Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Gouldamadines afharden Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Gouldamadines afharden
Exofauna
Website Member
Posts :141

Website Member
2011-08-11 - 10:02:56 send message to Exofauna

Hallo,

Ik heb sinds kort een voliere gebouwd van +/-2,50 meter breed 1.80 meter hoog en 1 meter diep.

Er zit een dak van golfplaten op, geen nachthok, aan de westkant staat er direct een schutting tegenaan, aan de zuidkant een kas voor de vogels van mijn zus en aan de noordkant op 60 centimeter afstand ons huis.

Mijn vraag is zou ik gouldamadines voldoende kunnen afharden om hier het jaar rond in te leven of is het beter van niet?

Zelf dacht ik eraan om gewoon een groep gouldamadines te kopen en de sterkste te houden en alle vogels die moeite hebben met het slechtere weer weer te verkopen.

En zouden gouldamadines ook beschutting zoeken in een dichte nestkast bij etreme kou of niet?

Vriendelijke groet Robin!


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2011-08-11 - 17:20:33 send message to Ton Koek

Zoals ik het lees, heb je nu oost en noord open. Ik zou zelf 3 zijden dichtmaken, dan hebben je vogels al een stuk meer beschutting tegen de wind. Een stuk overstekend dak aan de open zijde helpt ook prima.

Dichtmaken kan ook prima met glas of kunststof.
Koop goulds die al buiten gewend zijn, dan maak je de meeste kans op succes.


Exofauna
Website Member
Posts :141

Website Member
2011-08-11 - 19:32:21 send message to Exofauna

Zouden klimplanten aan de noordkant ook voldoen?
Dat lijkt me zelf dan wel de beste oplossing om het mooi af te dichten.

De noordkant is namelijk de kant waar we half tegenaan kijken vanuit ons raam.

Zou Hedera Helix (gewone klimop) dan geschikt zijn?

Ik hoor namelijk verschillende verhalen over de giftigheid ten opzichte van vogels.

Maar lijkt me dat goulds er niet van eten.


Vriendelijke groet Robin!


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2011-08-11 - 21:45:15 send message to Ton Koek

Hedera helix kan prima, heb ik al heel veel jaren in gebruik bij allerlei vogels, ook vogels die er wel van aten.

Waar het om gaat is dat er minstens een ruime plek is waar alle vogels tegelijk echt uit de wind kunnen zitten. Waarmee dat bereikt wordt, maakt de vogels niet uit denk ik. happy :)


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2011-08-12 - 11:03:04 send message to Dennis Fr.

Hallo robin
ik heb je een pm gestuurd met een vraag. betreffend een eerder topic van jouwink ;)
mvg Dennis


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2011-08-14 - 12:56:44 send message to lZebravinkjel

Ik heb ook Goulds buiten. Ze gebruiken geen slaapnest dus ze zullen bij jou wel plekjes moeten hebben waar ze beschut kunnen zitten. Ik denk aan een zitstok die helemaal beschut wordt door planten of iets dergelijks. Ik moet zeggen dat mijn meeste Goulds (en zeker net uitgevlogen jongen) in het nachthok overnachten.

Probeer zeker vogeltjes aan te schaffen die uit een buitenvoliere komen en daar zijn opgegroeid. Indien dit niet mogelijk is je vogels heel goed in de gaten houden en eventueel vogels die snel dik gaan zitten en zich niet lekker voelen weer uitvangen en terug verkopen aan een warmkweker. Op die manier kun je zelf redelijk goed selecteren.

Desondanks blijven het toch wel warmteliefhebbers en ik heb elke winter/herfst last van sterfte.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-08-14 - 13:42:07 send message to Karel

quote
Desondanks blijven het toch wel warmteliefhebbers en ik heb elke winter/herfst last van sterfte.



Is het dan wel verantwoord om ze buiten te houden, met het oog op diervriendelijkheid?


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2011-08-14 - 17:34:14 send message to lZebravinkjel

Tja, in principe zijn alle tropen toch in zekere mate warmtebehoeftig, waardoor bij alle tropen altijd sterfte in de winter voorkomt. Bij goulds is dat niet anders.


Exofauna
Website Member
Posts :141

Website Member
2011-08-14 - 20:09:06 send message to Exofauna

Hoi Zebravinkje,

De vogels hebben in ieder geval een dak boven hun hoofd en ook 2 dichte kanten van de voliere waar nog een derde bijkomt die ik laat begroeien met klimplanten.

Verder heb ik een aantal palmen, bananen en andere planten die er toch al stonden behouden zodat ze voor wat extra groen en beschutting zorgen in de voliere.

En Karel met het oog op diervriendelijkheid zit het wel goed.
Ik ga echt niet zitten wachten tot er vogels doodgaan.

Zodra ik merk dat een vogel minder actief wordt en vaker bol gaat zitten bij slecht weer gaat hij de verkoop in.

Het enige risico dat ik hier mee loop is dat als de vogels allemaal niet sterk genoeg zijn ik met een lege voliere blijf zittenlaugh :D.

Vriendelijke groet Robin!


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-08-14 - 22:18:06 send message to Karel

quote
Tja, in principe zijn alle tropen toch in zekere mate warmtebehoeftig, waardoor bij alle tropen altijd sterfte in de winter voorkomt.


Ik snap wel wat je bedoelt, maar ik heb niet het gevoel dat dit bij het houden van vogels het uitgangspunt mag zijn.
Vogels verdienen het om zó gehouden te worden dat ze niet -als een soort vanzelfsprekendheid- 's-winters het loodje leggen bij gebrek aan de juiste omstandigheden/verzorging.


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2011-08-14 - 23:26:46 send message to lZebravinkjel

Dat is uiteraard ook niet de bedoeling of het uitgangspunt, Karel happy :)


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2011-08-16 - 15:39:56 send message to paintim

Lijkt me beter om toch maar een nachthok
in de voliere te bouwen,Robin. Mss ook wel met een warmte-element voor als het echt koud gaat
worden.
Dat z.g. afharden is natuurlijk flauwe kul.
De vogels gaan dood of worden ziek tengevolge
van een slechte huisvesting.
Vr.groeten
ANTONI


oli4
Website Member
Posts :745

Website Member
2011-08-16 - 16:33:33 send message to oli4

Ben het met Hans eens.
Dan kan je beter geen vogels houden!

Maar waarschijnlijk wil je toch doorgaan met je plan, dus heb je er misschien al aan gedacht om enkele verwarmde zitstokken te plaatsen in verschillende dikten? Kan misschien ook helpen om ze de eerste jaren door te krijgen?


Tenzi
Website Member
Posts :261

Website Member
2011-08-16 - 17:57:40 send message to Tenzi

Ik heb nu 6 jaar de goulds in een buitenvoliere, waar ze ook 's winters verblijven.
Ik heb daarbij een ruim nachthok, dat ik 's winters op minimaal 4-5 graden houd. Mijn ervaring is dat de goulds bij hele lage temperaturen (dus onder de 5 graden) altijd binnen zitten. Ook bij hogere temperaturen, maar met veel wind en dergelijk zitten ze ook erg veel binnen.
Ik denk dat goulds goed in een buitenvoliere gehouden kunnen worden (het worden mooie stevige vogels), maar dat een minimaal vorstvrij nachthok een vereiste is, om de vogels bij de lage temperaturen van de afgelopen twee winters, niet teveel te laten lijden.


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2011-08-16 - 22:44:37 send message to paintim

Zo ca. 15 graden C. lijkt me wel een temperatuur
waarbij de Goulds zich wat prettiger voelen.
Vr.groeten
ANTONI


Exofauna
Website Member
Posts :141

Website Member
2011-08-17 - 10:00:44 send message to Exofauna

Hallo allemaal,

Dus als ik jullie zo hoor is het beter om het niet te doen.

Anders lijkt het me ook wel leuk om een paar timorzebravinkjes te houden omdat die zo lekker actief zijn de hele dag door.

Dan ga ik er dus geen goulds aan wagen.

Vriendelijke groet Robin!



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 232 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede