Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Jonge caiques dood Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Jonge caiques dood
Sootje
Website Member
Posts :21

Website Member
2011-05-11 - 16:27:51 send message to Sootje

Zijn er mensen die ervaring hebben met caiques die de jongen doden. Ik heb zo'n koppel alle nestjes zijn vier eieren en ook vier bevrucht ook komen ze allemaal uit. Maar iedere keer worden er twee tot drie jongen door het koppel gedood. alle jongen die tot nu toe groot zijn geworden waren allemaal poppen 5 stuks. Is het mogelijk dat de man dit doet en zal het helpen dat ik deze apart zet bij het uitkomen van de eieren en het grootbrengen van de jongen.


Tamme vogels
Website Member
Posts :37

Website Member
2011-05-12 - 15:15:33 send message to Tamme vogels

Ik vind het niet leuk voor je.
hoe oud waren de jongen ?

evt. handopfok

Je zal toch meemaken dat een veelbelovend kweekstel z'n jongen dood maakt. Helaas heb ik dit bij m'n eigen vogels ook eens moeten meemaken. Van een goede vriend had ik een prima man meegekregen die ik wilde paren aan een jonge pop van ca. 3 jaar. Op de datum dat het eerste ei kon uitkomen bleek bij inspectie dat het jong half aangevreten in het blok lag. Omdat ik dit fenomeen nog niet eerder had meegemaakt dacht ik in eerste instantie dat er, bij het uitkomen van het jong uit het ei, iets mis gegaan moest zijn. Maar ook het tweede jong lag een dag later aangevreten in het nestblok. Op het moment dat ik dit constateerde had ik goed de pé in en om herhaling hiervan te voorkomen werden de overige eitjes door mij overgelegd. Ondanks dat de jongen aangevreten waren kon ik aan de oudervogels niet zien wie de dader was. Voor mezelf was ik er vrij zeker van dat de pop de schuldige was. De pop werd dan ook uitgesloten voor de kweek en de man kreeg van mij een andere pop toegewezen. Ik wilde namelijk dolgraag jongen bij deze geweldige mooie showman. Gelukkig klikte het direct met de nieuwe pop en er lagen dan ook al snel bevruchte eitjes in het nestkastje. Bij het uitkomen van het eerste eitje werd ik echter opnieuw geconfronteerd met een dood aangevreten jong in het nestblok.

Dus ik zou maar een ander popje halen.
Mits het aan de man ligt...


ik wens je echt veel succes.
sad :(


edit webmaster :
tekst is overgenomen van http://www.vogelproblemen.nl/Broedst.%20Doden%20van%20jongen.htm
Onbekend of dit met toestemming is gebeurd.


Dit bericht is door moderator agabird aangepast

Patrick
Website Member
Posts :80

Website Member
2011-05-12 - 23:08:44 send message to Patrick

je zou een keer een man of pop kunnen wisselen.Op een gegeven moment lijkt me dat je er klaar mee bent om de dooie uit het blok te rapen.Dat alle jonge die het gered hebben poppen zijn lijkt mij toeval.ik denk dat caique,s over het algemeen niet makelijk kweken.bevruchte eieren leggen dat kunnen ze wel maar voordat je de jongen op stok hebt...succes verder.


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2011-05-13 - 18:15:22 send message to denegon

Beste,

het ruilen van pop of man zou ik niet doen als de eieren zijn bevrucht accepteren ze elkaar en waarschijnlijk andere partners niet meer.

Ik heb nu al 3 jaar hetzelfde probleem en heb al van alles geprobeerd het enige wat er voor mij over blijft is de vogels groter te plaatsen. ik ga dit na jaar 6 kooien ombouwen tot 2 dus een heel stuk meer ruimte.

hopelijk werkt dit en kan ik je de volgende keer berichten dat dit voor mij de optie is bij mij voeren de caiques niet en een koppel maart de jongen dood na 14 tot 20 dagen. dus net zo iets.
dit jaar krijgen ze hopelijk nog jongen en die gaan met 12 dagen in de warmte kooi en worden dan handopfok groot gebracht dit zodat ik in september de kooien aan kan passen.

groetjes egon

ps geef veel verse takken en om de vogels bezig te houden grote stukken appel el wortel zodat de vogels niet te verveeld raken.


Sootje
Website Member
Posts :21

Website Member
2011-05-14 - 19:59:34 send message to Sootje

Ik heb de man apart gezet en ga dit een rondje proberen. Er zijn nu twee jongen uitgekomen en het popje voert goed nu hopen dat het goed gaat.
Maarja nu lag er met het voeren een bonteboer popje in het hok met een gebroken nek. Los je het ene op heb je weer wat anders.


Sootje
Website Member
Posts :21

Website Member
2011-05-17 - 20:39:20 send message to Sootje

Helaas ik dacht dat het goed ging met de jonge caiques maar vanmiddag was het weer mis.
Nog één jong over en dus heb ik de man maar weer terug gezet.
Heeft iemand nog een goeie tip om het volgende nestje te proberen.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-05-31 - 12:10:35 send message to Karel

quote
Je zal toch meemaken dat een veelbelovend kweekstel z'n jongen dood maakt. Helaas heb ik dit bij m'n eigen vogels ook eens moeten meemaken. Van een goede vriend had ik een prima man meegekregen die ik wilde paren aan een jonge pop van ca. 3 jaar. Op de datum dat het eerste ei kon uitkomen bleek bij inspectie dat het jong half aangevreten in het blok lag. Omdat ik dit fenomeen nog niet eerder had meegemaakt dacht ik in eerste instantie dat er, bij het uitkomen van het jong uit het ei, iets mis gegaan moest zijn. Maar ook het tweede jong lag een dag later aangevreten in het nestblok. Op het moment dat ik dit constateerde had ik goed de pé in en om herhaling hiervan te voorkomen werden de overige eitjes door mij overgelegd. Ondanks dat de jongen aangevreten waren kon ik aan de oudervogels niet zien wie de dader was. Voor mezelf was ik er vrij zeker van dat de pop de schuldige was. De pop werd dan ook uitgesloten voor de kweek en de man kreeg van mij een andere pop toegewezen. Ik wilde namelijk dolgraag jongen bij deze geweldige mooie showman. Gelukkig klikte het direct met de nieuwe pop en er lagen dan ook al snel bevruchte eitjes in het nestkastje. Bij het uitkomen van het eerste eitje werd ik echter opnieuw geconfronteerd met een dood aangevreten jong in het nestblok.



@Tamme vogels
Opvallend dat je dezelfde ervaring hebt met vogels als Adri van Kooten, wiens artikel letterlijk te vinden is op:

http://www.vogelproblemen.nl/Broedst.%20Doden%20van%20jongen.htm


oli4
Website Member
Posts :745

Website Member
2011-06-02 - 15:52:52 send message to oli4

misschien eens proberen ze zoasl Egon zegt, groter te zetten, meer afleiding geven.

Misschien de voeding aanpassen? Geef je nog eivoer bij eens ze eieren of jongen hebben? Heb eens gehoord dat caique's soms te driftig worden van het eivoer en daardoor hun jongen kunnen gaan moorden. Heb dit jammer genoeg ook meegemaakt, maar dan dat één koppel zich ging plukken. Ben gestopt met ze eivoer te geven en na de rui zaten ze weer netjes in de veren(of toch al zo goed als).

tja, en anders zal je zoals de tekst van Adri van kooten (of is het van tamme vogels?)een koppel hebben dat hun jongen zal blijven moorden vrees iksad :(

veel succes



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 256 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede