel

Bestaan er bij Goulds' mutaties (of combinaties) die erg op pastel lijken, maar het niet zijn?


gouldy bourky
Website Member
Posts :23

Website Member
2012-02-14 - 12:36:08 send message to gouldy bourky

ik heb de eieren overgelegd bij een koppel zuivere wildkleur die onbezette eieren had.

ik heb mijn andere koppels bekeken, bij 2 andere koppels zou ik deze uitkomst moeten krijgen.

eieren van verschillende koppels bij elkaar dat doe ik nooit want dan klopt je administratie niet meer, tenzij de uitkomsten van de jongen uitelkaar te halen zijn.
een broer of zus van deze pastel wordt een witborst wat weer klopt met de borstkleuren van de ouders. de andere koppels gele en overgoten in mijn bezit geven bij mij uitsluitend paarsborsten.

dat ik een pastel kweek dat vind ik niet erg, alleen hoe ik deze krijg dat is vreemd. zou een crossing-over een mogelijkheid zijn?


gouldy bourky
Website Member
Posts :23

Website Member
2012-02-14 - 12:41:44 send message to gouldy bourky

goeie vraag, Karel.

is eigenlijk het vervolg van wat Eric bedoelde met NSL ino.

nee, ik heb bijna het hele weekend lopen spitten op internet , maar niks kunnen vinden.

op deze belgische site staat iets wat in de buurt komt.

http://www.erythrura.net/gouldm08.htm



Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2012-02-14 - 14:20:01 send message to Karel

Freddy123 schrijft op de vorige bladzijde:

quote
een gould kan niet split pastel zijn,het vererft geslachtsgebonden co-dominant


Wat betekent co-dominant in dit geval?


freddy321
Website Member
Posts :377

Website Member
2012-02-14 - 14:59:59 send message to freddy321

na wat zoeken op internet,denk ik dat ik weet hoe het zit, gould mannen kunnen wel split pastel zijn(geslachtsgebonden) co dominant heeft te maken dat pastel thuishoort in een allel reeks,weet niet welke kleuren dat zijn. pastel is dus met zoon allele kleur doninant over wildkleur.co betekent cooperatief dominantwink ;)


gouldy bourky
Website Member
Posts :23

Website Member
2012-02-14 - 15:22:33 send message to gouldy bourky

co dominant is onvolledig dominant.

d.w.z als het recessieve allel toch een beetje tot uiting komt. dit is volgens internet.

mijn uitleg is dan dat vererving niet altijd opgaat volgens de nu gestelde genetica.


gouldy bourky
Website Member
Posts :23

Website Member
2012-02-14 - 15:39:41 send message to gouldy bourky

Freddy, Deze uitleg is veelzeggend , Thx!


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2012-02-14 - 17:55:13 send message to Karel

quote
co dominant is onvolledig dominant


Ik denk niet dat dit juist is. Onvolledig dominant (ofwel incompleet dominant) is iets anders dan co-dominant.

Bij co-dominantie is sprake van twee (of meer?) "veranderingen", terwijl dat niet het geval is bij incomplete dominantie.


DirkD
Website Member
Posts :408

Website Member
2012-02-14 - 19:26:26 send message to DirkD

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Intermediair geeft aanleiding tot een tussen kleur Daarvoor zijn 2 dominante verevingen nodig die op dezelfde locus liggen.
Indien deze beide verervingen aanwezig zijn maar geen aanleiding geven tot een tussenkleur spreekt men van co Dominant;


freddy321
Website Member
Posts :377

Website Member
2012-02-15 - 12:32:46 send message to freddy321

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

wat ik eerder schreef klopt niet,een gould kan ook niet split pastel zijn.pastel is een faktor en geen mutatie.als 1 x van de man pastel op zit en de andere x wkl krijg je een tussen kleur van wkl en pastel
daarom zien de poppen ook als een df man omdat het geen tussen kleur van wkl en pastelfaktor is omdat een pop maar 1 x heeft dit is volgens mij hetzelfde als een incomplete vererving.
een man kan dus niet split zijn omdat dit meteen tot uiting komt als de patelfaktor aanwezig is als een tussenkleur van wkl en pastel


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2012-02-15 - 13:29:31 send message to Karel

Is het niet zo dat een pastelman enkelfactorig is en dat een gele man dubbelfactorig is?
Daarmee is de pastel toch eigenlijk de "tussenkleur"?


freddy321
Website Member
Posts :377

Website Member
2012-02-15 - 16:30:36 send message to freddy321

klopt Karel een pastel zit tussen geel en wkl(tussen kleur) in
poppen zullen dan altijd geel zijn neem ik aan.
ef mannen noemen ze pastel en df noemen ze geel.


DirkD
Website Member
Posts :408

Website Member
2012-02-15 - 17:01:07 send message to DirkD

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hallo:
Wat u hier beschrijft is een geslachtsgebonden incompleet dominante vererving. Deze bestaat ook bij de catherina's. Bij de poppen is deze mutatie altijd zichtbaar omdat ze slechts één X (Z)geslachtschromosoom hebben, het overige Y (W)kan kan geen kleuren dragen.
Aangezien de man 2 X (Z) geslachtschromosomen heeft wordt indien de factor slechts op één van deze aanwezig deze zichtbaar door een tussenkleur. Indien de man op beide geslachtschromosomen de mutatie draagt wordt deze volledig zichtbaar.
Het ouderkoppel kan dus deze mutatie niet onzichtbaar dragen. Dit zou enkel mogelijk zijn indien bij de man deze mutatie wordt gemaskeerd door een ander op het tegenoverliggend gen.
Dit zou dan aanleiding geven tot popen die deze beide mutaties zichtbaar zouden tonen.
Mvg
Dirk


gouldy bourky
Website Member
Posts :23

Website Member
2012-02-16 - 01:34:32 send message to gouldy bourky

hallo Dirk,

dus als ik het begrijp wordt het een pastel pop met een samensmelting van de werkelijke uitkomst van dit koppel , bijvoorbeeld zwartkop witborst blauw + " pastel".
de uitkomst zou dan een vogel kunnen zijn met een pastel kop en een wildkleur rug? of zoiets.






Plaats een reactie



Er zijn in totaal 130 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede