Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Verse vijgen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
<<< vorige


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2011-12-27 - 16:14:00 send message to johanblok

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik heb de plant een paar jaar geleden bij een heel gewoon tuincentrum gekocht voor iets van 7-10 euro. Ik weet niet precies welke soort, het bijbehorende label heb ik niet meer. Het zal een doorsnee soort zijn zoals ze die doorgaans bij een tuincentrum verkopen (staat doorgaans bij de zwarte/rode bessen, bramen etc.). Hoogstwaarschijnlijk is het 'brown turkey', die staat bekent om winterhardheid en goede oogst: http://is41.introweb.nl/cgi-bin/fruittuin.storefront/4ef9dffb0038f852271d504160430666/Product/View/1185 (heb geen aandelen)

De plant groeit uitstekend en wordt binnen enkele jaren een flinke struik. Die van mij is na 3 jaar bijna 2 meter hoog en 1,5 meter breed. In februari zal ik ze een beetje snoeien. Het is aan te raden om de vijg in een container in de grond te zetten omdat de groei anders ten koste gaat van de vruchtbaarheid. Zelf heb ik een metselkuip gebruikt, wel met enkele gaten voor drainage.

Verder is het handig om te weten dat de vijg tweemaal draagt waarvan er in ons klimaat maar 1 rijp wordt. De vruchten die in de zomer ontstaan zijn in de herfst nog groen en moeten dan verwijderd.

Tegen een muur op het zuiden heb ik er elk jaar wel wat oogst van, maar van mijn ene struik doorgaans niet meer dan een paar handen vol. Vermoedelijk door het zomerse najaarsweer dit jaar veel en veel meer.

Overigens, heb ik de plant door tijdgebrek wat verwaarloost en niet op de juiste wijze gesnoeid, waarmee ik maar wil aangeven dat met de juiste plek (muur op zuiden) er vrij gemakkelijk wat te oogsten valt.

Bij verwaarlozing wordt het een struik, met snoeien kan het ook een laag of hoogstam boom worden, in waaiervorm langs een muur kan ook heel goed, dan neemt de plant maar weinig ruimte in.

Zelf vind ik alleen al de grote diep ingesneden bladeren erg mooi.


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-12-27 - 19:04:04 send message to Ruben31

Morgen ff kijken in de tuincentra's
Ik hou van mooie struiken.


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-12-29 - 17:38:33 send message to Ruben31

Ben inmiddels voorzien,,bedankt Ton!!



Pagina : 1 2 3
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 212 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede