Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Kuiftinamoe's Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Kuiftinamoe's
Kievit
Website Member
Posts :110

Website Member
2011-07-05 - 19:47:56 send message to Kievit

Hallo,


Heeft er iemand op het forum ervaring met Kuiftinamoe's?
huisvesting, voeding, fok, winterhardheid, geluid, gedrag, en aanschaf(richt)prijs?

mvg



Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2011-07-05 - 20:52:09 send message to Ton Koek

Ze zitten in Burgers Zoo, misschien wil men je daar wat informatie geven.
Succes.


oli4
Website Member
Posts :745

Website Member
2011-07-05 - 21:15:44 send message to oli4

Ook het Gaiapark in Kerkrade heeft deze vogels. Weet niet of ze er reeds mee gekweekt hebben, maar daar viel het me wel op dat ze een een heel dicht begroeide voliere zaten die erg groot is. Wie weet kunnen ze je helpen.

(weet niet of ik het hier mag zetten? en anders verwijder je het maar Karel) Maar bij Vogelparadijs Meul in wachtebeke hebben ze deze ook al een paar keer gehad. Misschien kun je die ook eens contacteren en misschien helpen ze je verder?

Vind het wel een grappige soort als ze willen gaan zittenhappy :) ze gaan erg grappig door de benen.

Wens je veel succes met de zoektocht,... enneuh, laat iets weten he, ben wel eens benieuwd naar kweek en ervaring met deze soort wink ;)


Kievit
Website Member
Posts :110

Website Member
2011-07-06 - 15:49:34 send message to Kievit

dank u,

in burgers zoo zitten ze in een niet altegrote voliere met weinig beplanting (achteraan de fazanterie)

wat ik weet over deze soort is dat ze geen natuur broed doen in gevangenschap, maar de (groene) eieren wel makkelijk door een kip uit kunt laten broeden, de eieren die (in het wild, zuid amerika) overigens door de haan worden uit gebroed.

in de winter is een nachthok vereist omdat ze niet winterhard zijn.

In het wild leven ze vrij terug getrokken en zijn daar vrij schuw, maar in de voliere kunnen ze makkelijk wat tammer worden tegenover de verzorger, met afentoe een meelwormpje.

de voeding bestaant uit kort gesneden blad groenten, zaden, dierlijk voedsel (meelwormen ect.)

ik heb de vraagprijs na gevragen en (als ik het hier mag zeggen) hangt rond de 300 euro per koppel on gesekst.

maar dacht misschien zijn er hier nog mensen met eigen ervaringen.
over de stress gevoeligheid en of ze in een gemende voliere kunnen van 10m2 samen met smids plevieren en driekleur glanseksters?


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2011-07-06 - 18:15:27 send message to Niltava

Een hele poos geleden heeft er ook iets gestaan in Onze Vogels.
Misschien ook even bij aviornis vragen?


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2011-07-06 - 20:33:04 send message to Rogert

De kuiftinamoe (Eudromia elegans)

Deze loopvogel komt nog veel te weinig voor in de Nederlandse voliere. En dat terwijl het een zeer leuke en aandoenlijke vogel is met een fantastisch karakter. Ik ben zelf houder van deze soort en hoop dan ook dat deze soort wat wijd verspreider aan de man te brengen.
De kuiftinamoe is ver verwant aan de struisvogel. Aan zijn poten zitten drie tenen naar voren en geen teen naar achteren. Op zijn bolle lichaam zit een slanke nek en een bol kopje. Erg grappige verhoudingen. Op zijn kop zit een kuifje dat rond naar voren gebogen is.
Qua kleur is deze vogel niet heel spectaculair. Zijn gestreepte veren zorgen voor een goed camouflage en dit is zeker waarneembaar in een natuurlijke voliere. Plat tegen de grond gedrukt kun je makkelijk over het hoofd zien.
Wat wel heel spectaculair is zijn de eieren van deze vogel. Zijn glanzend groene eieren lijken door de paashaas geschilderd. Maar niets is minder waar. Deze eieren worden echt gelegd door de kuiftinamoe. Andere soorten tinamoes leggen bruine, gele, rode en zelfs paarse eieren.
De mannen van de kuiftinamoe zijn over het algemeen kleiner dan de vrouwen. Het zijn ook de mannen die de eieren uitbroeden. Deze vogels zijn goed in groepen te houden waarbij meerdere hanen elkaar goed dulden. De geslachtsverhouding is geen issue. Het sociale karakter naar elkaar toe is erg opvallend. Vriendelijk en niet opdringend naar de vrouwen toe. Onderdanige hanen vormen geen enkel probleem.
Deze vogels doen het het beste op schrale voeding. Een mengsel van kalkoenkorrel met tortelduivenvoer is voldoende voor deze vogel. Nog beter is struisvogelvoer dat bestaat uit een zeer lage eiwitgehalte. Deze vogels zijn ook geschikt als opruimers van gemorste zaden, maar wel met mate. De basiskorrel is essentieel. In het kweekseizoen is een kweekkorrel voldoende om de ei-productie op gang te houden. Ik voer daarbij ook een mengsel van div. soorten kruiden, wortel, knoflook en gember.
Ik heb door domme pech dit jaar nog geen ervaring kunnen opdoen met het opkweken van kuikens. Maar deze kunnen eenvoudig in een kunstmoeder opgefokt worden maar natuurbroed is ook een optie. Maar dan moet men wel met enkele zaken rekening houden. Namelijk dat manier waarop de meeste loopvogels met hun jongen om gaan. Maar hier wijd ik mij nu nog niet over uit.
Niet allen de eieren zijn mooi om te zien, maar de balts is ook erg leuk om naar te kijken. Een mooie heldere roep en een klein dansje maken het baltsgedrag compleet. Opvallend zijn de verschillende manieren waarop een haan een hen probeert te paaien.

Het geluid is mooi helder maar absoluut niet storend. Ikzelf wordt er erg vrolijk van als ik ze hoor.

Huisvesting kan in een begroeide volière met een waterdoorlatende bodem. Ze moeten niet continue op een natte bodem lopen. Ze houden van zon in hun volière, maar half zon is ook oke.

Ze zijn helaas nog niet winterhard. Een vorstvrij droog binnenhok is heel belangrijk waarin ze op een koude winterdag opgesloten moeten worden. Als de zon schijnt en er ligt geen ijs op de grond kunnen ze naar buiten. De combi regen en kou is funest voor ze.

Al met al een leuke vogel om weer eens wat anders in de voliere te hebben dan een kwartel of fazant. Deze dieren zijn vrijwel met alle vogels samen te houden die sociaal zijn.

Er zijn maar weinig kwekers waarvan je deze vogel kan betrekken, dus inteelt is al bezig. Ook bij mensen die meerdere foktomen hebben. Dus mocht je deze vogels willen aanschaffen en toch ook inteelt willen vermijden is het raadzaam om bij verschillende mensen ver uit elkaar enkele dieren te betrekken. Ik zoek zelf ook nog vers bloed dus eventueel kunnen we samen doen?

De prijs is rond de €200,= - € 250,= (met DNA certificaat)

Voor meer informatie kunt u altijd contact met mij openemen.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2011-08-13 - 09:19:23 send message to Rogert

Ik zou graag in contact willen komen met mensen die ook kuiftinamoes hebben of hebben gehad en wat hun ervaringen zijn.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 223 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede