Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Vitamine C Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Vitamine C
eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2011-10-23 - 13:34:52

nu heb ik is gelezen dat vogels net als honden zelf vitamine c aanmaken klop dit?
zo ja bij iedere vogelsoort?
zo ja wat heeft het stukje fruit geven dan voor zin?

m.v.g eric


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-10-23 - 13:42:25

In fruit zit meer in dan alleen vit c.


Hans van Rooijen
Website Member
Posts :41

Website Member
2011-10-23 - 18:01:04

Zelf vitamine C aanmaken, klikt mij als onzin in de oren. Welk proces moet daaraan ten grondslag liggen ??


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2011-10-23 - 18:06:34

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Klinkt mij toch niet als onzin in de oren. Ik weet dat bijvoorbeeld cavia's zelf geen vitamine C aan kunnen maken en dat daar dus speciaal voer voor nodig is met extra toegevoegde vitamine C.

In tegenstelling tot bijvoorbeeld voeding voor konijnen.


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2011-10-23 - 18:08:42



Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2011-10-23 - 18:50:29

Het stukje fruit bevat onder andere prima bouwstoffen voor de vogels. Ze kunnen Vitamine C inderdaad zelf aanmaken, maar alleen als de voeding voldoende goede bouwstoffen bevat.


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2011-10-23 - 19:20:22

nu schijnt het dat dieren die zelf vitamine c aanmaken dit niet opnemen als je het ze aanbied in het voer dat er andere bouwstoffen inzitten dat zal best vooral veel vocht maar daar bied je het niet voor aan toch het gaat de kweker toch om de vitamine c wat in het fruit zit zo heb ik dat altijd begrepen die andere stoffen ken ik niet op het vocht na ,ja dat er zefs blauwzuur in de pitten van de appel zit en van de rosebottel en van verschilende bessen .daarom de vraag wat is de toevoegende waarde in het voer want ik ben even de weg kwijt. bvd m.v.g eric


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2011-10-23 - 19:25:22

ton mischien dat je het weet hoe zit het met de roofvogels maken die het ook zelf aan ?


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-10-23 - 19:26:00

Gewoon fruit en groente blijven voeren.
Doe je de vogels niks tekort.


edou
Website Member
Posts :159

Website Member
2011-10-23 - 19:40:13

@eric,

fruit is meer als vitamine c, dus de zin van het geven moge duidelijk zijn,

alle vogels ( dus ook rovers) maken zelf hun vit c aan,maar bijv in stress situaties verbruiken ze meer dan dat ze aanmaken,


hovenier
Website Member
Posts :96

Website Member
2011-10-23 - 19:48:48

al zou je het alleen geven om de vogels een plezier te doen, ze vinden het heerlijk en hebben weer even wat afleiding. en dat het gezond is, dat is dan mooi meegenomen wink ;)


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2011-10-23 - 19:52:20

blijf ik ook zeker doen ruben doet dat al meer dan dertig jaar,maar ik denk er ook over na vind dat het er bij hoort en dat je weet waar voor je het geeft. m.v.g eric eduo bedank van de roofvogels had ik zo mijn twijfels wink ;)


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2011-10-23 - 21:19:20

quote
zo ja wat heeft het stukje fruit geven dan voor zin?


misschien omdat de vogel dit gewoon lekker vind??


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-10-23 - 21:28:20

Vitamine C behoefte
Onder normale omstandigheden is het niet nodig om vogels extra vitamine C te verstrekken. Dit maken ze zelf aan in de nieren en de lever. Alleen bij zieke of gestreste vogels kan het nodig zijn om vitamine C aan het voedsel toe te voegen.

Overigens hoef je niet bang te zijn dat de vogels teveel vitamine C binnenkrijgen of aanmaken, omdat een teveel automatisch wordt afgevoerd via de ontlasting.

Uitzonderlijke gevallen
Bij enkele vruchtenetende vogelsoorten is vastgesteld dat de lever niet in staat is een bijdrage te leveren aan de vit. C aanmaak, zodat bij de voeding gelet moet worden op verstrekking van voldoende vit. C (rozenbottels voeren bijvoorbeeld)

Vitamine C draagt bij aan de ijzeropname. Bij enkele vogelsoorten (neushoornvogels, beo's e.d. maar ook bijv. Ara's!) is ijzeropname niet gewenst of moet deze zoveel mogelijk worden beperkt. Het toedienen van vit. C-rijk voedsel wordt in deze gevallen afgeraden.

Bronnen:
-Voeding van vogels - J.P. Holsheimer
-Diverse


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2011-10-23 - 21:58:18

Hans even wat kanttekeningen.
Laatst vernomen dat een teveel wel degelijk schadelijk kan zijn(erg grote hoeveelheden)
De extra opname van ijzer door vitamine C; het blijkt dat er andere vormen van ijzer worden opgenomen dan de schadelijke.
Zoals gewoonlijk zijn de dingen vaak niet zo simpel als wij mensen graag willen happy :)

Bronnen, vergeten sad :(


Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2011-10-23 - 22:55:00

Ik denk dat we veel te hard gefocust zijn op vitaminen. Er zijn nog veel belangrijker zaken te vinden in fruit en groenten. Dit zijn de fytonutrienten.
Dit is nog een relatief nieuwe wereld want er zijn wel duizenden van die nutrienten. Van enkele zijn de werking bekend maar er moet nog veel onderzoek verricht worden. Grofweg kan je stellen dat ze een beschermende werking hebben op het lichaam.
Vuistregel is om een zo breed mogelijk pallet van groenten en fruit aan te bieden.
Ziehier een lijst van gekende fytonutrienten.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_phytochemicals_in_food

Groetjes
Peter



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 93 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede