Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Wildzangzaad Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
<<< vorige


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-06-17 - 17:44:32 send message to Karel

quote
ik wissel mijn eten ook af, dus mogen mijn vogels dat ook, iki wil vogels, die kiezen mij niet, dus MOET ik er goed voor zorgen


Helemaal mee eens, maar in feite doen we dat door en zaadmengsel te geven.

Voorbeeld: wink ;)

Een mens eet bijv. op maandag biefstuk met asperges en gebakken aardappeltje; op dinsdag pannekoeken en op woensdag een hamburger met doperwten en gekookte aardappels.

Als we alle porties door 3 delen en iedere dag hetzelfde eten, namelijk biefstuk+asperges+gebakken aardappels+pannekoek+ enz., dan krijgen we in drie dagen hetzelfde binnen als dat we dezelfde dingen per dag apart eten. Ik moet er overigens niet aan denken, maar qua voedingswaarde blijft het gelijk.

Welnu, een goed zaadmengsel is op deze manier vestgesteld, dus waarom dan nog iets extras geven?

Een alternatief zou kunnen zijn dat je iedere dag steeds een of twee zaadsoorten geeft. Maandag witzaad+rood millet; dinsdag japans millet enz. Maar dat doen we niet?


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2011-06-17 - 22:51:01 send message to Ton Koek

Op zich kan een tropenzaad redelijk compleet te noemen zijn denk ik, maar de commercie speelt natuurlijk ook mee.
Als er alleen in zit wat het beste zou zijn, zou een zak 50 euro kosten en dat willen "we" als klant niet.

Daarnaast nogmaals, het is veel te algemeen. Een blauwfazantje is een troop, een bruinruggoudmus ook. Toch eten ze beide heel andere zaden. Dus kan tropenzaad nooit compleet zijn voor alle soorten vind ik.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-06-17 - 23:04:55 send message to Karel

Ben ik wel met je eens Ton. De betere zaadleveranciers maken nog wel onderscheid tussen tropenzaad en prachtvinkenzaad maar daar houdt het op.

Waar het denk ik uiteindelijk op neer komt is dat we eigenlijk niet precies weten wat we wel of niet bij kunnen voeren. Een halve appel per dag wordt teveel gevonden en bijv. een klein stukje per jaar te weinig.

Kortom: we doen maar wat!
En mogelijk is dat op gevoel werken nu juist de reden dat de ene kweker meer/minder succes heeft dan de ander. Zou dat het geheim zijn? happy :)


De Prachtvink
Website Member
Posts :345

Website Member
2011-06-17 - 23:27:53 send message to De Prachtvink

we doen maar wat?, nou..dat wil ik niet zeggen , ik weet dat het allemaal met mate moet, vooral groenvoer en alles waar veel vocht in zit,
dat je daar mee op moet passen.
verder gebruik ik het tropenzaad van
HIMBERGEN CODE 4 waar ik best tevreden over ben.

Gr , Peter


andre22
Website Member
Posts :68

Website Member
2011-06-18 - 15:33:26 send message to andre22

Toch heeft Karel wel een punt denk ik, we weten dan wel welke zaden er in de mengelingen zitten maar wat weten we van de kwaliteit?
Welke kwekers laten het zaadmengsel onafhankelijk testen? (ik niet in elk geval).
Wie heeft er onafhankelijke onderzoeksrapporten gelezen over de kwaliteit van de merken zaden die wij voeren? en zijn die er uberhaupt?
Wie weet er hoeveel en welke bestrijdingsmiddelen toegepast worden op de zaden die wij kopen.

Wie weegt het groenvoer en extra voer af?

We zijn dan over het algemeen wel tevreden over de mengsels maar het is toch inderdaad wel op gevoel(denk ik).

Groeten,
Andre


digipeet58
Website Member
Posts :582

Website Member
2011-06-18 - 16:50:57 send message to digipeet58

ik ga er vanuit dat als ik eten koop dat het goed is en dat ik er niet (dood)ziek van wordt.
en dus ga ik echt niet al mijn voedsel onafhankelijk laten testen.
vraag ook niet in de winkel uit welk land het komt en of het bespoten (met wat dan ook) is.
dus 'vertrouw' ik erop dat het goed is.
dat doe ik dus ook met mijn gekochte zaad
voor mijn vogels.laugh :Drazz :p


De Prachtvink
Website Member
Posts :345

Website Member
2011-06-18 - 16:57:23 send message to De Prachtvink

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Wie weegt het groenvoer en extra voer af?


Ik niet!! maar ik geef het met mate, dan zit je over het algemeen goed.
als je vogels aan de diaree zijn.zou dat een teken kunnen zijn dat je te veel groenvoer geeft.
dus minderen met groenvoer.



Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-06-18 - 17:03:49 send message to Karel

quote
maar ik geef het met mate


Wat is "met mate"? Hoe bepaal je dat? Doe je dat op gevoel?happy :)


De Prachtvink
Website Member
Posts :345

Website Member
2011-06-18 - 17:26:43 send message to De Prachtvink

ja.. zo zou het kunnen zeggen,als ik te veel zou geven,raken de vogels aan de diaree.en dan moet er bij mij een lampje gaan branden,Van Hee je doet iets niet goed.ik hoor je al zeggen dat diaree niet de enige oorzaak hoeft te zijn als te veel groenvoer geeft, maar dan heb ik dat teminste al uitgsloten.wink ;)wink ;)

Gr, Peter


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-06-18 - 17:29:10 send message to Karel

quote
ja.. zo zou het kunnen zeggen


Dat bedoel ik.happy :)


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2011-06-18 - 18:18:07 send message to Ton Koek

Oke, even over groenvoer dan. In mijn voliere groeit van alles, paardebloem, diverse kruiden, struikjes, grassen etc.
De vogels eten ervan zoveel ze willen, toch hebben ze geen dunne ontlasting. Hoe kan dat dan?

Een mus buiten stopt ook niet met eten als hij precies 5 gram gehad heeft, toch?


De Prachtvink
Website Member
Posts :345

Website Member
2011-06-18 - 19:29:40 send message to De Prachtvink

de vogels in de natuur of de vogels in gevangenschap. mischien maakt dat het verschil.

verder zou ik het niet weten


bieke
Website Member
Posts :87

Website Member
2011-09-04 - 20:37:42 send message to bieke

heb twee koppels goudbuikjes en mozabiqs onder mijn wildzang ik geef enkel sijs en wildzang gemengd met onkruidzaad hier zit ook tropenzaad in (in alle zaden trouwens)kijk maar eens op de info die op de verpakking staat van verschillende zakken



Pagina : 1 2 3
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 162 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede