Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Staart Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Staart
Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-05-19 - 10:59:01 send message to Ruben31

Mijn koppel pyrrhura perlata hangt veel in het gaas waardoor de staart erg lelijk en raffelig word.
Is hier wat tegen te doen?


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2011-05-19 - 11:19:05 send message to Antonia

Herkenbaar probleem denk ik. Zelfs mijn vogels die veel los zitten hebben dit ook vaak helaas.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-05-19 - 11:25:49 send message to Karel

Soms helpt het om op de plaats waar ze vaak aan het gaas hangen een zitstok aan te brengen. Mogelijk dat ze daar dan gaan zitten in plaats van aan het gaas te hangen.

In het algemeen betekent aan het gaas hangen, dat de inrichting van de voliere niet optimaal is. Ideaal zou zijn dat de voliere zo is ingericht, met zitstokken, touwen, evt. beplanting enz. dat de vogels de wereld binnen het gaas als hun leefwereld beschouwen. Het gaas is er dan alleen nog maar om de vogels binnen en vijanden buiten te houden. Helaas is dat, vooral bij kleinere volieres zeer moeilijk te realiseren. Maar streven naar de optimale situatie blijft gewenst als je gaashangen wilt voorkomen.


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2011-05-19 - 13:00:36 send message to Daniel

Pyrrhura's zijn erg nieuwsgierig en willen precies weten wat er in en rond de voliere gebeurd. Ik heb geprobeert zitstokken aan te passen en op plekken te hangen waar ze alles konden zien, maar het hielp helaas helemaal niks.
Hans zijn redenering klopt, maar helaas is het pyrrhura's zo dat ze toch de wereld buiten de voliere in de gaten willen houden. Nu zou je kunnen zeggen zijn onze volieres dan te klein om voor hen een volledige wereld te creeeren. Waarschijnlijk wel en ik denk dat je maar moet accepteren dat je vogels een gerafelde staart hebben.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-05-19 - 13:38:38 send message to Karel

quote
Nu zou je kunnen zeggen zijn onze volieres dan te klein om voor hen een volledige wereld te creeeren. Waarschijnlijk wel en ik denk dat je maar moet accepteren dat je vogels een gerafelde staart hebben.


Mee eens. Anderzijds zou je kunnen concluderen dat deze soort niet gehouden kan worden door degenen die niet over de "juiste" voliere kunnen beschikken.wink ;)


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2011-05-19 - 13:54:29 send message to Daniel

mee eens al moet je dan de vraag stellen kunnen we een voliere creeeren die wel voldoet aan alle welzijnseisen voor pyrrhura's? En een aanvullende vraag is dan zijn gerafelde staarten een welzijnsprobleem.


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-05-19 - 14:13:50 send message to Ruben31

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Mijn voliere is zo ingericht dat ze erg goed de vleugels kunnen strekken.
De maten van mijn voliere zijn 2m breed 1m diep en 2,40m hoog aflopen naar 2,10m(schuin dak).

Hierin heb ik 3 zitstokken verdeeld over de voliere en een berkentak die ik tegen de achterwand aan maak zodat hun vlucht niet word belemmert en ik heb op de hoogst gelegen zitstok een oude boomstronk vast geknupt(oud acacia hout) zodat ze wat te klouteren hebben.
Dus ik hoop/denk dat dit in orde is.
Vooral de pop hangt in het gaas,vooral als de pop me in het huis zie lopen komt ze meteen in het gaas hangen,ook als ik buiten ben hangt ze in het gaas.De man doet dit wat minder moet ik zeggen.

zoals daniel dan al zei,moet ik het accepteren,maar mooi is anders.
ik heb pyrrhura's gezien die de staart schitterend in orde hadden ondanks hun voliere.


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-05-19 - 14:24:58 send message to Ruben31

Mischien heb je enige tips karel?
Sta ik altijd voor open.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-05-19 - 16:05:45 send message to Karel

@Ruben
De enige tip die ik je kan geven is: bestudeer het gedrag van je vogels. Probeer te ontdekken wat ze doen en vooral waarom ze het doen. Soms kun je dan iets veranderen in de voliere waardoor het gedrag verandert. Soms kun je ook gewoon iets geks proberen zoals het ophangen van een oude nestkast zonder bodem op (of onder) de plaats waar ze steeds gaan hangen.

Denk er ook aan dat je gaashangen erg stimuleert door bijvoorbeeld fruit e.d. door het gaas te steken. Beter is het om alle voedsel in de voerbak te geven.

@Daniel
quote
al moet je dan de vraag stellen kunnen we een voliere creeeren die wel voldoet aan alle welzijnseisen voor pyrrhura's?


Aan alle welzijnseisen kunnen we natuurlijk nooit voldoen, maar we kunnen er wel naar blijven streven. Een hele grote voliere is niet altijd de oplossing en gewenst, maar een voliere waarin de vogels het duidelijk naar hun zin hebben is niet onhaalbaar.
Leg eens een dakpan op de voliere boven een zitstok. Als er vogels onder gaan zitten, blijkt de dakpan een verbetering. Waarom? Omdat het werkt.wink ;)

quote
En een aanvullende vraag is dan zijn gerafelde staarten een welzijnsprobleem.



Ja, de staart is belangrijk voor het evenwicht bij het vliegen. Een gebroken of beschadigde pen zorgt dat de vogel niet meer perfect recht kan vliegen. In de praktijk (lees: voliere) merk je hier niets van maar theoretisch is dat wel zo.
Valkeniers repareren gebroken pennen niet alleen vanuit een cosmetisch oogpunt (een staartpen vervangen door een duivenpen is niet bepaald mooi), maar vooral omdat de vogel anders niet goed vliegt.
Ik geef toe dat dit voor onze volierevogels niet zo sterk geldt, maar komop, het oog wil ook wat. Een gerafelde staart is niet bepaald fraai om te zien. (Daarom heeft Ruben tenslotte deze topic gestart)happy :)


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-05-19 - 16:38:31 send message to Ruben31

Karel

Ik ga ff kijken wat ik kan veranderen,maar zou het zo 1 2 3 niet weten.
Het dak loopt schuin af en het hoogste punt dus die 2,40 staat tegen de schuur.
Mischien de doorzichtige golfplaten van de voliere halen zodat ze in de lucht kunnen kijken?


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-05-20 - 10:11:03 send message to Karel

Dat zou best eens kunnen helpen, Ruben. Je ziet vogels wel vaker aan het voor-gaas hangen als de voliere aan de donkere kant is.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2011-05-20 - 10:29:39 send message to johanblok

Mogelijk houden ze erg van klauteren, je zou ze dan ruime alternatieven daarvoor kunnen bieden zoals grote fijn vertakte takken. Takken met vruchten, bijvoorbeeld over een maandje of zo van rode/zwarte bessenstruiken vinden ze vast erg aantrekkelijk.


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-05-20 - 13:13:44 send message to Ruben31

Karel
Mijn voliere is juist erg licht.

Johan
Vollop klauter mogelijkheden voor ze.
Gisreren avond nog een grote appeltak opgehangen met al kleine appeltjes erin


marti
Website Member
Posts :302

Website Member
2011-05-20 - 15:04:28 send message to marti

Het probleem is volgens mij ten dele leeftijdsgebonden, bij mij hebben eigenlijk alleen jonge vogels rafelige staarten, omdat ze veel aan het gaas hangen en ook langs het gaas omhoog en omlaag lopen. Bij oudere vogels heb ik dit probleem eigenlijk nooit, ongeacht de voliere waar ze in zitten. Ook in volledig gazen hangkooien zijn de staarten altijd perfect. Ze hangen wel aan het gaas, maar het heen en weer bewegen langs het gaas doen ze minder IMO.

Martijn


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-05-20 - 15:11:53 send message to Ruben31

Vanaf welke leeftijd worden ze rustiger martijn?


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-05-20 - 15:12:38 send message to Ruben31

Vanaf welke leeftijd worden ze rustiger martijn?



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 248 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede