Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > natuurbroed of pleegouders ? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : natuurbroed of pleegouders ?
pluimenest
Website Member
Posts :129

Website Member
2004-09-30 - 19:22:36 send message to pluimenest

Zelf ben ik een gepassioneerd kweker.
Ik vraag mij echt af wat er verkeerd is in het gebruik van pleegouders?


Mario
Oud Lid
Posts :436

Oud Lid
2004-09-30 - 19:35:26 send message to Mario

Hierop antwoord ik zelfs niet...denk eens na...angry


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2004-09-30 - 19:47:12 send message to Dennis Fr.

nou mario.vind het verdacht veel op een andwoordhappy :)



pluimenest
Website Member
Posts :129

Website Member
2004-09-30 - 19:56:12 send message to pluimenest

Ik denk na, daarom stel ik mij ook deze vraag.
Als je geen ondersteund antwoord kan geven, dan geef je er beter geen.
Dergelijke houding is kinderachtig.
Ik wil gewoon iets bijleren.


spitsstaart amadine
Website Member
Posts :88

Website Member
2004-09-30 - 20:08:04 send message to spitsstaart amadine

het is toch veel mooier om ze het zelf te zien doen en om het soort in stand te houden zoals het in het wild ook is en bovendien wat is er aan om met meeuwen alles groot te brengen ik vind er de lol al heel snel afgaan als ik het zo zou moeten doen ik hou het op natuurbroed


mvg dirk


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2004-09-30 - 20:38:24 send message to Niltava

Laat ik maar een serieus antwoord geven!
Op zich is er niets tegen pleegouders in geval van een noodgeval of in geval van zeldzame vogels.
Als je echter systematisch pleegouders inzet loop je het grote gevaar dat negatieve broedzorg van de ouders doorgegeven wordt en je dus veel vogels kunt krijgen met slechte broedeigenschappen.
Ik hoop dat je hier wat mee kunt

Niltava


W.Tijmersma
Website Member
Posts :7

Website Member
2004-09-30 - 23:31:25 send message to W.Tijmersma

In geval van noot zijn pleegouders ook niet goed.
Dan nemen ze nog de slechte eigenschappen van hun pleegouders over. En als ze zelf dan gaan broeden gaat het ook niet altijd goed. Ik zou zeggen ga voor natuurbroed, dan beleef je er volgens mij ook meer plecier aan. Maar dat is mijn mening.

Groeten,
W.Tijmersma


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2004-10-01 - 07:06:10 send message to Niltava

Broedzorg is bij de door ons gehouden vogels geen aangeleerd gedrag en kan dus niet van de pleegouders worden overgenomen!
Natuurbroed is altijd te preferen maar om de door mij eerder genoemde redenen kunnen pleegouders soms uitkomst brengen.

Niltava


pluimenest
Website Member
Posts :129

Website Member
2004-10-01 - 07:53:54 send message to pluimenest

Wijze woorden van Niltava, ik kan mij volledig vinden in zijn antwoorden.
Eigenaardig toch Spitsstaart amadine, dat als iemand over pleegouders spreekt er onmiddellijk gedacht wordt aan Jap. meeuwen.
Maar wat over die mensen die hoenderachtigen kweken? Moet ik een broedmachine niet als pleegouder beschouwen?
Met jap. meeuwen laat je de oudervogels tenminste nog broeden.
En wat met Ara's en dergelijke?
Deze worden van de eerste dag met de hand grootgebracht of niet soms.
Ik zwijg dan nog over de europse vogels waarvoor de kanarie een uitkomst biedt.
Persoonlijk pas ik de 2 systemen toe.
Van afwijkend gedrag is bij mijn vogels nog geen sprake, ik heb bv. blauwfazantjes granaatjes ed die zonder problemen hun jongen groot brengen alhoewel deze oorspronkelijk door meeuwtjes zijn grootgebracht.



rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2004-10-01 - 14:03:42 send message to rupicola

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Ik ben er zelf een zeer groot voorstander van dat het broedproces wat door een broedkoppel (van wat voor soort vogels dan ook) wordt gestart ook door dit koppel wordt afgerond!
Dit houdt in dat het ook wel eens misgaat, dat gebeurt nu eenmaal.
Het is betreurenswaardig dat zoveel zwakke dieren even snel worden opgeknapt en deze dieren vervolgens als OK worden verkocht.
Slechts weinig liefhebbers zullen toestaan dat hun zwakke jonge dieren gewoon uitvallen.
Het in leven houden van zieke en of zwakke vogels, heeft echter beslist negatieve gevolgen voor de nakomende generaties.
Evenals het toepassen van inteelt via allerlei 'korte routes', met als doel zo snel mogelijk geld te verdienen aan mutatiekweek.


Naar mijn mening is het aantal kunstmatige ingrepen van welke aard dan ook al dusdanig uit de hand gelopen dat we het allemaal heel gewoon zijn gaan vinden. Dit blijft niet zonder gevolgen.
Er is al te vaak gebleken dat dit soort praktijken zich op langer termijn wreken en dat dan vooral ten koste van de vogels.

Zo zijn de gevolgen van het te pas en te onpas met de hand opfokken van papegaaiachtigen en ook andere soorten vogels zijn nog moeilijk in te schatten, maar ook dit heeft zeker negatieve gevolgen voor het gedrag van dergelijke vogels op langer termijn.
Over de invloed van de imprentingsfase van vogels is nog te weinig bekend, maar vast staat dat een zeer belangrijk onderdeel, het sociaal opvoeden met (soortgenoten dus) te vaak achterwege blijft.


# Hoenderachtigen als vele soorten kwartels, patrijzen fazanten en andere nestvlieders die als gevolg van vele generaties machinebroed niet meer weten wat zij met hun eieren moeten doen of als ze toch de eieren uitbroeden niet weten wat ze met hun jongen aanmoeten.
Zijn het dit soort verdwaasde vogels die we het liefst houden of vinden we een hennetje omringd door haar kuikens toch ook nog wel leuk?

Dan het gebruik van allerlei pleegouders, vaak onder het excuus van een noodsituatie, maar in
werkelijkheid om de productie van een ouderpaar
op te voeren.
Vogels die gaan 'denken' dat ze tot een andere soort behoren, omdat zij soms generaties lang door pleegouders zijn grootgebracht. de Japanse meeuwtjes zijn al genoemd, wat te denken van allerlei soorten kromsnavels die 'denken' dat ze een roodrugparkiet zijn? Ik vind het zeer bedenkelijk allemaal.

LET WEL: natuurlijk zijn er soms bijzondere omstandigheden te bedenken waarin je maatregelen
kunt of zelfs juist moet treffen.
Mijn punt is dat de verhouding tussen de uitzondering en de regel ver te zoeken is.

Het is jammer dat de korte termijn financiële belangen de langere termijn van onze hobby zo ondergraven.
Kostbaar genetisch materiaal gaat langzaam maar zeker verloren, terwijl we met z'n allen toch zo hard roepen dat import eigenlijk niet meer verantwoord is?


henkmeer
Oud Lid
Posts :354

Oud Lid
2004-10-01 - 17:38:36 send message to henkmeer

dit is precies verwoord zoals ik er ook over denk.
Als je de advertenties tegenwoordig ziet moet je bijna zoeken om kromsnavels te vinden die niet handtam zijn, vooral papegaaien, vandaar dat de kwekers die er mee willen kweken veelal naar import gaan zoeken.
En dit is juist niet wat de meeste niet willen, maar kunnen niet anders.

Henk



ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2004-10-01 - 17:58:56 send message to ParkietenPeter

quote
Kostbaar genetisch materiaal gaat langzaam maar zeker verloren, terwijl we met z'n allen toch zo hard roepen dat import eigenlijk niet meer verantwoord is?
Rupicola ik denk dat je hier de spijker op z'n kop slaat. Ik weet zelfs niet of je nog wel van 'n kostbare genetische code kunt spreken omdat ik nog niemand tegen ben gekomen die de herkomst van zijn vogel nagaat om zo de juiste bloedlijn uit te zoeken. Vreemd omdat er toch de nodige computer programma's bestaan die dit kunnen bijhoueden. De meeste gebruiken dit wel voor hun eigen bestand maar verder gaan ze niet.

Persoonlijk ben ik ook voor natuurbroed. Zonder twijfel. Af en toe een handje helpen is denk ik onontkoombaar, maar liever ....


... Puur Natuur!

Alleen al vanwege de grote voordelen, eerder aangehaald.

Succes
wink ;)Peter


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2004-10-01 - 18:49:33 send message to Niltava

Ben helemaal met je eens rupicola met een paar kanttekeningen.
1)Helaas reageert men vaak negatief op pleegouders omdat deze direct negatieve jongen opleveren(dus jongen hebben een slechte broedzorg) dit is feitelijk onjuist, hoe het wel zit heb ik eerder weergegeven

2)Ik heb meerderenatuurbroed kwarteljongen gehad van "broedmachineouders", ik heb ook wel eens het idee dat men het te gauw opgeeft en dan of de vogels verkoopt of ook naar de broedmachine grijpt

3)Of kostbaar genetisch materiaal verloren gaat is de vraag, natuurbroed goulds kweken is nu toch ook normaal?

4)We moeten denk ik ook even reeël zijn, indien de eerste vogels(papegaaien, goulds, hoenders) niet op deze manier groot gebracht waren, we veel soorten nu niet kunnen houden.

Nu kunnen we gelukkig veel soorten houden en kweken, het liefst zonder pleegouders en broedmachine.

Niltava


pluimenest
Website Member
Posts :129

Website Member
2004-10-01 - 19:56:57 send message to pluimenest

Ik twijfel sterk Rupicola dat kostbaar genetisch materiaal verloren gaat,persoonlijk denk ik dat er meer moet gezocht worden in de richting van
het stilaan verdwijnen van de inprenting die de vogel meekrijgt bij zijn geboorte (denk maar aan de gans die een stel laarzen als moeder aanziet).
U haalt ook aan "dat import eigenlijk niet meer verantwoord is?".
Ik denk dat dit best zou behandelt worden als nieuwe topic in dit Forum,maar goed stel dat import verboden wordt, zou dat dan geen reden temeer zijn om meer pleegouders te gaan gebruiken voor soorten die moeilijk te kweken zijn?
Mijn standpunt hierover is vrij eenvoudig :
laten we ervoor zorgen dat het bestand van de vogel(s) in kwestie groot genoeg is zodat dan kan worden overgeschakeld op natuurbroed, op dat ogenblik kan je al een tegenslag verdragen, en, als er geen vogels voor natuurbroed meer voorhanden zijn dan hoeft de vraag in dit forum niet meer gesteld te worden.

Anderzijds haalt U ook aan Rupicola :
"Mijn punt is dat de verhouding tussen de uitzondering en de regel ver te zoeken is."
In dit verband de volgende vraag:
op dit ogenblik heb in een buitenvolière een stel witbuikzonastrildes die, buiten mijn weten om, nog een nest hebben met 5 bevruchte eitjes.
Ieder vogelliefhebber weet dat de kans dat de jongen groot komen klein is, voor mij is dit een uitzondering en zal ik zeker jap. meeuwtjes gebruiken, of moet ik gewoon afwachten tot de jongen dood in het nest liggen?
Laat wel duidelijk zijn dat ik het met de meeste mensen in dit forum eens ben en dat pleegouders meer misbruikt dan gebruikt worden.


oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2004-10-01 - 20:30:25 send message to oranjekuif

Als er geen geld met de hobby gemoeid was zou minimaal 75 procent anders omgaan met gelegde eieren die door de ouders niet bebroed worden,of met de jongen die niet gevoed worden,of met de eieren die,,misschien,, wel niet bebroed worden,of met de jongen die ,,misschien,, wel niet gevoerd worden.Helaas slaat dit ook bij vele mensen te ver door.
Maar wat is er nog mooi aan de hobby als je bij voorbaat al eieren raapt,aan ,,eibegeleiding,, doet, dan handopfok en dan zo snel mogelijk zo veel mogelijk voor de jongen probeert te vangen.
Ik zou het niet Weten?
P.S met kunstouders in noodgevallen heb ik geen problemen,waarom zou je iets dood laten gaan wanneer het niet nodig is.Maar uit ,,voorzorg,, gebruik maken dat is het probleem .


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2004-10-01 - 21:44:14 send message to rupicola

Re Niltava:

De negatieve effecten waar ik op doel worden pas merkbaar op langer termijn.
Jongen van pleegouders krijgen op den duur de neiging zich te gedragen als de soort waardoor ze zijn grootgebracht en niet naar de soort waartoe zij behoren.
Dit kan bijvoorbeeld problemen veroorzaken bij het latere broedproces.
Ook voor machinebroed geldt dat de negatieve effecten pas na enkele generaties merkbaar worden.
Ik ben het met je eens dat er vaak te snel wordt opgegeven.

Het verlies van genetisch materiaal is een omvangrijke en moeilijke materie. Dit heeft te maken met de vele factoren welke genetisch zijn vastgelegd, zoals bijvoorbeeld aangeboren gedrag (instinct), het vermogen om gedrag aan te leren, interactie met de omgeving, kleur, vorm, postuur, dominantie, stress enz enz.
In eerste instantie zie ik inteelt of ondeskundige lijnteelt als een van de grootste gevaren voor het voortbestaan van een beperkte (avicultuur) genenpool.
Over het voorbeeld van de Gouldamadines:
enkele jaren geleden was een aanzienlijk deel van de Goulds in avicultuur tot een bedenkelijk niveau afgegleden. Deze soort is met name door een handjevol serieuze kwekers van de ondergang binnen avicultuur gered. (Bovendien weet ik toevallig dat hier wel degelijk ook laten we zeggen "vers oorspronkelijk genetisch materiaal" aan te pas is gekomen.)
Feit blijft dat vele 'liefhebbers' zich massaal storten op bijvoorbeeld een nieuwe kleurmutatie en deze zo snel mogelijk, desnoods ten koste van kwaliteit proberen te vermeerderen. In de regel puur om financieel gewin.

met het laatste punt (4) ben ik het, althans in het algemeen, eigenlijk niet echt eens. Er zijn wel een paar uitzonderlijke gevallen te bedenken, waar dit op van toepassing is.





Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 158 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede