Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > recesieve vererving? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : recesieve vererving?
eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2011-09-27 - 17:22:24

is het bij deze wijzen van vererven zo dat alle slechte eigenschappen sneller aan het licht komt dan bij een dominante vererving?
en waarom ?

m.v.g eric


Ramon
Website Member
Posts :476

Website Member
2011-09-27 - 18:47:08

Nee. Bij een recessieve vererving moeten beide vogels dezelfde factor bij zich dragen om het zichtbaar te krijgen bij de nakweek. En dan nog heeft theoretisch 25% van de jongen zichtbaar de factor.
Bij een dominante vererving, hoeft er maar één vogel deze factor te hebben. Theoretisch heeft 50% van de nakweek dan deze factor. Vogels kunnen hiervoor ook niet split zijn.

Vr.gr. Ben


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-09-27 - 19:26:45

Je hebt gelijk, Ben, maar ik denk niet dat Eric daar op doelt.

Waarom vraag je specifiek naar de slechte eigenschappenen, Eric? Wat voor slechte eigenschappen moeten we ons daarbij voorstellen?


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2011-09-27 - 23:47:45

hoorde op de radio verevingen van fruitvliegje,s en daar kwam dit te spraken ging eigelijk over popilatie kweek en hoe het ontwikkelde als er geen vers bloed bij kwam was wel interesant om naar te luisteren .maar het schijnt dus wel zo te zijn dat slechte eigenschappen zoals bv.vruchtbaarheid bij een recesive vereving sneller naar boven komen .en ik was dus nieuwschierig hoe jullie dat zien


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2011-09-28 - 00:24:46

Wat versta jij onder recessieve vererving?


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-09-28 - 01:09:48

Bij "fatale" erfelijke eigenschappen zoals onvruchtbaarheid en -nog sterker- lethale factoren, is het logisch dat deze bij recessieve vererving eerder kenbaar worden. De reden is simpel:

Als een lethale factor aanwezig is en dominant zou vererven, zul je dat nooit weten omdat de betreffende vogel zelf dood gaat en de eigenschap dus niet kan doorgeven. Een soortgelijke redenering kun je hanteren wat betreft de vruchtbaarheid.

Of is dat niet wat ze in het programma bedoelden?


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2011-09-28 - 08:01:25

daar kwam het wel zoon beetje op neer karel


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2011-09-28 - 08:06:59

ton ik versta onder rec , vereving dat beide vogels of dieren waar mee gekweekt word split kunnen zijn of anders gezegt drager van enge ziekte,s bv.
m.v.g eric


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2011-09-28 - 12:49:37

sommige combinaties zijn dodelijk voor de nazaten en gewoonlijk al in het ei zo niet zal een kuiken niet tot volle wasdom komen en als zo'n stakker met kunst en vliegwerk wel op stok komt heeft die geen fijn leven is gewoonlijk binnen no time gestorven.

Foute combinaties waarbij het genetisch materiaal voor ernstige afwijkingen en ziektes zorgdragen zijn bij mensen nog niet eens te voorkomen .

Paul


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2011-09-28 - 16:46:00

Maar volgens mij is het niet zo dat recessieve eigenschappen eerder duidelijk worden, zoals de vraag is.
Eerder andersom, een dominante eigenschap, positief of negatief, toont zich altijd, dus ook eerder. Soms in het uiterlijk, soms, zoals ook Karel stelt, door simpelweg het ontbreken van overlevingskansen.
Bij een recessief aanwezige lethaalfactor (als die bestaat) is er altijd nog kans op gezonde jongen, dus dan merk je niet direct iets.


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2011-09-28 - 21:37:12

maar ton en karel is het niet zo dat ook een hoop negatieve eigenschappen in een dominante mutant Rec kunnen vererven het is natuurlijk maar een vraag ?

m.v.g eric


Ramon
Website Member
Posts :476

Website Member
2011-09-28 - 21:44:25

Ja dat kan. Maar dat was toch niet jouw vraag?


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2011-09-28 - 22:22:46

maar daarom kun je er wel op voort borduren dunkt mijn daar word ik niet dommer van .Ramon

m.v.g eric


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2011-09-28 - 22:47:02

Een vogel die één bepaalde mutatie bij zich draagt, kan ook positieve èn negatieve eigenschappen van mutaties die niet direct zichtbaar zijn meedragen. Een aantal daarvan kunnen ongetwijfeld aan de jongen worden doorgegeven.


kvhooff
Website Member
Posts :180

Website Member
2011-10-01 - 19:37:31

Bij recessieve vererving is de eigenschap niet aan de buitenkant te zien. Dat is lastig als je door selectie een eigenschap er uit wil kweken.
Steekt onverwacht een recessieve eigenschap op, dan weet je zeker dat de vader en moeder deze bij zich dragen.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 170 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede